Foto: F64

Ja netiks rasts risinājums jautājumā par papildu finansējuma nodrošināšanu zaudējumu segšanai, Latvijas pasažieru pārvadātāji plāno sākt streikus, sacīja Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) prezidents Pēteris Salkazanovs.

Viņš pastāstīja, ka LPPA jau ir vērsusies Satiksmes ministrijā (SM), Ministru kabinetā un Saeimā ar lūgumu piešķirt finansējumu 1,9 miljonu latu apmērā kompensācijām par nesegtajiem pārvadātāju zaudējumiem 2011.gadā, un piebilda, ka ar pašlaik valsts piešķirtajiem līdzekļiem zaudējumu kompensēšanai pārvadātājiem reāli pietiek līdz vasarai – pēc tam pārvadātājiem varētu iestāties maksātnespēja.

"Pašreizējā situācija ir tāda, ka valsts parāds tiek pārvelts uz uzņēmēju pleciem un tas var novest pie uzņēmumu maksātnespējām," norādīja Salkazanovs.

Pēc viņa teiktā, ņemot vērā pēdējā laika degvielas cenu kāpumu, šogad plānotie pārvadātāju zaudējumi varētu būt 8,2 miljoni latu, nevis pieci miljoni latu, kā plānots iepriekš.

Asociācijas prezidents vērsa uzmanību arī uz to, ka valdība ir izpildījusi tikai vienu no Latvijas Pašvaldību savienības un Ministru kabineta parakstītajā domstarpību protokolā noteiktajiem punktiem, kas ļautu kaut daļēji kompensēt valsts budžeta dotāciju samazinājumu, proti, no 1.aprīļa tiks paaugstināti tarifi sabiedriskajā transportā.

Salkazanovs arī atzina, ka joprojām netiek izslēgta iespēja vērsties Satversmes tiesā un Eiropas Savienības Konkurences ģenerāldirektorātā. Pasažieru pārvadātājus neapmierina tas, ka Saeimā kārtējo reizi ir iestrēguši likuma grozījumi Autopārvadājumu likumā, kas paredz nelegālo pārvadātāju darbības apkarošanu. Pasažieru pārvadātāji iebilst arī pret jauno SM izstrādāto kārtību zaudējumu kompensēšanai sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem.

Jau vēstīts, ka SM izstrādājusi grozījumus sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju zaudējumu kompensēšanas kārtībā, lai sabalansētu pasažieru pārvadātāju izmaksas un valsts budžetā pieejamos līdzekļus. Saskaņā ar ministrijas sniegto informāciju paredzēts, ka turpmāk netiks kompensētas izmaksas, kas vairāk nekā par 5% pirmajā gadā un 3% nākamajos gados pārsniegs vidējās visu pārvadātāju izmaksas, sniedzot pakalpojumus līdzīgos apstākļos. Noteikta arī indeksācijas kārtība, kā izvērtēt tādus apstākļus kā pasažieru plūsmas lielums, grants ceļu īpatsvars, maršrutu tīkla daļa, vidējais reisa garums, vidējā autobusu ietilpība, autobusu vecums un citus.

2012.gadā zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem no valsts budžeta piešķirti 46 miljoni latu, kas ir par 10% mazāk nekā pērn.

Ziņots arī, ka valsts parāds sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem par 2011.gada zaudējumiem ir 2,35 miljoni latu.

LPPA mērķis ir veicināt un saglabāt pasažieru pārvadājumus, kā arī darboties pasažieru autopārvadājumu attīstībā un to efektivitātes paaugstināšanā. Asociācijā apvienojušies 62 pasažieru autopārvadātāji.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!