Foto: Gatis Upītis

Šodien aprit gads, kopš Latvijā darbojas pārkāpumu uzskaites punktu sistēma par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, un Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) par galveno sistēmas ieviešanas ieguvumu uzskata bojā gājušo skaita samazināšanos.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
Kā liecina direkcijas apkopotie dati, šā gada piecos mēnešos satiksmes negadījumos bojā gājuši 145 cilvēki, kas ir par 20,8% mazāk nekā pagājušā gada attiecīgajā laika posmā, kad bojā gāja 183 cilvēki. Šā gada piecos mēnešos samazinājies arī uz ceļiem ievainoto skaits, kā arī kopējais ceļu satiksmes negadījumu skaits.

CSDD uzskata, ka jaunais kontroles mehānisms strādā labi un tagad ir jāturpina darbs pie ļaunprātīgo pārkāpumu apkarošanas. To plānots darīt, panākot izmaiņas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas noteikumu pārkāpējiem paredzēs bargākus sodus.

Pēc direkcijas domām, tagad nepieciešams izanalizēt datus un pieņemt attiecīgus lēmumus, lai sods ar visu tā bardzību sasniegtu tos vadītājus, kuri tīši apdraud līdzcilvēku drošību.

Jau dažus mēnešus pēc pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas ieviešanas direkcijas speciālisti atklāja lielākās problēmas. Kā viens no bīstamākajiem pārkāpumiem tiek minēta transportlīdzekļa vadīšana alkohola vai narkotisko vielu reibumā.

Statistika par visu gadu, kopš darbojas jaunā sistēma, vēl nav apkopota, bet 11 mēnešos par braukšanu reibumā sodīti 9825 vadītāji, no kuriem 38,3% bijuši bez vadītāja apliecības. Savukārt no jaunajiem vadītājiem reibumā aizturēti 700 cilvēki.

Tāpat par smagu pārkāpumu speciālisti uzskata transportlīdzekļa vadīšanu bez vadīšanas tiesībām vai tā lietošanu vadīšanas tiesību aizlieguma laikā.

11 mēnešos noķerti 8008 šoferi, kas braukuši bez vadīšanas tiesībām, kā arī 1350 šoferi, kas transportlīdzekli vadījuši aizlieguma laikā.

Svarīgs faktors, pēc CSDD domām, ir arī soda neizbēgamība. Situāciju uzlabošot ne tikai bargi sodi, bet arī apziņa, ka, pārkāpjot noteikumus, sods būs neizbēgams.

CSDD norāda, ka pārkāpumu punktu sistēma ir Latvijā vēl nebijis vadītāju kontroles mehānisms, kura mērķis ir nodalīt ļaunprātīgos un regulāros ceļu satiksmes pārkāpējus no tiem, kas brauc saskaņā ar satiksmes noteikumiem.

Ieviešot sistēmu, vadītāji, kuriem satiksmes noteikumu pārkāpšana ir ikdienišķs ieradums, ne tikai saņem sodus, bet, uzkrājot soda punktus, ir spiesti noklausīties kursu drošas transportlīdzekļa vadīšanas jautājumos, kārtot eksāmenu par ceļu satiksmes drošības jautājumiem vai pat uz gadu šķirties no vadītāja tiesībām.

11 mēnešos satiksmes drošības kursus ir apmeklējuši 419 transportlīdzekļu vadītāji, tādējādi "dzēšot" divus uzskaites punktus. Eksāmenu ceļu satiksmes drošības jautājumos, kas paredzēts pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas ietvaros, nokārtojuši 13 transportlīdzekļu vadītāji, un arī viņi ir "dzēsuši" divus soda punktus.

Savukārt transportlīdzekļa vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums uz vienu gadu, kas paredzēts, sasniedzot maksimālo pieļaujamo uzskaites punktu skaitu, piemērots 114 vadītājiem.

Uzskaites punktus 11 mēnešos ir ieguvuši 62 472 cilvēki, kas ir 8,5% no kopējā aktīvo vadītāju skaita. Bet 216 cilvēki jeb 0,03% no kopējā aktīvo vadītāju skaita ir sasnieguši maksimālo pieļaujamo uzskaites punktu skaitu. No tiem 56 ir jaunie vadītāji.

Šajā laikā pārkāpumus ir izdarījuši 147 749 cilvēki, kas ir 20,2% no kopējā aktīvo vadītāju skaita, savukārt pārkāpumu kopējais skaits ir lielāks - 213 785, jo ir cilvēki, kas izdarījuši vairākus pārkāpumus.

Pārkāpumu uzskaites punktu sistēma paredz par dažāda rakstura un smaguma ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem piešķirt soda punktus - no 0 līdz 8. Maksimālais punktu skaits, ko drīkst uzkrāt nepieredzējis šoferis ar transportlīdzekļu vadīšanas stāžu mazāku par diviem gadiem, ir desmit punkti, bet pārējiem transportlīdzekļu vadītājiem - 16 punkti.

Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form