Netestēts un negatīvs – skolēni saņem neīstu Covid-19 testu rezultātu
Foto: Shutterstock

Pagājušās nedēļas nogalē vairākus vecākus pārsteidza e-pastā saņemts ziņojums par to, ka viņu bērniem ir negatīvs Covid-19 tests. Lai gan sākotnēji var šķist, ka saņemta nomierinoša ziņa, tomēr ne situācijā, ja skolēns šādu testu nemaz nav veicis. Kā atzīst Veselības ministrijā (VM), notikusi kļūda – skolas laboratorijām nosūtījušas tukšus stobriņus. Tagad VM apzina problēmas un tās labo.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Pagājušajā nedēļā skolās sākās apjomīgākā skolēnu un darbinieku testēšana pret Covid-19. Bija plānots, ka pirmajā nedēļā testēs ap 200 000 cilvēku, kas, kā iepriekš uzsvēra VM, ir izaicinājums pakalpojumu sniedzējiem, izglītības iestādēm, bērniem un viņu vecākiem. Testēti tiek bērni un personāls, kuri nav vakcinēti vai pārslimojuši Covid-19. Testēšanai pamatā kā materiāls tiek izmantoti siekalu paraugi.

Rezultāts bez testa

Pirmās vērienīgās testēšanas nedēļas otrajā pusē vairāki pārsteigti vecāki, kuru atvases ir jau vakcinētas pret Covid-19 vai dažādu iemeslu dēļ testēšanu skolā neapmeklēja, saņēma no laboratorijām ziņu, ka bērna testa rezultāts ir negatīvs. Publiskajā telpā šobrīd ir informācija, ka šādu negatīvu testa rezultātu netestēto skolēnu vecāki saņēma gan no "E. Gulbja laboratorijas", gan "Centrālās laboratorijas", gan MFD.

"Mana meita ir vakcinēta, līdz ar to siekalu testu nenodeva. Liels bija mans izbrīns, kad vakar vēlu e-pastā man iekrita MDF it kā veiktie analīžu rezultāti. Tests esot negatīvs. Bet kā? Mans bērns nekādu testu nemaz nav nodevis," "Facebook" raksta Baiba Smilga.

Līdzīgu ierakstu veikusi arī "Facebook" lietotāja Kintija Štrāla: "Šorīt saņēmu savā epastā negatīvu savas skolnieces (Saldus Vidusskola 6.klase) testa rezultātu. BET!!! - UZ TESTU MEITA NAV BIJUSI, SIEKALAS NAV NODOTAS!!!"

Savukārt tviterī Ēvalds Mērnieks raksta: "Saņemts negatīvs C19 tests, bērnam, priekš 1.09. Materiāls esot nodots Rīgā. Bērns gan kopš jūnija laukos."

Portāls "Delfi" sazinājās ar visiem trim ierakstu autoriem, jautājot, vai viņi ir saņēmuši skaidrojumu no skolas vai laboratorijas par neveiktā testa rezultātiem.

Smilga portālam "Delfi" atklāja, ka saņēmusi Rīgas Natālijas Draudziņas vidusskolas direktora skaidrojumu: "Tehnisku iemeslu dēļ atbildes ir nosūtītas visiem skolas sarakstos iekļautajiem. Visā skolas nodoto testu klāstā neesot pozitīvu rezultātu. Klašu audzinātājiem tiks dots uzdevums sazināties ar saviem skolēniem un viņu vecākiem, lai precizētu par katru skolēnu individuāli."

Mērnieks informēja, ka skolā viņam norādījuši, ka tukšie analīžu trauki tikuši atsevišķi nodoti skolas medmāsai. Attiecīgi skaidrojums par situāciju esot jāprasa "Centrālajai laboratorijai".

Jāpiebilst, ka sociālajos tīklos šie nav vienīgie ieraksti par to, ka skolēni nav ieradušies uz testu, taču tā rezultātu ir saņēmuši. Īpaši šiem gadījumiem "Facebook" pat ir izveidota domubiedru grupa, kurā tiks gatavota "kolektīva prasība" saistībā ar izveidojušos situāciju.

Met akmeni skolu dārziņā

Kā iepriekš uzsvēra Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM), katrai izglītības iestādei ir sava apkalpojošā laboratorija, kas nodrošina audzēkņu un personāla testēšanu. Tāpat katrai skolai tiek piegādāti personalizēti stobriņi siekalu paraugu savākšanai.

Situācijā, ja kāds skolēns nav ieradies skolā uz testēšanu vai stobriņu skaits piegādāts ar rezervi, testēšanā neizmantotos stobriņus nedrīkst iepakot kopā ar stobriņiem, kuros ir siekalu paraugi. Neizmantotie stobriņi jānodod kurjeram atsevišķā iepakojumā. Nākamajā piegādes reizē tiks piegādāti jauni stobriņi. Neizmantotos stobriņus nedrīkst izmantot citās reizēs, uzsvēra IZM.

Tagad ministrijā pieļāva: "Acīmredzot, bija skolas, kuras nebija šo ievērojušas, tāpēc radās pārpratumi."

Arī SIA "Centrālā laboratorija" pārstāve Līga Ribkinska, atsaucoties uz šiem noteikumiem, portālam "Delfi" sacīja, ka "vairākās mācību iestādēs tas tomēr nav ticis izdarīts, tad arī vairākiem pakalpojuma veicējiem nācās saskarties ar situāciju, ka pūļa testēšanas rezultātā ziņa tika nosūtīta arī par tiem bērniem, kuri siekalas testam nebija nodevuši".

Saņemot informāciju par šādiem gadījumiem, rezultāti tiek anulēti, portālam "Delfi" uzsvēra SIA "E. Gulbja laboratorija" pārstāvis Mikus Gavars.

Vakcinētiem vai pārslimojušiem bērniem ar derīgu sertifikātu tests nav jāveic, tāpēc VM jau iepriekš lūdza informēt izglītības iestādes par sertifikāta esamību.

Kā pirmdienas vakarā portālam "Delfi" pastāstīja VM pārstāvis Oskars Šneiders, pirmdien ir izmainīts testēšanas algoritms, kā laboratorijas paziņo par testu rezultātiem. Turpmāk vairs netiks sūtīti individuāli e-pasti katram testa veicējam, bet rezultāti tiks paziņoti izglītības iestādei.

Šneiders atzina, ka testu veikšanas procesā tika identificētas vairākas problēmas, piemēram, sākotnēji ne visas izglītības iestādes bija saņēmušas testu komplektus, taču nu jau tie ir piegādāti un veikti.

Tāpat viņš sacīja, ka ir identificētas problēmas, kad izglītības iestādēs klases vai skolas līmenī ir nodoti tukšie trauciņi. Precīzu skaitu, cik skolēniem vai skolām ir bijušas šādas problēmas, Šneiders nevarēja nosaukt, bet "ir bijušas vairākas situācijas".

Viņš aicināja skolas ievērot noteikto algoritmu un nodot veiktos testus un tukšos trauciņus atsevišķos iepakojumos, lai neatkārtotos līdzīgas problēmas.

Kā notiek testēšana

Lūgts skaidrot izveidojušos situāciju, Gavars portālam "Delfi" paskaidroja procesu, kā notiek skrīninga testēšana skolās.

Gavars norādīja, ka skolēnu skrīninga ietvaros siekalu paraugi tiek testēti, izmantojot pūļa testēšanas ("pooling") algoritmu, kas paredz paraugus apvienot grupās un testēt kā vienu – pašreizējā situācijā pa 10. "Ja "pool" rezultāts ir negatīvs, visi tajā iekļautie paraugi tiek ziņoti kā negatīvi. Ja "pool" rezultāts ir pozitīvs, visi tajā iekļautie paraugi tiek pārtestēti pa vienam, lai noskaidrotu, kurš no paraugiem ir pozitīvs," skaidroja Gavars.

Testējot paraugus pa vienam, ir iespējams noteikt, vai parauga konteinerā (stobriņā) ir bioloģiskais materiāls. "Pooling" algoritma gadījumā, tas nav iespējams, viņš piebilda.

Kā stāstīja Gavars, skolās testējamajām personām (skolēniem un personālam) tiek sagatavoti personalizēti paraugu savākšanas konteineri, kas ir marķēti ar personas vārdu, uzvārdu un unikālu svītru kodu, kas tiek sagatavoti, balstoties uz skolu iesniegtajiem testējamo personu sarakstiem. Ja kāds nav ieradies uz testēšanu skolā vai ir bijis sarakstā, jo nav bijis zināms vakcinācijas/pārslimošanas statuss, neizmantotie paraugu savākšanas konteineri skolā ir jāiepako atsevišķi un skaidri jāmarķē kā neizmantotie, viņš uzsvēra.

Ja neizmantotie komplekti nav atbilstoši marķēti, tie var tikt reģistrēti laboratorijā kā paraugi, testēti un, ņemot vērā testēšanas algoritmu, paziņots rezultāts. "E. Gulbja laboratorijā vairāki simti šādu paraugu ir konstatēti pirms reģistrēšanas un šādas situācijas novērstas, taču ir arī tādas personas, kas ir saņēmušas negatīvu rezultātu, nenododot paraugu," apstiprināja Gavars.

"Lai maksimāli novērstu šādas situācijas nākotnē, esam atkārtoti informējuši skolas par nepieciešamību precīzi ievērot paraugu savākšanas un nosūtīšanas nosacījumus. Piemēram, ja klasē no 30 skolēniem septiņiem testēšana nav nepieciešama, bet trīs nav ieradušies, neizmantotos paraugu savākšanas komplektus skaidri nodalīt no savāktajiem paraugiem, kā arī aktualizēt sarakstu, izņemot no tā personas, kurām testēšana turpmāk nebūs nepieciešama," norādīja Gavars.

Netestēts un negatīvs – skolēni saņem neīstu Covid-19 testu rezultātu
Foto: LETA

Jau ziņots, ka katrai izglītības iestādei ir sava apkalpojošā laboratorija, kas nodrošina audzēkņu un personāla testēšanu. Laboratorija sagatavo personalizētus stobriņus siekalu paraugu savākšanai un nodrošinās to nogādāšanu izglītības iestādēs. Paraugu savākšana notiek noteiktā dienā un laikā, par kuru izglītības iestāde informē arī vecākus.

Vakcinētiem vai pārslimojušiem bērniem ar derīgu sertifikātu tests nav jāveic, tāpēc VM jau iepriekš lūdza informēt izglītības iestādes par sertifikāta esamību.

Vēstīts, ka mācības klātienē saistītas ar augstāku epidemioloģisko risku. Ņemot vērā delta vīrusa varianta straujo izplatību, ir svarīgi mazināt vīrusa izplatības riskus izglītības iestāžu darbinieku un bērnu vidū, un pēc iespējas agrāk identificēt inficētos. Tas ļaus novērst infekcijas izplatīšanos starp grupām un klasēm, kā arī bērnu ģimenes locekļu, starp kuriem var būt riska grupas cilvēki, inficēšanos, un vīrusa pārnēsāšanu sabiedrībā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Lai ierobežotu dezinformācijas kampaņu izplatību, portāls "Delfi" apturējis iespēju komentēt rakstus

Tags

Koronavīruss Covid-19 Vakcinācija pret Covid-19
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form