Foto: Shutterstock
Kamēr lielveikali sacenšas par labāko piedāvājumu dāvanām, rozēm, šokolādēm, šampanietim, kā arī dažāda veida šokolādes sirsniņām, bet restorānos tiek rezervētas vietas labākai pasēdēšanai svētā Valentīna dienā, jeb mīlestības svētkos, Bībeles Draugu līga (BDL), kas apvieno dažādu konfesiju kristiešus, Rīgas Vecajā sv. Ģertrūdes baznīcā rīko alternatīvu pasākumu - Pāru Bībeles čempionātu.

Savukārt katoļu jauniešu kustība "Kalnā" 14.februārī piedāvā "Mīlestības un Leona Brieža radošuma vakaru", kurā dzejnieks paredzējis arī stāstīt par savu mīlestības pieredzi - dzejā, pirmajos randiņos un 40 laulības gados.

Čempionāts - nevis tukša lielība, bet Dieva pagodināšana
BDL pārstāvis un čempionāta rīkotājs Kristaps Kravalis portālam "Delfi" saka, ka ideja par Bībeles čempionāta projekta uzsākšanu Latvijā tikusi apsvērta jau ilgāku laiku un, izvērtējot pasaules pieredzi, 2014.gada 5.maijā Rīgā notika I Latvijas Bībeles čempionāts, savukārt tā paša gada 1. novembrī - II Latvijas Bībeles čempionāts. Projekts guva lielu atsaucību. Kā turpinājums Bībeles čempionātu sērijai šogad notiek tematiskais Pāru Bībeles čempionāts, kurā pārim būs jāparāda savas zināšanas par Pāvila vēstulēm, sniedzot atbildes uz 60 jautājumiem, piedaloties viktorīnā, kā arī, uz ekrāna redzamo pantu no Pāvila vēstulēm atrodot Bībelē.

Bībeles čempionāta idejas pamatā "nav tukša lielība par savu varēšanu vai Bībeles zināšanām, bet gan Dieva pagodināšana caur Viņa vārdu, lasot un saklausot to". Tā kā Latvijas Bībeles čempionāts ir starpkonfesionāls projekts, tad dalībai čempionātā ir aicināts ikviens interesents, izņemot ordinētus garīdzniekus, kuri tiek laipni gaidīti kā komandu atbalstītāji, atzīmē Kravalis.  Starp čempionāta uzdevumiem paredzēti atspirdzinājumi kā ķermenim tā garam - uzkodas, aktivitātes un mūzika.

Kravalis atzīst, ka interese par čempionātu ir liela un tas tiek apspriests sociālajos tīklos, taču patlaban čempionātam pieteikušies 14 pāri. "Limits" pāru skaitam, kas var piedalīties sacensībās, ir 16.

Alternatīva komercializācijai un seksuālajai brīvībai

Vaicāts, kāpēc Pāru Bībeles čempionāts tiek rīkots tieši 14.februārī, kad pasaulē tiek svinēta visu mīlētāju jeb sv.Valentīna diena, Kravalis atzīmē, ka šādi tiek piedāvāta alternatīva laika pavadīšanas iespēja šajā svētku dienā, kad pāri tāpat pavada laiku divatā. "Valentīna diena čempionāta kontekstā tiek skatīta vairāk kā pārus vienojoša un satuvinoša diena. Turklāt čempionāts nepretendē saistīt vēsturisko un teoloģisko Valentīna dienas aspektu ar Pāvila vēstulēm," uzsver Kravalis.

Turklāt, ja Valentīna dienas svinēšana sabiedrībā ir ievirzījusies seksuālās brīvības un materialitātes formā, tad labākais veids kā to mainīt ir nevis būt morāles policistiem un ar šķību aci skatīties uz svinētājiem, bet gan rīkoties un piedāvāt alternatīvu, lai šo dienu padarītu garīgām vērtībām atbilstošāku.

"Mēs nebūsim tie, kas pirmie metīs akmeni. Jēzus dzīves piemērs un citāti nerāda tikai radikālu nostāšanos "pret straumi", bet arī pieņemšanu, nesodīšanu un mīlestību," atzīmē čempionāta rīkotāju pārstāvis.

Čempionāta nolikumā noteikts, ka tajā drīkst piedalīties pāris - divi cilvēki - vīrietis un sieviete. Kravalis paskaidro, ka vārda "pāris" izvēles kritērijs ir tas, cik plašu auditoriju šis vārds aptver, jo ne visi pāri ir ģimene, bet visas ģimenes reiz bijušas un joprojām ir pāri. "Es domāju, ka ikviens saprot, ka ar vārdu "pāris" pamatā tiek saprastas attiecības, kas vērstas uz ģimenes veidošanu. Mēs nevaram pie ieejas aptaujāt katru pāri un tad izlemt, vai viņu attiecības atbilst "pāra" kritērijam. Par to katrs atbild pats," piebilst BDL pārstāvis.

Savukārt kopiena "Kalnā" aicina 14.februārī "baudīt, apcerēt, kā arī citādi satikties ar mīlestību - poēzijā, cilvēkos, dzejā, dziesmā (un rozēs )," liecina informācija Latvijas Romas katoļu baznīcas mājas lapā. 

Šajā "Mīlestības un Leona Brieža radošuma vakarā" paredzēta retrospekcija: "Leons Briedis - dzejā, dziesmās, mīlestībā un dzīvē", paša dzejnieka stāstījumi par mīlestību - "iz' dzejas, pirmajiem randiņiem un 40 gadu laulības dzīves, receptēm - mīlestībai un dvēseles mieram", kā arī muzikālie dueļi ar pārsteiguma balvām no "Honey Heaven" un spēles ar tautā populārām un iemīļotām dziesmām (R.Paula, Menueta, J.Kulakova, U.Stabulnieka), kurām vārdus rakstījis dzejnieks Leons Briedis. Vakara noslēgumā  iecerēta '"Mīlestības Lielā Loterija" - ar galveno balvu - 3 dienu ekskluzīvu ceļojumu uz pasaulē burvīgāko vietu".

Savukārt informācija Latvijas evaņģēliski luteriskās baznīcas mājas lapā liecina, ka Baltezera baznīcā 14.februārī paredzēta "Konference par cilvēka kaislēm un tikumiem", kurā paredzēts gan dievkalpojums, gan priekšlasījumi par kaislēm, kas ir "vecā cilvēka dvēseles un miesas važas. Tās var ne tikai atpazīt, bet arī saraut. Tikumi - jaunā cilvēka dievlīdzības zīmes. Tās var gan zināt, gan arī iemantot. Kaisles un tikumi ir askēzes termini, kuros ietverts grēkā kritušās cilvēka dabas atpestīšanas un pārtapšanas  noslēpums. Cilvēka dzīves un ticības mērķis ir "ietērpšanās" Kristū".

Kristiešu svētki vai tautas kustība

Vaicāts par to, vai kristieši svin Valentīna dienu, Kravalis norāda, ka viņam Valentīna diena drīzāk ir "tautas kustība, nekā vispārpieņemti kristiešu svētki". 

Latvijas Universitātes (LU) Filozofijas socioloģijas institūta vadošā pētniece vēstures zinātņu doktore Inese Runce portālam "Delfi" saka, ka savulaik kristīgajā baznīcā svinēta svētā Valentīna diena, taču vēlāk komerciālā pasaule nozagusi šos svētkus. Tieši šis svētku apzīmējums - "Mīlestības diena" - pieder pie komercializācijas aspekta, kas veicina dāvanu pirkšanu un izklaidēšanos, un kam ar baznīcu un tās liturģiskajiem svētkiem nav nekādas saistības.

Svēto Kirila un Metodija diena, kas tiek svinēta 14.februārī, ir salīdzinoši ļoti jauni svētki, taču tie otrajā plānā aizbīdījuši sv.Valentīna dienas svinēšanu.

Vaicāta, vai kristīgo kopienu iniciatīvas šajā dienā rīkot dažādus pasākumus, piemēram, Pāru Bībeles čempionātu, kas notiks Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas Vecajā sv. Ģertrūdes baznīcā, vai "Mīlestības un Leona Brieža radošuma vakaru", ko rīko katoļu sv Jēkaba katedrāles un sv. Marijas Magdalēnas draudžu jauniešu kopiena "Kalnā", neliecina par to, ka baznīca zināmā mērā komercializējas, Runce atbildēja noliedzoši.

Viņa akcentē, ka šādas iniciatīvas liecina par pretējo - tā ir kristīgo kopienu "cenšanās izglābt to, ko vairs nevar izglābt - svētkiem, kas jau ir aizmirsti un kļuvuši par laicīgiem svētkiem, piedot kaut kādu dziļāku jēgu," lai tie nebūtu tikai šokolādes sirsniņu un vai citādu dāvanu dāvināšana un došanās uz restorāniem un ballītēm.

Vēstures līkloču kūlenis ar svēto Valentīnu

LU Teoloģijas fakultātes Baznīcas un reliģiju vēstures katedras docents priesteris Andris Priede (Dr.Hist.Eccl) portālam "Delfi" norāda, ka ar svēto Valentīnu vēstures līkloči uzmetuši kūleni. Viņš bijis viens no daudziem tūkstošiem svēto - pazīstams, bet viņa dzīvei trūka droša vēsturiska pamatojuma, kas gan nav izņēmums, jo attiecībā uz pirmo četru piecu gadsimtu svētajiem nav daudz tādu, kam varētu vēsturiski pierādīt viņu dzimšanas, miršanas un pastorālās darbības faktus. Līdz ar to katoliskajā baznīcā Vatikāna II koncila laikā radās tendence reducēt pazīstamos svētos, kas ilgus gadus godināti tautā, bet par kuru "vēsturiskumu" nav īstas skaidrības, tos aizbīdot otrajā plānā, bet vietā piedāvājot labāk dokumentētus un arī ekumēniski labāk piedāvājamus svētos.

Mēģinājums "aizvietot" skāris arī svēto Valentīnu, kura svētki svinēti 14.februārī, ar visnotaļ cildeniem, labi dokumentētiem un ekumēniski piemērotiem svētajiem - brāļiem apustuļiem Kirilu un Metodiju. Viņu godināšanai tika izvēlēts 14.februāris, un pāvests Jānis Pāvils II šo dienu paaugstināja uz "svētku rangu", kas ir augstāka pakāpe, nekā piemiņas diena, kurā svētais tiek godināts. Tomēr sabiedrībā viņu svētki lielu atzinību nav guvuši, tāpēc atsevišķi bīskapi bijuši spiesti piekrist, ka 14.februārī tomēr tiek svinēti dievkalpojumi svētā Valentīna godam, jo tik populāru kulta formu kā Valentīna diena, baznīca Kirilam un Metodijam nebija spējusi piešķirt.

Priede atzina, ka pirms 20 gadiem, kad sācis studijas Romā, viņš publicējis savas pārdomas par sv. Valentīna katakombām, kas, atšķirībā no citām, visu gadu atvērtām katakombām, tiek atvērtas tikai 14.februārī. Tolaik Priede uzskatījis, ka, jā bijis tāds moceklis Valentīns, taču visa šī ņemšanās ap Valentīnu kā saderināto un iemīlējušos aizbildni " ir lēta komercija". "Tolaik laikam biju pārāk radikāls," rezumē Priede, atzīstot, ka tad, ja ticīgajiem tiks piedāvāts apmeklēt sv. Misi sv.Valentīna godam, sanāks pilna baznīca jauniešu, bet ja tiks piedāvāta sv. Mise Kirila un Metodija godam, tad nāksies "sprediķot pāris konsekrētajām jaunavām".

Svētais Valentīns debesīs spļaudās par popularitāti?

Docents sacīja, ka nav iespējams ne pierādīt, ne arī noliegt to, ka Valentīns bijis bīskaps, kurš salaulājis kādu pāri, ko nedrīkstēja laulāt, bet viņa popularitāte, iespējams, skaidrojama ar to, ka viduslaikos baznīca spērusi tiem laikiem radikālu, pieņemtajai tradīcijai pretēju soli, atļaujot laulāt ne vienāda ranga personas, piemēram, vergu un Romas matronas. Varbūt Valentīna leģenda ir saistāma ar šo vēsturiski fiksēto pavērsienu laulības izpratnē, kas no romiešiem raksturīgās laulības kā juridiska akta mantisko attiecību nokārtošanai, to atzina par zīmogu, Svētā Gara iedvesmotas mīlestības apliecinājumu, pieļāva Priede. 

"Vai nu viņam [Valentīnam] ir palaimējies, vai arī viņš debesīs spļaudās," par savu popularitāti, taču ja reiz viņš ticīgo priekam bijis tik svarīgs, tad šodien "varu tikai priecāties, ka baznīca nelaiž garām šādu iespēju rīkot šādas iniciatīvas", BDL ideju rīkot Pāru Bībeles čempionātu tieši Valentīna dienā atzinīgi novērtēja Priede.

Priede atzīmēja, ka 14.februāris vienmēr ir bijis sv.Valentīna piemiņas diena pat tad, kad viņa popularitāte bija lokalizēta ar konkrētām Itālijas kalnu pilsētiņām, kurās viņš bija pazīstams. Turklāt, nevis laicīgā, sekulārā pasaule, bet baznīca ir šo svētku aizsācēja. Kā šī iniciatīva ir tikusi pārtverta un komercializēta, tas ir cits jautājums, jo pamatā tie ir baznīcas svētki, sacīja Priede.  

Viņš minēja, ka, līdzīgi kā sv. Valentīna diena, ir komercializēti arī tādi baznīcas svētki kā Jāņi un Ziemassvētki, taču "vai būtu pareizi teikt, ka kristieši tādēļ pārstās svinēt šos svētkus? Gluži otrādi, baznīcai ir jānāk pretī cilvēkiem". Piemēram, Jāņi ir pārvērtušies par latviešu nacionālā "ēdiena" šašlika svētkiem ar alus piedzeršanu, taču tā nav baznīcas vaina. Tomēr šajos svētkos tiek iedegti ugunskuri, kas ir kā "atgādinājums par Dieva gaismu, kas ienāk pasaulē, un tas ir brīnišķīgi," sacīja Priede, atzīmējot, ka tās ir tradīcijas, ko baznīca negrib nevienam atdot. "Tad kāpēc mums tieši Valentīna dienas gadījumā būtu jāsaka, ja reiz tas ir tautā populāri, tad baznīca no tā distancējas?," vaicāja Priede.

Valentīna diena ir atzīmējama diena latīņu ritā - katoļu, luterāņu un anglikāņu konfesijās. 

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!