Foto: Publicitātes foto
Autotransporta direkcija (ATD) savas kompetences ietvaros ir izvērtējusi visu deviņu republikas pilsētu pašvaldību sniegto informāciju par sabiedriskā transporta biļešu cenu aprēķināšanas kārtību un secinājusi, ka normatīvajos aktos noteiktā kārtība pamatā tiek ievērota.

Kā skaidroja direkcijā, bez datu analīzes tā regulāri veic zaudējumu kompensācijām paredzēto valsts budžeta līdzekļu izmantošanas likumības, lietderības un pareizības pārbaudes pilsētu domēs, kā arī pārvadātāju uzņēmumos. Pusgada laikā pārbaudes ir veiktas Daugavpils domē un AS "Daugavpils satiksme", Valmieras pilsētas pašvaldībā un VTU "Valmiera", Ventspils pilsētas pašvaldībā, Liepājas pilsētas domē, Liepājas pilsētas pašvaldības aģentūrā "Liepājas sabiedriskais transports" un AS "Liepājas autobusu parks", kā arī SIA "Rēzeknes satiksme".

Pārbaudēs tiek vērtēts, vai atskaitēs iekļautās izdevumu pozīcijas atbilst noteiktajai kārtībai. Neatbilstību gadījumos ATD uzdod novērst nepilnības.

ATD uzsver, ka gan ES, gan Latvijas normatīvā bāze paredz, ka pakalpojuma pasūtītājs, piešķirot tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumu, ir tiesīgs noteikt pakalpojuma tarifu un pilnībā uzņemas segt zaudējumus gadījumos, kad biļešu ieņēmumi nesedz pārvadātāja faktiskās izmaksas.

Latvijā sabiedriskā transporta pakalpojuma pasūtītāji ir republikas pilsētas un valsts ATD personā. Pasūtītājs nosaka sabiedriskā transporta kvalitātes prasības, vērtē maršrutu tīklu lietderību un efektivitāti, jaunu transportlīdzekļu iegādes nepieciešamību, nosaka atlaižu un atvieglojumu saņēmēju kategorijas. Visas šīs pozīcijas ietekmējot sabiedriskajā transporta braukšanas maksas veidošanos.

Tāpat pasūtītāja kompetencē esot noteikt tādu tarifu un braukšanas maksu, kura var nesegt visas faktiskās pārvadātāja izmaksas. Šādā gadījumā pasūtītājs uzņemas kompensēt pārvadātājam radušos zaudējumus. Likumdošanā nostiprinātais pašvaldību autonomijas princips neļaujot apšaubīt pilsētu domju pārvadātājiem noteiktās prasības, maršrutu un transportlīdzekļu iegādes nepieciešamību un citus līdzīgus jautājumus, kas tieši ietekmē braukšanas maksas veidošanos pilsētu sabiedriskajā transportā. Pasūtītājs - dome, nosakot tarifu jeb braukšanas maksu, ņem vērā attiecīgās pašvaldības intereses un uzņemas visas finansiālās saistības, nodrošinot sabiedriskā transporta pakalpojumus attiecīgajā teritorijā.

ATD nepiedalās pilsētu sabiedriskā transporta sistēmu izveidē un neietekmē pilsētu lēmumus attiecībā uz pilsētu pārvadājumu cenu veidošanos. Atbilstoši spēkā esošajai kārtībai ATD veic uzraudzību un kontroli pār republikas pilsētu domju realizētajām funkcijām, nodrošinot sabiedriskā transporta pakalpojumus savās teritorijās, kuras tiek tieši finansētas no valsts budžeta.

Kā uzsver direkcijā, esošā kārtība paredz, ka izdevumus par personu ar pirmās vai otrās invaliditātes grupu, personu līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti un personu, kas pavada personu ar pirmo invaliditātes grupu vai personu līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, pārvadāšanu sabiedriskajā transportā visā valsts teritorijā kompensē no valsts budžeta.

Kā ziņots, marta sākumā Autotransporta direkcija (ATD) bija sagatavojusi informācijas pieprasījuma vēstuli visām republikas pilsētām, kuras savās teritorijās organizē un nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu, aģentūru LETA informēja direkcijā. Vēstulēs pašvaldības tiek lūgtas sniegt informāciju par konkrētajā pilsētā noteikto braukšanas maksas veidošanās kārtību, izmaksu pozīcijām, ieņēmumiem un citu informāciju, kas var ietekmēt braukšanas maksas noteikšanu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!