Plānošanas reģioni neparakstīs līgumu par vienotās biļešu tirdzniecības ieviešanu, kamēr netiks izvērtēta šīs sistēmas darbības lietderība reģionālajos starppilsētu maršrutos, informē Latvijas Pašvaldību savienība (LPS).

Savienība trešdien Ministru prezidentam Valdim Dombrovskim (JL), satiksmes ministram Kasparam Gerhardam (TB/LNNK), Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai un valsts SIA "Autotransporta direkcija" nosūtīja vēstuli, kurā iebilst pret centieniem piespiest plānošanas reģionus slēgt līgumus par "brāķa vienoto biļešu tirdzniecības sistēmu pasažieru pārvadājumos".

LPS Tehnisko problēmu komiteja marta beigās konstatējusi, ka joprojām ir nopietnas problēmas šīs sistēmas ieviešanā reģionālajos starppilsētu maršrutos, nav izvērtēti finansiālie ieguvumi un ekonomiskais pamatojums. Tāpēc komiteja nolēmusi lūgt valdību pēc būtības izvērtēt vienotās biļešu tirdzniecības ieviešanu reģionālajos starppilsētu maršrutos un šīs sistēmas ieviešanas pamatotību vietējos reģionālajos maršrutos.

Tāpat LPS aicina Satiksmes ministriju organizēt neatkarīgu auditu sistēmas ieviešanas un darbības kvalitātes izvērtēšanai reģionālos starppilsētu nozīmes maršrutos.

LPS uzskata, ka Satiksmes ministrijā jāveido darba grupu vienotās biļešu sistēmas tiesiskā regulējuma uzlabošanai, kā arī jāizvērtē iespējas rīkot konkursu par GPS raidītāju iegādi autobusiem, jo pašreizējie autobusos lietotie aparāti BSA ir morāli novecojuši un nav lietderīgi tos pilnveidot.

Savienība arī lūdz valdību izvērtēt ERAF finansējuma piesaistes iespējas pārvadātāju izdevumu segšanai biļešu sistēmas tehnisko ierīču iegādē.

LPS uzskata, ka vienotā biļešu sistēma sistēma jāievieš pakāpeniski vispirms ieviešot tās daļu, kas attiecas uz maršrutu plānošanu, dokumentu apmaiņu IT vidē, savukārt, uz laiku apturama biļešu tirdzniecības uzskaites ieviešana uz kases aparātu bāzes tiešsaistes režīmā un autobusu atrašanās vietas koordināšu ieviešana, kura reāli nefunkcionē.

LPS norāda uz Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas viedokli, ka vienotā biļešu sistēma nenodrošina nepārtrauktu un stabilu datu pārraidi uz serveri, no sistēmas iegūtie dati daudzos gadījumos ir nepilnīgi un tie bez papildu precizēšanas vai papildināšanas nav izmantojami. Šīs problēmas apspriestas arī Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas (RAPLM) un plānošanas reģionu sanāksmē.

Kaut arī starppilsētu nozīmes maršrutos gandrīz visi autobusi ir aprīkoti ar globālās pozicionēšanas un telemātikas ierīcēm un ir noslēgti atbilstoši līgumi ar vienotās biļešu sistēmas darbības nodrošināšanā iesaistītajām institūcijām – Valsts SIA "Autotransporta direkcija", SIA "Nordeka Serviss" un SIA "Transporta telemātikas sistēmas"–, neviena no līgumslēdzēju pusēm neuzņemas atbildību par sistēmas darbības nodrošināšanu kopumā, norāda LPS. Normatīvajos aktos noteiktā prasība, ka VBTS sistēmā jāievada arī informācija par biļešu tirdzniecību, netiek izpildīta, jo A/S "Rīgas starptautiskā autoosta" un citās autoostās izmantotā "Baltic Lines" pašlaik nenodrošina datu pārraidi uz šo sistēmu, norāda LPS.

LPS norāda, ka jautājums ar vienoto biļešu sistēmu ir aktualizējies, jo, neizvērtējot tās darbību reģionālajos starppilsētu maršrutos, VSIA "Autotransporta direkcija" ir nosūtījusi plānošanas reģioniem izvērtēšanai līguma projektu par pašlaik nefunkcionējošas sistēmas ieviešanu reģionālajos vietējos maršrutos.

LPS Tehnisko problēmu komitejas sēdē visi plānošanas reģioni izteikuši konceptuālu atbalstu sistēmas ieviešanai. Tomēr, izvērtējot tās tiesiskā regulējuma un darbības kvalitāti, plānošanas reģioni pauda viedokli, ka līdz sistēmas būtiskai uzlabošanai tie nav gatavi slēgt līgumu ar VSIA "Autotransporta direkcija". Sēdē tika uzsvērts, ka sistēmas ieviešana šobrīd prasīs nesamērīgi lielus finanšu resursus no valsts budžeta dotācijas plānošanas reģioniem, kas paredzēta zaudējumu segšanai nerentablajos maršrutos. Šī dotācija jau tā 2010.gadā attiecībā pret 2009.gadu ir samazināta par 28%, uzsver LPS.

Pēc Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas datiem sistēmas ieviešana vietējos reģionālajos maršrutos varētu izmaksāt 287 000 latus. LPS Tehnisko problēmu komitejas 30.marta sēdē VSIA "Autotransporta direkcija" pārstāvis neesot spējis sniegt argumentētu atbildi par sistēmas ieguvumiem un kādēļ šī sistēma nefunkcionē reģionālajos starppilsētu maršrutos.

LPS atgādina, ka vairākums pārvadāšanas līgumu, kurus plānošanas reģioni pārņēma no rajonu pašvaldībām, ir spēkā līdz 2011.gada beigām. Līdz ar to plānošanas reģioniem tuvākajā perspektīvā jāveic jaunu sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījumu organizēšana. Šādu procedūru rezultātā nav garantijas, ka pasūtījumu iegūs pārvadātājs, kurš jau šobrīd nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumus plānošanas reģionā. Gadījumā, ja pasūtījumu iegūst jauns pārvadātājs, tam būs nepieciešams iegādāties attiecīgās tehniskās ierīces VBTS darbības nodrošināšanai, kas plānošanas reģioniem tuvākajā laikā var radīt kārtējos papildu izdevumus, kurus nāksies segt no dotācijas pārvadātājiem par zaudējumiem nerentablajos maršrutos.

TV3 raidījums "Nekā Personīga" pērn n novembra beigās ziņoja, ka Autotransporta direkcija iesaka pasažieru pārvadātājiem slēgt līgumus ar uzņēmumu "Transporta telemātikas sistēmas" (TTS) par jaunu elektronisko sistēmu, kas ļauj uzskaitīt pasažieru plūsmu un noteikt autobusu atrašanās vietu, kā arī nākotnē dotu iespēju ieviest vienoto transporta biļeti. Taču pārvadātāji sūdzējušies par piedāvātās sistēmas kvalitāti, turklāt sistēmas nodrošinātājs TTS izraudzīts bez konkursa un to vada direkcijas augstas amatpersonas radiniece.

Sistēma paredz autobusos uzstādīt kases aparātus, kas uzkrāj ziņas par pārdoto biļešu skaitu, un ierīces, kas fiksē autobusu atrašanās vietu, pārdoto biļešu skaitu un citas ziņas. Telemātikas kastīte savukārt ziņas par autobusa atrašanās vietu noraida uz centrālo datu bāzi.

Autotransporta direkcija ieviest šo sistēmu cenšas jau kopš 2004. gada, norādīja raidījums. Aizpērn janvārī valdība nolēmusi sistēmas ieviešanu uzticēt privātajam partnerim, kuru izvēlēsies Autotransporta direkcija. Un direkcija bez konkursa izraudzījusies toreizējā valdes locekļa un sabiedriskā transporta daļas vadītāja Andriana Ļubļina sievas māsas Zanes Boles dibināto firmu "Transporta telemātikas sistēmas", informēja "Nekā Personīga". Direkcija konkursa nerīkošanu raidījumam pamatojusi ar to, ka vienotā biļešu sistēma ir turpinājums 2004.gadā direkcijas iegādātajai maršrutu uzskaites sistēmas pārņemšanai apakšuzņēmuma ietvaros.

Tomēr autopārvadātāji sūdzoties, ka sistēma esot nestabila un nedarbojas. "Transporta telemātikas sistēmas" piedāvātajā programmatūrā esot daudz tehnisku kļūmju, ziņo raidījums.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!