Foto: LETA
Iespējams, pēc jauno stacionāro un arī pārvietojamo fotoradaru uzstādīšanas tiks samazināts patrulējošo ceļu policistu skaits uz Latvijas ceļiem, ceturtdien fotoradaru projektam veltītā pasākumā atzina Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes priekšnieks Guntars Marķitāns.

Jau patlaban policija esot atteikusies no tā sauktajām slēptajām metodēm ceļu satiksmes drošības noteikumu ievērošanas kontrolē jeb "krūmos sēdēšanas". Tas gan nenozīmē, ka policija to nevarot darīt, ja nepieciešams, taču pamatā šādu metodi ceļu policisti nepielieto. Marķitāns aicina arī iedzīvotājus būt atsaucīgiem un ziņot par gadījumiem, kad policisti pēkšņi izlec no krūmiem un mēģina apturēt automašīnu. Arī policija pati kontrolē savus darbiniekus, izmantojot globālās pozicionēšanas sistēmu, ar kuras palīdzību var izsekot katras policijas patruļmašīnas maršrutam.


VP Prevencijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš žurnālistiem sacīja, ka jaunajiem fotoradariem, salīdzinot ar patlaban lietotajiem, ir daudz lielākas priekšrocības. Jaunās ierīces ļaus noteikt braukšanas ātrumu katrai, piemēram, pa trīs joslu ielai braucošai automašīnai. Tie spēs arī noteikt braukšanas ātrumu vienai aiz otras braucošām automašīnām, tādējādi šoferi uz lielajām šosejām vairs nevarēs "iesēsties astē" kādai ātri braucošai mašīnai, domājot, ka paši netiks atklāti.

Par fotoradaru klātbūtni uz ceļiem tiks izliktas attiecīgas ceļa zīmes. Tās būs aptuveni 150 metru attālumā no novietotā fotoradara.

Marķitāns uzskata, ka jauno fotoradaru uzstādīšana atslogos policijas darbu. Viņaprāt, samazināsies izbraukšanas laiks uz citiem pārkāpumiem. Arī Zivtiņš ir lepns par šo jauno projektu, kas ieekonomēšot valsts līdzekļus un mazināšot administratīvo slogu.
Vaicāts, kā policija cīnīsies ar potenciālajiem ļaundariem, kuri varētu sabojāt jaunās ierīces, Zivtiņš atzīmēja, ka tās ir kompānijas, kas apkalpos šos fotoradaus, problēma. Uzņēmumam jādomā par ierīču apdrošināšanu, tīrīšanu un citu veidu tehnisko apkopi.

Līdz šim bijuši vairāki gadījumi, kad ir sabojāts vai mēģināts sabojāt fotoradaru. Vienā reizē tas esot pat sašauts, bet vēl citā gadījumā to mēģināts aizvest, pastāstīja Zivtiņš.

Interneta vidē ikvienam autovadītājam būs pieejama karte ar fotoradru izvietojumu.

Kā ziņots, pagājušās nedēļas piektdienā parādījās elektroniskā pasta vēstule, ar kuru autovadītāji no 1.oktobra tika aicināti braukt uzmanīgāk, jo uz Latvijas ceļiem sākšot darboties vairāk nekā 100 stacionārie fotoradari, tomēr VP norādīja, ka internetā "ceļojošā" informācija un kartes, kurās attēlotas šo fotoradaru atrašanās vietas, neatbilst patiesībai.

Ceturtdien Zivtiņš skaidroja, ka internetā izplatītā karte ir policijas izstrādāta un par vairāk nekā 90% atbilst tām vietām, kur fotoradari tiks izvietoti.

Fotoradari visā Latvijā tiks izvietoti trijās kārtās. Vispirms radari tiks izvietoti Rīgas reģionā, bet tad pakāpeniski visā Latvijā. Rīgas reģionā tiem vajadzētu sākt darboties no 21.oktobra. Ceturtdien policija žurnālistiem arī izplatīja Rīgas reģiona karti ar vietām, kurās būs izvietoti fotoradari.

No oktobra Latvijā uzstādītie fotoradari pieļaus dažāda apmēra pārkāpumus. Apdzīvotās vietās bīstams ātrums, kas var nodarīt neatgriezeniskas sekas, ir plus 20 kilometri stundā, bet ārpus apdzīvotām vietām - plus 30 kilometri stundā. Tas gan nenozīmējot, ka apdzīvotā vietā autovadītāji drīkstēs braukt ar ātrumu 60 kilometri stundā atļauto 50 kilometru stundā vietā.

Fotoradari paredz noteiktu "tolerances līmeni", taču katrā konkrētā gadījumā tas būs atšķirīgs. Piemēram, pie skolām fotoradari fiksēs visniecīgāko ātruma pārsniegšanu.
Zivtiņš informēja, ka šogad kopumā par dažādiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem noformēti 214 000 protokoli, no kuriem 70 000 tieši par braukšanas ātruma pārsniegšanu.

Sākot darboties jaunajiem fotoradariem, situācijai būtu jāuzlabojas, līdz ar to nāksies pārstrukturēt policistu darbadienu, jo policistiem vairs nevajadzēs tik daudz laika veltīt automašīnu ātruma kontrolei uz ceļiem.

Kā skaidroja Zivtiņš, tiks iezīmētas nākamās prioritātes. Tās būs velosipēdistu un gājēju kontrole, luksoforu gaismas signālu ievērošana u.c.

Turklāt vajadzētu samazināties izbraukšanas laikam un negadījumiem. Pašlaik negadījuma vietā policisti ierodas vidēji pēc 20 minūtēm, taču ir bijuši gadījumi, kad policisti notikuma vietā ierodas vairāku stundu laikā.

Marķitāns atgādināja, ka policijai līdz nākamā gada martam jāpabeidz darbs pie Ministru kabineta noteikumu par reaģēšanas ātrumu pa noziegumu kategorijām izstrādes. Tāpat patlaban policija izstrādājot notikumu karti, lai redzētu, kur likumpārkāpuma vietai atrodas tuvākā ekipāža.

Saskaņā ar iepirkuma konkursa rezultātiem fotoradarus piegādā un uzstāda trīs juridisko personu apvienība, kurā iekļauta AS "Vitronic Baltica", vācu kompānija "Vitronic Dr.-Ing.Stein Bildverarbeitungssysteme" un SIA "Komerccentrs DATI grupa".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!