Foto: DELFI Aculiecinieks
Ja liftā iekāpušo cilvēku svars ir tieši uz robežas ar tā norādīto nestspēju, tad var izveidoties situācija, ka pārslodzes mehānisms uzreiz nenostrādā, bet gan liftu apstādina neilgi pēc kustības sākšanas, biznesa portālam "Nozare.lv" paskaidroja liftu un eskalatoru uzstādīšanas uzņēmuma "Kone Latvija" izpilddirektors Aleksandrs Eglītis.

Kā ziņots, lai atbrīvotu cilvēkus no Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB) jaunajā ēkā iesprūdušā lifta, glābēji tam izsituši stiklu, notikuma vietā uzzināja aģentūra LETA.

Lai arī mūsdienās visi lifti aprīkoti ar drošības mehānismu, kas tiem neļauj izkustēties, ja pārsniegta tā kravnesība, tomēr retos gadījumos var izveidoties situācija, kad tas nostrādā brauciena laikā. Tas iespējams, ja liftā esošā kopējā masa ir tieši uz robežas ar mehānismā uzstādīto smaguma robežu, un tas nostrādā brīdī, kad iedarbojas lifta pacelšanas mehānisms. Lifta kabīne kustību sāk ar nelielu rāvienu, kas var likt nostrādāt aizsardzības mehānismam.

Kā liecina aculiecinieku uzņemtās fotogrāfijas, lifts iestrēga starp pirmo stāvu un mezanīnu, kas sakrīt ar Eglīša izteikto versiju. Arī VUGD preses pārstāve Inga Vetere apliecināja, ka lifts bija apstājies starp pirmo un otro stāvu.

Kā skaidroja VUGD, liftā iesprūdušajiem ļaudīm nebija iespējams nodrošināt skābekļa padevi, tāpēc nācās izsist stiklu.

Liftu uzņēmējs gan noraidīja versiju, ka cilvēkiem bija nepieciešams skābeklis - Eiropas Savienībā (ES) pieņemtās normas nosaka, ka lifta kabīnei ir jābūt pietiekami lielām ventilācijas atverēm, kas tur esošos cilvēkus ar gaisa padevi var nodrošināt teju neierobežotu laiku. Visticamāk, ka ugunsdzēsēji stiklu izsist bijuši spiesti, lai skābekli ar speciālajām ierīcēm piegādātu kādam, kam liftā palicis slikti.

Pārpratumi par liftu celtspēju varētu rasties pieņemtās normas dēļ, ka viena cilvēka svars tiek pieņemts 80 kilogrami, kas mūsdienās var arī neatbilst reālajai situācija, skaidroja Eglītis. Lifta kabīnes izmēri gan vienmēr tiekot piesaistīti tā nestspējai, lai nepieļautu tā pārpildīšanu.

"Kone Lifti Latvija" ir Somijas liftu ražotāja "Kone Corporation" Latvijas filiāle.

Kā ziņots, arī būvnieki uzskata, ka LNB jaunajā ēkā šodien iesprūdušais lifts, iespējams, bija pārslogots.

Pilnsabiedrības "Nacionālā Būvkompāniju apvienība" paziņojumā presei norāda, ka šobrīd visas notikušajā incidentā iesaistītās puses precizē informāciju, bet, pēc pirmajām ziņām, kas tika saņemtas, liftā bija vismaz 22 vai 25 personas, kas nozīmē, ka lifts nebija pareizi ekspluatēts un ir ticis pārslogots. Uz konkrētā lifta norādītā celtspēja ir 21 persona un 1600 kilogrami.

Visus liftus jaunajā LNB ēkā uzstādīja uzņēmums AS "Latvijas lifts-Šindlers", un uzņēmuma pārstāvji šobrīd strādā notikuma vietā, proti, tiek noņemti dati no lifta vadības sistēmas jeb "melnās kastes", kas arī uzrādīs un palīdzēs saprast kļūdas iemeslu.

Laikā, kad tika gatavoti visi nepieciešamie dokumenti ēkas nodošanai ekspluatācijā, atbildīgās institūcijas veica arī visu jaunās LNB ēkas liftu inspekciju, kā arī ieguva liftu testu rezultātus, kas apliecināja uzdoto ekspluatācijas parametru pietiekamību, un tie tika atzīti par drošiem un ekspluatācijai atbilstošiem.

Būvvaldes pārstāve Ilze Žūka aģentūrai LETA norādīja, ka, pieņemot ēku ekspluatācijā, tika pārbaudītas gan bīstamo iekārtu pases, gan to reģistrācija bīstamo iekārtu reģistrā. Tāpat būvvaldē iesniegts pozitīvs atzinums par liftu tehnisko stāvokli, līdz ar to lifti nebija šķērslis, lai ēku pieņemtu ekspluatācijā.

Žūka norādīja, ka saskaņā ar tehnisko specifikāciju liftu pieļaujamā slodze ir 1600 kilogramu, savukārt ietilpība - 20 cilvēku.

"Latvijas lifts-Šindlers" pārstāvis aģentūrai LETA skaidroja, ka lifts nevarētu būt apstājies pārslodzes dēļ, jo, pārsniedzot kravas nestspēju, nostrādātu signalizācija, kas kustību sākt neļautu.

"Latvijas lifts-Šindlers" ir Šveices koncerna "Schindler" meitasuzņēmums. Koncerns "Schindler" ir viens no pasaules lielākajiem liftu un eskalatoru ražotājiem.

1993.gadā tika atjaunota "Schindler" koncerna pārstāvniecība Latvijā, nopērkot kādreizējo valsts uzņēmumu "Latvijas lifts".

AS "Latvijas lifts-Šindlers" ir divi galvenie darbības virzieni - jaunu iekārtu pārdošana un montāža un iekārtu apkope, remonts, modernizācija.

"Schindler" koncerns darbojas jau vairāk nekā 130 gadus un ir pārstāvēts visos piecos kontinentos, nodarbinot vairāk nekā 40 000 cilvēku. "Schindler" lifti un eskalatori ik dienu pārvieto vairāk nekā 700 000 000 cilvēku.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!