Foto: LETA
"Apturi Covid" – mobilā lietotne, kas palīdz noteikt saslimušo kontaktpersonas. Taču, kā novēroja portāls "Delfi" sociālo mediju ierakstos, – fiziskās Covid-19 slimnieka kontaktpersonas ne vienmēr saņem no lietotnes paziņojumu, ka ir kontaktpersona. Kāpēc rodas šādas situācijas, skaidro portāls "Delfi".

Mājās jau pirms vairākām dienām dzīvesbiedram apstiprināta Covid-19 saslimšana, Slimību profilakses un kontroles centrs (SPKC) kodu piešķīris, ko slimnieks arī ievadījis lietotnē, taču pārējie mājsaimniecības locekļi ziņu par kontaktu ar sasirgušo nav saņēmuši – aptuveni ar šādu situāciju sociālajos medijos dalījušies vairāki cilvēki. Arī SPKC no iedzīvotājiem saņem ziņas ar līdzīgu saturu, ko centrs arī individuāli analizē, atklāja centra komunikācijas nodaļas pārstāve Ilze Arāja.

Taču, runājot par gadījumiem, kad, dzīvojot vienā mājsaimniecībā, tuvinieki nesaņem "Apturi Covid" paziņojumu par kontaktu ar sasirgušo, Arāja stāsta, – lai paziņojumu saņemtu, telefoniem jābūt tuvāk par diviem metriem vismaz 15 minūtes no vietas.

"Var būt, ka telefons katram ir savā istabā. Var būt tā, ka cilvēks paņem telefonu, aiziet uz virtuvi [pie cita mājsaimniecībā dzīvojošā], un tur telefoni ir 10 minūtes, tad [Covid-19 saslimušais] aiziet viens ar savu telefonu uz istabu, viens paliek virtuvē – kontakts netiek fiksēts," skaidroja Arāja.

Lai lietotnes izveides mērķi – pēc iespējas ātrāk uzzināt, ka ir bijusi saskare ar Covid-19 saslimušo – īstenotu, ir vairāki priekšnoteikumi. Arāja atgādināja, ka jābūt ieslēgtam "Bluetooth", kā arī aplikācijas slēdzim "kontaktu fiksēšana". "Androīda sistēmā jābūt ieslēgtām arī GPS modulim, kaut arī lokāciju mēs nenosakām, bet tāda ir androīda sistēma," piebilda Arāja.

Vienlaikus SPKC pārstāve atgādina, ka šī lietotne balstās uz brīvprātības principu. "Lietotne ir palīgs katram pašam," stāsta Arāja, piebilstot, ka lietotnes galvenie mērķi ir palīdzēt iedzīvotājiem fiksēt un noteikt kontaktpersonas, ar kurām kontaktējas publiskās vietās un kuras nepazīst.

"Sabiedriskajā transporta, piemēram, braukts 20 minūtes, un beigās izrādās, ka tuvāk par diviem metriem ir atradies cilvēks, kuram ir apstiprināta Covid-19 saslimšana. Vai, piemēram, veikalā, kur stāvēts vairāk par 15 minūtes kādam tuvumā. Tās ir tās vietas, kur lietotne palīdz," lēsa Arāja, norādot, ka gadījumā, ja ar Covid-19 saslimt tuvākas un pazīstamas personas, piemēram, ģimenes locekļi vai kolēģi, kontaktpersonu noteikšanā iesaistās gan SPKC, gan ģimenes ārsti.

Lietotne līdz 26. janvāra pēcpusdienai lejupielādēta 291 341 reizes, savukārt epidemiologi saslimšanas kodu izsnieguši 2523 reizes.

Kā portāls "Delfi" noskaidroja SPKC, "slimnieks saņemto kodu var arī neievadīt. Aplikācija balstīta uz brīvprātības principa." Vienlaikus par to, cik kontaktpersonas saņēmušas ziņu iekš lietotnes, informācijas nav, jo "kontaktpersona var saņemt [ziņu par kontaktu ar Covid-19 saslimušo], bet viņi var arī nesazināties ar SPKC. Tas viss vērsts uz brīvprātības principu un iedzīvotāju līdzatbildību".

Jautāta, cik lielā mērā "ApturiCovid" atslogo epidemiologu ikdienas darbu, Arāja atgādināja, ka lietotne ir palīgs tieši iedzīvotājam, kurš var pēc iespējas ātrāk uzzināt par kontaktu ar sasirgušo.

Šeit jāpiebilst, ka epidemioloģiskās izmeklēšanas kvalitāte, kas saistās ar Covid-19 pacientu aptaujāšanu un kontaktpersonu apzināšanu, šobrīd nav gan ātra un efektīva, medijiem 28. janvārī paziņoja Veselības ministrijas pārstāve Sintija Gulbe.

Lai situāciju uzlabotu, valdība no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem piešķīra papildu finansējumu ne vairāk kā 366 300 eiro.

Pēdējā diennaktī veikti 10 982 Covid-19 testi, reģistrēti 965 jauni saslimšanas gadījumi, kā arī reģistrēti 10 nāves gadījumi, liecina SPKC apkopotā informācija.

Pagājušajā diennaktī stacionēti 115 Covid-19 pacienti, tostarp pieci pārvesti, liecina Nacionālā veselības dienesta (NVD) apkopotā informācija.

Kopā stacionāros ārstējas 1047 Covid-19 pacienti.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!