Foto: PantherMedia/Scanpix
Pasažieru pārvadātājiem vēl nav kompensējusi pērnā gada zaudējumus 1,8 miljonu latu apmērā, un, ja līdz maija beigām nekas nemainīsies, šīs nozares pārstāvji brīdina sarīkot ne tikai dienu bez sabiedriskā transporta, bet vēl nopietnākas akcijas, ceturtdien vēsta laikraksts "Neatkarīgā".

"Šobrīd Satiksmes ministrija (SM) no mums solītā ir izpildījusi tikai vienu punktu: izstrādājusi noteikumus par zaudējumu kompensāciju, bet finansiālā puse joprojām ir atstāta atmatā – ne par pērno gadu, ne šā gada pirmo kvartālu kompensācijas neesam saņēmuši," laikrakstam norādījis Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas valdes loceklis un SIA Aips vadītājs Uldis Kolužs. Viņš uzsvēris, ka SM izstrādātie noteikumi ir solis atpakaļ pasažieru pārvadājumu pakalpojuma pieejamībai un kvalitātei.

Valdība noteikusi, ka viena kilometra pašizmaksu koriģēs ar koeficientiem, kas raksturo maršruta tīklu un pārvadātāja īpatnības. Pirmajā gadā nesegs summas, kas par 5% pārsniegs vidējās viena kilometra izmaksas, bet vēlākos gados – 3%. SM šādu soli pamato ar to, ka līdz šim 1 km pašizmaksai bijušas plašas robežas – 0,47 līdz 0,87 latiem par kilometru. Ierobežojumi motivēšot tos pārvadātājus, kuru izmaksas krietni pārsniedz vidējo, strādāt efektīvāk.

Gan Kolužs, gan Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas direktors Ivo Ošenieks domā, ka strīdīgs ir uzstādījums: jo zemāka pašizmaksa, jo labāk.

SM savukārt uzskata, ka spērusi reālus soļus, lai sabalansētu pārvadātāju izmaksas un valsts budžeta līdzekļus, piemēram, pārskatot tarifu sistēmu reģionālajos starppilsētu nozīmes maršrutos. Patlaban tiek gatavots ziņojums par dotāciju palielināšanu šogad, bet nākamā gada budžetā tiek solīts saglabāt finansējumu 11 miljonu latu apmērā zaudējumu segšanai, kas skar maksas atvieglojumus atsevišķām pasažieru kategorijām, un palielināt dotāciju par 5 miljoniem.

Jau ziņots, ka Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) valdībai prasības, kuras skar pasažieru pārvadājumu finansēšanu - līdz 31.maijam valdībai ir jāpieņem lēmumi par pārvadātāju finanšu stabilizāciju un jāmaina naudas finanšu plūsma. Tas nozīmē, ka līdzekļi, kas bija paredzēti gada beigām, ir jānovirza pirmā ceturkšņa pārvadātāju zaudējumu segšanai. Tāpat līdz 1.augustam Satiksmes ministrijai esot jāiesniedz pieprasījumus Ministru kabinetam par papildu līdzekļu 8,2 miljoni latu piešķiršanu no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, lai varētu nosegt pērnā gada 1,9 miljonu latu valsts neatmaksātās zaudējumu kompensācijas un varētu segt šī gada zaudējumus.

10.maijā SM valsts sekretārs Anrijs Matīss, tiekoties ar Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas pārstāvjiem, atzina, ka valsts budžeta konsolidācijas dēļ dotāciju apjoms pasažieru pārvadātājiem šajā gadā samazināts par pieciem miljoniem latu, tomēr SM visu pagājušo gadu un arī šogad intensīvi strādājusi, lai ar Latvijas Pašvaldību savienību un pārvadātājiem īstenotu iepriekš pārspriestos pasākumus, kuri vērsti uz pārvadājumu izmaksu samazināšanu un maršruta tīklu reisu optimizāciju.

Šogad kopējais dotācijas apjoms sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem, salīdzinot ar 2011.gadu, ir samazināts par pieciem miljoniem latu jeb 10%.

Pēdējo četru gadu laikā finansējums ir sarucis no 74,4 miljoniem latu 2008.gadā līdz 46,5 miljoniem latu 2012.gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!