AFI

Militārpersonas, runājot par nekārtībām speciālo uzdevumu vienībā (SUV), kas atklājušās pēc divu izpletņlēcēju nāves apstākļu izmeklēšanas un pēdējās nedēļās uzvirmojušajām kaislībām Nacionālajos bruņotajos spēkos (NBS), oficiāli sliecas runāt par SUV kā izņēmuma gadījumu, taču neoficiālās sarunās, tāpat kā aktīvajā dienestā neesošie militāristi, zaudē optimistisko toni.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
Par amata atstāšanu paziņojušais NBS komandieris Gaidis Andrejs Zeibots, jautāts, vai citviet armijā viss ir kārtībā, skaidru atbildi neesot sniedzis, jo esot jārunā par katru punktu atsevišķi, piektdien raksta laikraksts "Diena".

Ja vien vienība zina, kas tā ir, kādi ir tās uzdevumi, un attiecīgi strādā, nevajadzētu nekam tādam notikt. Šādu vienkāršu recepti dod 2.kājnieku bataljona komandieris majors Ilmārs Lejiņš, runājot par pēdējās nedēļās uzvirmojušajām kaislībām Nacionālajos bruņotajos spēkos (NBS).

Lejiņš gan skaidrojis, ka SUV notikušais nav simptoms visiem NBS. Viņaprāt SUV un visā armijā notiekošais atspoguļojot straujās pārmaiņas, kurām NBS gājuši cauri 15 gados. Tādēļ arī saprotams, ka nav visur kārtības, tāpat, kā arī valstī kopumā, saka majors.

Savukārt bijušais SUV komandieris, rezerves komandkapteinis Jānis Kušķis bijia skeptiskāks un paudis, ka nekārtības SUV neesot izņēmuma gadījums. Arī citi "Dienas" uzrunātie atzinuši, ka pavēļu, reglamenta nepildīšana, kas atklājusies SUV, esot vērojama arī citviet.

Kāds armijas virtuves pārzinātājs laikrakstam atzinis, ka NBS pavēles izdod, taču neviens nekontrolē, vai tās kāds pilda. NBS vairākums ir profesionālu un labi sagatavotu militārpersonu, taču tas neko nedod, ja klibojot pats bruņoto spēku vadības stils, skaidrojis aizsardzības struktūrām tuvs avots.

Aizsardzības ministrijas (AM) valsts sekretārs Edgars Rinkēvičs pēc iepazīšanās ar ziņojumu par bojā gājušo karavīru nāves apstākļiem secinājis, ka problēma essot attieksmē pret dienestu. Tieši karavīru attieksmes mainīšana, mudinot saprast, ka reglaments, piemēram, ir jāpilda, esot svarīgs uzdevums, taču, kā to panākt, neesot skaidrs.

Savukārt bijušais SUV komandieris Kušķis paudis, ka NBS karavīru vidū valdošo vienaldzību vairo neskaidrība par to, uz kurieni armija iet.

To, ka nebija skaidrības, kādi ir SUV uzdevumi, atklājusi arī izmeklēšana, raksta "Diena". Vairākkārtējas SUV pakļautības un vadības maiņa kavējusi vienības attīstību un darbību. Piecos gados vienība piedzīvoja sešus komandierus, tajā tika apvienotas NBS un zemessardzes struktūras, tādēļ SUV nevarēja būt labs mikroklimats.

Nepilnības un trūkumi SUV izpletņlēkšanas mācībās, kas atklājās izmeklēšanā, mudinājuši izvērtēt arī NBS apgādes un aizsardzības budžeta sadales principus. Kā norādījis kājinieku bataljona komandieris Lejiņš "jebkurš naudas novirzījums no bruņotajiem spēkiem netieši ved un vedīs pie karavīru bojāejas". Viņš neatbalsta aizsardzības naudas tērēšanu sportam un būvēm.

Līdz šim nav atrasta nauda, lai izremontētu sporta zāli Ādažu bāzē, kur izvietoti divi kājnieku bataljoni. Taču tās bijis pietiekami, lai būvētu trenažieru zāli Preiļos vai renovētu stadionu Jēkabpilī, raksta "Diena". Pamatojums — šos objektus varēs izmantot arī tuvumā esošie zemessargi.

Taču kāda aizsardzības struktūrām tuva persona šādu līdzekļu sadalījumu dēvē par absurdu, jo ZS gatavība iesaistīties jebkādās operācijās esot niecīga un principā tas esot armijas "sociālais dienests".

Pāris miljonu, kas atvēlēti šiem projektiem, ir neliela summa, salīdzinot ar 183 miljonus latu lielo aizsardzības budžetu. Taču, iespējams, ar šiem līdzekļiem varētu pietikt, lai pilnībā atrisinātu Irākā dienošo karavīru apgādi vai iegādātos nepieciešamos nažus armijas izpletņlēcējiem, teikusi militārpersona, kas nevēlējās minēt savu vārdu.

Savukārt bijušais SUV komandieris Kušķis šaubās, vai NBS vispār ir skaidrība, kādi ir to uzdevumi atbilstoši XXI gs. izaicinājumiem. Uz jautājumu, kas ir valsts aizsardzības koncepcijas pamatā, Zeibots trešdienas raidījumā "Kas notiek Latvijā?" atsacīja, ka uz to ir "praktiski neiespējami atbildēt".

Lai arī pēc SUV notikušā atbildīgos meklē tikai bruņotajos spēkos, kāda militārpersona, kura nevēlas minēt savu vārdu, uzsvērusi, ka "sistēmu var mainīt tikai ministrija". Arī Kušķis uzskata, ka daļa atbildības jāuzņemas AM civilajam aparātam. Ministrijas pārstāvis Rinkēvičs gan uzsver, ka vienīgais, ko var darīt AM, — veikt izlases pārbaudes.

Bet, kā atrisināt disciplīnas un attieksmes jautājumu, kas esot problēmas sakne, skaidra risinājuma neesot. Viņaprāt, jaunajam NBS komandierim (šim amatam izvirzīts gaisa spēku komandieris Juris Maklakovs) būs jāizstrādā iekšējās kontroles mehānisms, lai novērstu šos trūkumus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Lai ierobežotu dezinformācijas kampaņu izplatību, portāls "Delfi" apturējis iespēju komentēt rakstus
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form