“150 gadu ilgajā Katedrāles mūžā tajā zibens ne reizi nav iespēris, taču laika apstākļi pēdējos gados kļūst grūtāk prognozējami,” skaidro Katedrāles būvprojekta vadītājs, SIA “Skonto Būve” projektētājs Juris Dauburs. Viņš stāsta, ka Katedrāles izpētes procesā būvnieki atklājuši 40 gadus veco zibens novadīšanas sistēmu, kas atrodas uz lielākā no Katedrāles kupoliem. Tam pie centrālā krusta atrodas metāla stienis, no kura zibens lādiņš pa stieplēm tiek novadīts uz zemi. Pēc zibens spēriena šim stienim jākļūst sarkanam un zibens negatīvais lādiņš jānovada uz zemi. Taču sistēma ir izrūsējusi, un savu funkciju vairs nepilda.
Dauburs stāsta, ka “Skonto Būve” izstrādātais restaurācijas projekts līdz šim paredzēja tikai fasādes restaurāciju, taču projekta autori uzskatot par goda lietu atrisināt arī zibens novadīšanas jautājumu. Zibens novadīšanas sistēma būtu pavisam jauna inženierbūve, kas pagaidām nav iekļauta projekta tāmē.
Jaunā zibens novadīšanas sistēma paredzētu metālā stieņa, plākšņu un lādiņa novadkanālu atjaunošanu. Būs nepieciešamas uzstādīt atsevišķu zibens novadīšanas sistēmu arī uz Katedrāles zvanu torņa, lai pilnībā garantētu drošību no zibens spēriena. Patlaban tiek meklēts piemērotākais risinājums Katedrāles pasargāšanai, taču pēc aptuveniem aprēķiniem ir skaidrs, ka tā izmaksas varētu būt 5 – 8 tūkstoši latu.
Katedrāles restaurācijas darbu īstenošanai notiek ziedojumu vākšanas akcija SVET. Tās ietvaros ikviens ir aicināts piedalīties šīs celtnes, tai skaitā arī zibens novadīšanas sistēmas atjaunošanā. Katedrāles restaurācijas projektu SIA “Skonto Būve” projektētāji izstrādāja ziedojumu kārtā.
Tuvāka informācija par akciju un ziedošanas iespējām www.svet.lv