Latvijas Televīzija (LTV) atbalsta Latvijas Raidorganizāciju asociācijas iestāšanos pret likuma "Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām" grozīšanu, un uzskata, ka šo jautājumu nedrīkst risināt sasteigti.
Saeima ceturtdien pēc ilgām un asām debatēm pirmajā lasījumā konceptuāli atbalstīja likuma grozījumus, kas ļaus 90 dienas pirms Saeimas un Eiropas parlamenta vēlēšanām aizliegt priekšvēlēšanu reklāmu.

Likumprojektā paredzēts noteikt, ka 90 dienas pirms Saeimas un Eiropas parlamenta vēlēšanām politiskās organizācijas, politisko organizāciju apvienības vai individuālā deputāta kandidāta priekšvēlēšanu aģitācija un reklāma būs aizliegta.

Šo grozījumu steidzīgā gatavošana liecina par mēģinājumu izmantot jaunā priekšvēlēšanu likuma neveiksmi, lai uz tā fona kādi politiskie spēki gūtu šķietamu popularitāti vai sev izdevīgu mediju fonu sabiedriskās domas ietekmēšanai, apgalvojot, ka tie atbilst iedzīvotāju vēlmei, bet patiesībā izvirzot pēc būtības nepārdomātus priekšlikumus, pauž LTV.

Pēc Latvijā spēkā esošā likuma, Saeimas vēlēšanu periods jau ir iestājies, un raidorganizācijas likumīgi strādā pie līgumu slēgšanas par politisko reklāmu izvietošanu savās programmās, tāpēc minēto grozījumu pieņemšana var radīt potenciālus finansiālus zaudējumus, norādīts LTV paziņojumā.

Protams, no ētiskā viedokļa tieši sabiedriskajai televīzijai vajadzētu iniciēt un realizēt politiskās reklāmas aizliegumu, tomēr tādā gadījumā būtu nepieciešams būtiski palielināt sabiedriskās televīzijas un radio budžetu papildus priekšvēlēšanu diskusiju raidījumiem, lai vēlētāji nenonāktu informatīvā blokādē. Šis process nekādā gadījumā nav risināms steigā un prasa pārdomātu jautājuma risināšanu, uzsver LTV.

Priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojums atzīstams par vārda brīvības ierobežojumu, jo tas var mazināt informācijas saņemšanu un paušanu tieši pirms tik nozīmīga notikuma kā Saeimas vēlēšanas. Pieņemot šāda veida likuma grozījumus, tiktu rupji pārkāptas mūsu valsts preses likuma normas, kā arī Latvijas Satversmes 100. pants un vairākas starptautiskas konvencijas, kas runā par preses brīvības pamatprincipiem.

Turklāt iesniegtie likuma grozījumi palielinātu slēptās reklāmas esamību programmās un veicinātu nevienādu noteikumu saglabāšanu attiecībā un elektroniskajiem sabiedrības saziņas līdzekļiem un presi konkurences nosacījumu kontekstā, uzskata LTV.

Arī šī brīža politiķu aktivitātes liecina, ka politiskās reklāmas aizliegums rezultātā var skart tikai raidorganizācijas; prese un vides reklāma var "izkrist" likuma grozījumu pieņemšanas procesā, jo sabiedriskās organizācijas Providus atzinums par likumprojektu “Grozījumi likumā "Par priekšvēlēšanu aģitāciju” 2006. gada 30. janvārī aicina nodalīt reklāmas aizliegumu raidorganizācijās no reklāmas aizlieguma presē un reklāmas plakātu aizlieguma, tātad - praktiski aizliegums raidorganizācijās tiek akceptēts. Nav saprotama šāda nevienlīdzīga attieksme pret dažādos komunikāciju veidos paustajām ziņām.

Tādējādi arī LTV tiecas domāt, ka minēto grozījumu ierosināšana nav nekas cits kā vien politiķu mēģinājums, tuvojoties vēlēšanām, gūt panākumus, faktiski izplatot slēpto reklāmu par priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežošanu. Šāds likumprojekts turklāt būtu izdevīgs tikai amatos esošajiem politiķiem, un pilnībā izslēgtu iespēju ienākt politikā jauniem “spēlētājiem”, tādējādi mazinot skatītāju un klausītāju iespēju izvēlēties.

LTV pilnībā pievienojas LRA paustajai nostājai: gadījumā, ja raidorganizāciju viedoklis netiks uzklausīts arī šoreiz, LRA biedri būs spiesti savās programmās ignorēt Saeimas vēlēšanas, tādējādi atstājot iespaidu uz vēlētāju aktivitāti un radot draudus vēlēšanu norisei kopumā, un aicina deputātus konsekventi turpināt iestrēgušo darbu pie jaunā likuma redakcijas, vienlaikus neignorējot Latvijas Satversmi un Latvijai saistošus starptautiskos dokumentus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!