LIZDA pieprasa nevirzīt tālāk pedagogu atalgojuma jauno modeli 'Skolēns pašvaldībā'
Foto: DELFI

Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) pieprasa šobrīd nevirzīt tālāk pedagogu atalgojuma jauno modeli "Skolēns pašvaldībā", portālam "Delfi" pavēstīja arodbiedrības pārstāve Ilze Zālīte.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

LIZDA preses paziņojumā pauž, ka Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) izstrādātais un tālākai izskatīšanai virzītais pedagogu atalgojuma jaunais modelis nerisina būtisko jautājumu par pedagogu darba slodzi, lai pedagogs varētu nodrošināt katra skolēna izaugsmi atbilstoši viņa spējām.

Arodbiedrības ieskatā šādu reformu var virzīt tālāk tikai pēc tam, kad IZM veikusi pētījumu par pedagogu nodarbinātību, vakancēm nozarē, tikusies vienlaicīgi ar visiem sociālajiem un sadarbības partneriem.

"Skolēns pašvaldībā" ir finansējuma aprēķins pašvaldībai pedagogu darba samaksai uz vienu izglītojamo. Šis apmaksas modelis paredzētu noteikt vidējā viena izglītojamā izmaksas, mērķdotācijas sadalījumu nododot pašvaldību pārziņā. Pašvaldībai jāveido sava stratēģija izglītības kvalitātes nodrošināšanai un vadībai, kā arī skolu tīkla uzturēšanai.

LIZDA vērš uzmanību, ka IZM piedāvātajā modelis nerisina sabalansētas darba slodzes jautājumu, lai gan septembra nogalē publiskotajā Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) izglītības pārskatā "Education at a Glance 2021" norādīts uz pārslodzes un neadekvāta atalgojuma problēmām Latvijā.

Jau vēstīts, ka Latvijā ir ceturtās zemākās skolotāju faktiskās algas starp visām OECD valstīm

Tāpat LIZDA vērš uzmanību, ka IZM virzītajā algu reformas modelī nav iekļautas vairākas pedagogu grupas: pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi darbam ar pusotra līdz četru gadu vecuma bērniem; speciālās, profesionālās, profesionālās ievirzes un interešu izglītības iestāžu pedagogi, tajā skaitā kultūras nozares izglītības iestāžu pedagogi.

"Mēs nevaram pieļaut, ka turpinās pedagogu vakanču pieaugums nozarē, pedagogu profesionālās izdegšanas rādītāji ir ļoti augsti, pastāv nevienlīdzība pedagogu nodarbinātībā. LIZDA ir par reformām, bet tādām, kas nodrošina nozarē strādājošo profesionālās ikdienas kvalitāti. Mēs esam par produktīvu, profesionālu sadarbību ar Izglītības un zinātnes ministriju, taču tik būtiskā jautājumā kā atalgojuma reforma mūsu viedokļi nesakrīt. Mēs esam par to, lai būvētu kvalitatīvu izglītības māju kopā! Tādēļ šis ir izšķirīgs laiks, lai nozares ministre parādītu savu kā nozares vadītājas pozīciju "PAR" vai "PRET" sabalansētu darba slodzi, visu pedagogu iekļaušanu jaunajā atalgojuma modelī, konkurētspējīgu atalgojumu. Ar jaunā atalgojuma modeļa virzīšanu tiks demonstrēta nozares ministrijas atbildība par pedagogiem visaktuālāko, akūtāko jautājumu risināšanu," paudusi LIZDA priekšsēdētāja Inga Vanaga.

Tāpat LIZDA ir sagatavojusi atklāto vēstuli par skolotāju vakancēm, pedagogu pārslodzi, profesionālo izdegšanu, lai pievērstu sabiedrības un politiķu uzmanību samilzušajām problēmām nozarē. Arodbiedrība aicinās ikvienu skolotāju šo vēstuli parakstīt. Kā "Delfi" apstiprināja Vanaga, vēstule publiski pieejama, visticamāk, būs otrdien, 2. novembrī.

Jau ziņots, ka septembrī IZM prezentēja trīs jaunus pedagogu darba samaksas aprēķināšanas modeļus, rosinot atteikties no principa "nauda seko skolēnam".

Seko "Delfi" arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

IZM Izglītība Izglītības un zinātnes ministrija LIZDA OECD
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form