Foto: stock.xchng

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) ir apmierināta ar Konkurences padomes (KP) izvirzītajiem noteikumiem un pienākumiem divu nacionālo komerckanālu TV3 un Latvijas Neatkarīgā televīzija (LNT) apvienošanās gadījumā, lai gan atsevišķus noteikumus vērtē kā smagus.

NEPLP priekšsēdētāja vietniece Aija Dulevska sacīja, ka padome ir gandarīta, ka abiem kanāliem ir jāpaliek bezmaksas apraidē, jo pretējā gadījumā skatītājiem samazinātos kanālu skaits.

"Padome ir gandarīta, ka abiem kanāliem jāpaliek bezmaksas apraidē, jāsaglabā neatkarīgas ziņu redakcijas un noteikts apmērs oriģinālo raidstundu," ieguvumus skatītājiem uzskaitīja Dulevska.

Par bargāko viņa uzskata noteikumu, ka KP līdz 2017.gada 31.decembrim var pieņemt lēmumu par nepieciešamību piemērot saistošus noteikumus – noteiktu aktīvu atsavināšanu.

"Pats smagākais ir, ka var pastāvēt iespēja pārskatīt, vai viņiem nevajadzētu pārdot, jo pie liela ieguldījuma tas varētu būt tas, par ko stipri padomāt," uzskata Dulevska.

Jau ziņots, ka TV3 īpašniece kompānija "MTG Broadcasting AB" ar oficiālu viedokli par izvirzītajiem nosacījumiem vēl nav nākusi klajā.

KP ir atļāvusi apvienoties televīzijas kanāla "TV3 Latvia" īpašniecei " MTG Broadcasting AB" (MTG) ar LNT, taču paturējusi tiesības līdz 2017.gada beigām likt apvienošanās dalībniekiem daļu savu aktīvu pārdot.

Ar KP lēmumu noteikts, ka apvienošanās gadījumā programmām TV3 un LNT jābūt pieejamām bezmaksas apraidē vismaz līdz 2013.gada 31.decembrim, turklāt abām programmām jāsaglabā neatkarīgas un patstāvīgas ziņu raidījumu redakcijas, kā arī jāsaglabā ziņu raidījumu daudzums pašlaik esošajā apmērā. Savukārt programmu redaktoriem amata aprakstā jābūt atsevišķi nostiprinātai redakcionālajai neatkarībai no mediju īpašnieka. KP arī noteikusi, ka programmām LNT un TV3 vismaz 21% no raidlaika jāaizpilda ar oriģinālu Latvijā veidotu saturu.

Attiecībā uz reklāmas tirgu apvienošanās dalībniekiem liegts paaugstināt reklāmas raidlaika cenas kanālos TV3, TV6, 3+ vismaz līdz 2012.gada beigām, bet, ja līgums ar kādu reklāmdevēju ir spēkā ilgāk, līdz šā līguma termiņa beigām. Savukārt pēc 2012.gada reklāmas cenu drīkst palielināt ne vairāk kā par gada inflācijas koeficientu. Būtiski arī, ka apvienošanās dalībnieki attiecībā pret reklāmdevējiem nedrīkst savas programmu pakas sasaistīt – piemēram, ja reklāma tiek ievietota LNT programmu grupā, reklāmdevējam nedrīkst uzspiest šīs reklāmas ievietošanu arī citos MTG kanālos, tostarp Igaunijā un Lietuvā.

Lai nepieļautu, ka apvienošanās rada kaitējumu tiem uzņēmumiem, kas no apvienošanās dalībniekiem iegādājas televīzijas programmas to tālākai izplatīšanai gala patērētājiem, KP noteikusi, ka apvienošanās dalībniekiem jānodrošina iespēja iegādāties to programmas gan atsaistīti (bez pienākuma, pērkot vienu programmu, komplektā pirkt arī citu), gan sasaistīti, par pirkšanu komplektā saņemot atlaidi, kas nedrīkst pārsniegt 20% no kopējās cenas.

Noteikts arī, ka apvienošanās dalībnieku programmu izplatīšanā nedrīkst iesaistīt starpniekus, turklāt programmu retranslācijas tiesības jānodrošina ar vienlīdzīgiem nosacījumiem, nepiedāvājot īpaši labvēlīgus nosacījumus MTG piederošajai "Viasat".

MTG reizi gadā jāiesniedz KP starptautiskas auditoru kompānijas auditēti un apstiprināti vidējās cenas mainīšanas dati, ietverot MTG klasiskās reklāmas pārdošanas ieņēmumu datus un neatkarīgas mediju pētījumu aģentūras apkopotus reklāmas izvietošanas pakalpojuma pārdošanas apmēra datus par iepriekšējo gadu. Uzņēmumam 2014.gadā jāiesniedz visaptveroša informācija par darbību Latvijā un finansiālo stāvokli, darbību atsevišķos tirgos un apvienošanās ietekmi uz tiem.

Tomēr, ņemot vērā iespējamās izmaiņas tirgū, ko varētu izraisīt gan normatīvā regulējuma maiņa attiecībā uz digitālās televīzijas nodrošināšanu un "must-carry" principa ievērošanu, gan ekonomiskās situācijas attīstība, KP lēmumā noteikts, ka līdz 2017.gada beigām KP ir tiesības likt apvienošanās dalībniekiem veikt strukturālas izmaiņas, atsavinot daļu no saviem aktīviem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!