Pamatskolas joprojām jāuztver kā zemas lasītprasmes riska zonas, atzīts Andreja Geskes un Antras Ozolas pētījumā "Skolēnu sasniegumi lasītprasmē Latvijā un pasaulē".

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
Salīdzinot ceturtās klases skolēnu sasniegumus lasītprasmē atkarībā no skolas tipa, pētījuma autori secinājuši, ka pamatskolu skolēnu vidējie sasniegumi ir bijuši zemāki nekā vidusskolu un nepilno pamatskolu skolēnu sasniegumi.

Savukārt skolēnu sasniegumi skolās ar krievu mācību valodu bijuši augstāki nekā skolēnu sasniegumi skolās ar latviešu mācību valodu. Šo atšķirību pētnieki skaidro ar urbanizācijas faktoru. Skolēni ar latviešu mācību valodu vairāk dzīvo laukos, savukārt ar krievu mācību valodu - Rīgā.

Vidēji augstāki skolēnu sasniegumi lasītprasmē bijuši tieši Rīgas novadā, tas ir, Rīgā, Rīgas rajonā un Jūrmalā. Tomēr, salīdzinot ar 2001.gadu, lasītprasme Rīgā ir pasliktinājusies, bet Vidzemē tā ir uzlabojusies, secinājuši pētījuma autori.

Geske un Ozola konstatējuši, ka Latvijā vidējie sasniegumi lasītprasmē ir augsti - virs vidējā rādītāja. Valstu sarakstā, neskaitot Kanādas provinces, Latvijas ceturto klašu skolēni atrodas 13.vietā lasītprasmes jomā. 2001.gada pētījumā Latvija bija piektajā vietā aiz Zviedrijas, Nīderlandes, Lielbritānijas un Bulgārijas.

No minētajām četrām valstīm Zviedrija, Nīderlande un Bulgārija joprojām sarakstā ir pirms Latvijas, bet Lielbritānija ir noslīdējusi zemāk. No valstīm, kas sarakstā ir pirms Latvijas, Luksemburga, Beļģija un Dānija 2001.gada pētījumā nepiedalījās, bet pārējās - Krievija, Honkonga, Singapūra, Itālija, Ungārija un Vācija - ir Latviju apsteigušas, atzīst pētnieki.

Pētījuma autori norāda - lai gan skolēnu sasniegumi salīdzinājumā ar 2001.gadu samazinājās nenozīmīgi, tomēr tas jāvērtē kā liels solis atpakaļ, ņemot vērā citu valstu skolēnu izaugsmi. Latvijas, Lietuvas un Krievijas izglītības sistēmas ir attīstījušās no vienotās padomju izglītības sistēmas, bet pēdējo gadu izglītības reformas Krievijā bijušas daudz sekmīgākas, atzinuši pētnieki.

Latvijā potenciāli nedaudz ir samazinājies augsto sasniegumu skolēnu grupas apjoms un nedaudz palielinājies zemo sasniegumu skolēnu grupas apjoms. Lai gan šī izmaiņas ir nelielas, tas jāuztver ļoti nopietni.

Latvijas Universitātes Pedagoģijas un psiholoģijas fakultātes Izglītības pētniecības institūta veidotās sērijas "Izglītības pētniecība Latvijā" piektā monogrāfija ir veltīta ceturto klašu skolēnu lasītprasmes izpētei starptautiska salīdzinoša izglītības pētījuma ietvaros.

Skolēnu lasītprasme ceturtajā skolas gadā ir īpaši nozīmīga, jo šajā laikā notiek pāreja no lasīt mācīšanās uz mācīšanos lasot. Laba lasītprasme ir pamats sekmīgām mācībām turpmākajos gados.

Darbā analizēti Latvijas skolēnu sasniegumi, to starptautiskie un nacionālie konteksti Starptautiskās Izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācijas Starptautiskajā lasītprasmes novērtēšanas pētījumā 2006, kas norisinājās 39 valstīs no 2003.gada līdz 2007.gadam.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form