Foto: LETA
Saeimas vairākums, pateicoties opozīcijas deputātu balsīm, piektdien sasauktā ārkārtas sēdē par satiksmes ministru ievēlēja līdzšinējo ministrijas valsts sekretāru Anriju Matīsu.

Par viņa kandidatūru nobalsoja 73 deputāti, pret bija 12, bet vispār nenobalsoja trīs tautas kalpi.

Par Matīsu balsoja "Vienotība", Reformu partijas frakcija un neatkarīgie deputāti, kā arī opozīcijā esošās Zaļo un zemnieku savienības un "Saskaņas centra" frakcijas, bet pret bija teju visi Nacionālās apvienības deputāti. Balsojumā nepiedalījās Andrejs Judins un Aleksejs Loskutovs no "Vienotības" un NA frakcijas pārstāvis Romāns Naudiņš.

Uzsākot jaunos pienākumus, Matīss ir uzaicinājis Satiksmes ministrijas parlamentārā sekretāra amatā stāties neatkarīgo deputātu Viktoru Valaini, un viņš tam ir piekritis, portālu "Delfi" informēja ministrijā.

Valaiņa līdzšinējā sadarbība ar Satiksmes ministriju, kā arī pieredze, aktīvi strādājot pie Nacionālā attīstības plāna izstrādes un mērķtiecīgi risinot transporta un sakaru nozares jautājumus, esot pamats ministra izvēlei.

Pēc ievēlēšanas Matīss žurnālistiem teica, ka nešaubās par iespējām strādāt ministra amatā, neskatoties uz nepilnīgu koalīcijas atbalstu. Viņa galvenās prioritātes ministra amatā būs ceļu būves kvalitātes uzlabošana, kā arī laicīgi sākt Eiropas Savienības struktūrfondu nākamā perioda finansējuma apguvi, lai nebūtu kavējumi projektu finansēšanā.

Matīss arī apliecināja, ka augstu vērtē "Vienotības" pausto atbalstu un piedāvājumu iestāties partijā un, iespējams, to drīzā nākotnē varētu izdarīt.

Līdz ar Matīsa kļūšanu par satiksmes ministru, atbrīvosies vieta Ventspils brīvostas valdē. Matīss teica, ka viņa vieta ilgi tukša nepaliks un viņš, visticamāk, uz to virzīs kādu Satiksmes ministrijas speciālistu.

Savukārt premjers Valdis Dombrovskis (V) pēc Matīsa ievēlēšanas amatā atzina, ka NA balsojums pret Matīsa apstiprināšanu amatā norāda uz saspringto situāciju un politiskajām spēlītēm, līdz ar ko problēmas rada paši koalīcijas biedri un "ar šādu koalīciju opozīcija nav vajadzīga".

To apliecinot arī dažādi NA paustie neizprotamie aicinājumi, piemēram, par ministru darba izvērtēšanu un citi. Tomēr, neskatoties uz to, šī koalīcija turpinās darbu, un arī NA gatavi turpināt strādāt šīs koalīcijas sastāvā, uzsvēra Dombrovskis.

Plenārsēdē pirms balsojuma par Matīsu premjers teica, ka ministra amata kandidātu atlase nebija sevišķi viegla, un vairāki uzrunātie kandidāti atteikušies gan salīdzinoši mazā atalgojuma, gan gaidāmās slodzes un nozares problemātikas dēļ.

Savukārt Matīss ir pieredzējis gan SM darbā, gan valsts pārvaldē – ar iepriekšēju darba praksi Ekonomikas ministrijā.

"Esmu pārliecināts, ka viņš būs labs ministrs, profesionāls un kompetents," teica Dombrovskis.

Savukārt NA frakcijas vadītājs Einārs Cilinskis veltīja asus vārdus "Vienotības" virzienā par tās piekopto slepeno "lietu bīdīšanas" praksi gan kopā ar opozīcijā esošo "Saskaņas centra" frakciju par sadarbību ar "Gazprom", gan citiem jautājumiem.

NA frakcijas deputāts Naudiņš, kurš pats balsojumā par Matīsu nepiedalījās, žurnālistiem teica, ka koalīcijai ir jāatbalsta premjera virzīts ministra amata kandidāts, līdz ar to viņš nav vienisprātis ar pārējo NA frakciju, kas balsoja pret uzticības izteikšanu Matīsam.

Savukārt RP frakcijas deputāts Jānis Ozoliņš sarunā ar portālu "Delfi" pauda neizpratni pret frakcijas biedres Ineses Lībiņas-Egneres ceturtdien pēcpusdienā pausto, ka RP iebilst pret Matīsa apstiprināšanu amatā ar opozīcijas atbalstu. Pēc Ozoliņa domām, satiksmes joma ir pārāk būtiska, lai to pakļautu "politiskām spēlēm" un Matīss, esot šajā amatā, spēs nodrošināt jomas pārraudzības nepārtrauktību.

Par Matīsu balsoja arī Reformu partijas frakcijas deputāti, lai arī ceturtdien pēcpusdienā izteica iebildumus par paredzēto Matīsa ievēlēšanas kārtību – ar opozīcijas deputātu atbalstu, jo līdz ar Nacionālās apvienības frakcijas iebildumiem koalīcijas balsu Matīsa apstiprināšanai nepietiktu.

Piektdienas rītā RP paziņoja, ka ir atbalstījusi un atbalstīs Matīsa kandidatūru, neskatoties uz nepieciešamo opozīcijas atbalstu viņa ievēlēšanai. Savukārt Nacionālā apvienība, paziņojot, ka neatbalstīs Matīsa kandidatūru, nerespektē premjera izvēli un apdraud koalīcijas stabilitāti, norādījis RP frakcijas vadītājs Vjačeslavs Dombrovskis.

"Šis lēmums un koalīcijas vienota atbalsta nodrošināšana Saeimā ir Ministru prezidenta atbildība," piebildusi RP.

Arī premjers Valdis Dombrovskis (V) ceturtdien atzina, ka NA, neatbalstot Matīsa kandidatūru, noteikti neatvieglo jau tā gana saspringto gaisotni koalīcijā.

SC Saeimas frakcijas priekšsēdētājs Jānis Urbanovičs pēc balsojuma to komentējis, sakot, ka SC nav pieļāvis, ka valdībā iekļautu kārtējo nekompetento "poļitruku"

SC 11. Saeimas frakcijas deputāti balsojumā atbalstījuši Anrija Matīsa  kandidatūru satiksmes ministra amatam, nevēloties, lai šis amats kļūtu par apšaubāma politiskā tirgus priekšmetu.

"Mums bija izvēle - vai nu atbalstīt  nepolitisku profesionāli, par kādu atzīstams ilggadējais Satiksmes ministrijas valsts sekretārs, vai arī Nacionālo apvienību, kura, atsakoties atbalstīt šo kandidatūru,  nolēmusi iziet uz politisko intrigu takas. Politiskā tirgus ceļš radītu risku, ka amatā tiktu izvirzīts neprofesionāls "poļitruks", kādu šajā valdībā jau tā ir gana daudz," uzsver Urbanovičs.

Matīss dzimis 1973.gada 13.septembrī, viņš Rīgas Tehniskajā universitātē guvis bakalaura un maģistra grādu inženierzinātnēs. Pašlaik viņš ir Satiksmes ministrijas valsts sekretārs, taču iepriekš 15 gadus strādājis Ekonomikas ministrijā, bijis arī Ekonomikas ministrijas valsts sekretārs.

Matīss nav nevienas partijas biedrs.

Par Matīsa kandidatūru satiksmes ministra amatam iepriekš vienojās "Vienotības" pārstāvji un pie frakcijām nepiederošie deputāti, kuri, veidojot koalīciju, uzņēmušies politisko atbildību par šo ministriju. Savukārt Nacionālā apvienība neatbalsta koalīcijas partneru virzītā Anrija Matīsa kandidatūru satiksmes ministra amatam.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!