Valsts Kontrole (VK), sagatavojot revīzijas ziņojumu par "Latvijas Dzelzčeļa" restrukturizācijas procesu, nav pilnībā izpratusi reorganizācijas iemeslus un nepieciešamību, ceturtdien izplatītajā paziņojumā norāda valsts akciju sabiedrības "Latvijas Dzelzceļš" (LDZ) padome.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
Uzņēmuma padome norāda, ka, pirmkārt, to noteica virkne Eiropas Savienības direktīvu dzelzceļa transporta jomā, turklāt pārmetumi, kas veltīti LDZ un Satiksmes ministrijai (SM) ir nepamatoti, jo lēmumus par LDZ restrukturizāciju pieņēmis Ministru Kabinets (MK), norāda LDZ padomes priekšsēdētājs Guntis Mačs.

Atbilstoši MK 2005.gada 10.maija sēdes protokollēmumam SM tika uzdots nodrošināt LDZ restrukturizācijas pabeigšanu saskaņā ar informatīvajā ziņojumā piedāvāto risinājumu.

Šis lēmums tika precizēts ar MK rīkojumu, kas SM uzdeva saskaņā ar Komerclikuma 336.panta piekto daļu uzsākt LDZ reorganizāciju nodalīšanas ceļā.

Šāda veida restrukturizācijas scenārijs tika piedāvāts jau 2001.gadā, kad SM tika dots uzdevums īstenot dzelzceļa restrukturizāciju, veidojot koncernu ar valdošo uzņēmumu LDZ un meitas sabiedrībām, kas sniegtu ar kravu pārvadājumiem, lokomotīvju un kravas vagonu remontu saistītos pakalpojumus, norāda Mačs.

2001.gada 23.janvārī, pamatojoties uz SM un LDZ sagatavoto ziņojumu, kurā tika aprakstītas problēmas, kādas rastos, ja LDZ pārveidotu par koncernu pirms Komerclikuma stāšanās spēkā, MK pieņēma protokollēmumu par LDZ restrukturizācijas gaitu, ar kuru uzdeva ministrijai turpināt LDZ restrukturizāciju valdības noteiktajos termiņos saskaņā ar Komerclikuma prasībām, skaidro dzelzceļa uzņēmuma padome.

LDZ padomes priekšsēdētājs uzsver, ka darba grupas izstrādātajā informatīvajā ziņojumā piedāvātajiem restrukturizācijas pabeigšanas variantiem ir vairākas priekšrocības, jo tiek pabeigta 1996.gadā uzsāktais restrukturizācijas process, ātri, bet pakāpeniski tiek pārkārots pārvadājumu tehnoloģiju sadalījums bez būtiskiem traucējumiem LDZ pamatdarbībā.

Turpinot LDZ restrukturizāciju caurskatāmas kļūstot arī maksājumi par infrastruktūras izmantošanu, tiek atdalīti pasažieru pārvadājumi kā sabiedrisks pakalpojumus, kas rada iespēju motivētai valsts subsīdiju saņemšanai valsts pasūtījuma veidā.

Tāpat LDZ padome nevarot piekrist VK apgalvojumam, ka kapitālsabiedrības tika nodibinātas, nezinot ar ko tās nodarbosies. Mantas sākotnējā nenodošana meitas sabiedrībām nav šķērslis to darbības uzsākšanai, jo savulaik, dibinot a/s "Pasažieru vilciens", tā darbību uzsāka, nomājot darbībai nepieciešamos pamatlīdzekļus no mātes sabiedrības, un tikai vēlākajā posmā, kad kompānija jau darbojās, tie tika nodoti meitas sabiedrībai.

Mačs arī norāda, ka VK paziņojumā minētā summa 21 850 000 latu apmērā nav attiecināma tikai uz reorganizācijas izpēti un sagatavošanu. Lielākā daļa šo izdevumu ir saistīti ar LDZ īpašumu izvērtēšanu, uz kuras nepieciešamību savulaik bija norādījusi arī pati VK un kura būtu jāveic arī gadījumā, ja LDZ reorganizācija netiktu veikta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Lai ierobežotu dezinformācijas kampaņu izplatību, portāls "Delfi" apturējis iespēju komentēt rakstus
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form