Foto: Shutterstock

Valsts policija (VP) šogad plānojusi testēt mobilās automašīnas, kas līdzīgi kā patlaban fotoradars konstatē ātrumpārkāpējus, fiksēs autovadītājus, kas, sēžot pie spēkrata stūres, lieto mobilos tālruņus, kā arī šķērso luksoforu tam neparedzētā brīdī, trešdien Latvijas Radio raidījumā "Krustpunktā" pastāstīja VP priekšnieks Ints Ķuzis.

Policijas šefs atzina, ka ceļu satiksmes negadījumos pērn bojā gājuši par 15 cilvēkiem vairāk nekā gadu iepriekš, paužot, ka tā ir nopietna problēma. "2018. gads mums parāda, ka, ja kopējais ceļu satiksmes negadījumu skaits ir samazinājies, tad bojā gājušo skaits diemžēl uz ceļiem ir palielinājies," noteica Ķuzis.

Likumsargi secinājuši, ka iezīmējas tādi kā divi segmenti – joprojām bojā iet mazaizsargātais satiksmes dalībnieks, proti, gājējs un tas, ka pērn vienā avārijā bojā iet divi un pat trīs cilvēki. Attiecībā uz gājējiem Ķuzis sacīja, ka Latvija ir viena no retajām valstī Eiropā, kur ir ļoti augsts šis līmenis. Valsts policiju uztrauc fakts, ka cilvēki, piemēram, pārvietojas pa ceļa braucamo daļu tumšā apģērbā bez atstarojošiem līdzekļiem vai, piemēram, guļ uz ceļiem. Savukārt attiecībā uz faktu, ka avārijā bojā iet divi un trīs cilvēki, policija secinājusi, ka pārsvarā tās bijušas frontālās sadursmes, sadursmes ar šķērsli vai nobraukšana no ceļa braucamās daļas.

Ķuzis skaidroja, ka nav iespējams garantēt, ka Eiropas ambiciozais mērķis no 2010. gada par 50% samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaitu tiks sasniegts. Patlaban divos gados – 2014. gadā un 2018. gadā – bijis bojā gājušo skaita pieaugums. Pārējos bijis kritums.

"Šodien runājot, ka šeit ir precīza aritmētika, ka samazināsies, mēs nevaram," sacīja Valsts policijas šefs, norādot, ka nāk klāt jauni riski. "Tas ir šis elektroniskais draugs, kas [tiek lietots] auto. Mobilais, planšete, jebkāds "gadžets", kas novērš vadītāja uzmanību un ir par pamatu satiksmes negadījumam," skaidroja Ķuzis.

Vaicāts, kā plānots risināt šo problēmu ar autovadītājiem, kas pie stūres lieto elektroniskās ierīces, jo kampaņas, ko rīko gan CSDD, gan Valsts policija, un pat aizliegums gaidīto rezultātu acīmredzot nedod, Ķuzis atzina, ka ar brīdināšanu ir par maz un jāseko arī sodam. "Šis komplekts arī ir nepieciešams, lai mazinātu. Šajā jautājumā mums ir tādi trīs mērķi, ko mēs sāksim 2019. gadā. Pirmais ir šī mobilā automašīna, kas līdzīgi kā šodien to dara stacionārais fotoradars, fiksēs automašīnā mobilā telefona sarunu, kas fiksēs luksofora pārbraukšanu neatļautā vietā, un būtībā pienāks tāds pats paziņojums bez auto apturēšanas kā tas ir radariem," skaidroja Ķuzis. Policija plāno šogad to notestēt, taču jau tagad policijas priekšnieks atzina, ka viņam nav lielu šaubu, ka šis līdzeklis varētu nākt pa labu.

Ja policija pēc testēšanas to atzīs par labu esam, tad šīs ierīces varētu iepirkt plašākā klāstā. "Bet tas ir tas jautājums, ko mēs iesākām. Prevencija un sods. Tas ir tas līdzeklis, jo ar prevenciju vien diemžēl ir par maz," piebilda Ķuzis. Tāpat viņš norādīja, ka policistu skaits samazinās un arī totālu kontroli, kādu varbūt vajadzētu, policija nespēj nodrošināt, tāpēc jāvirzās uz tehnisko līdzekļu izmantošanu šo pārkāpumu fiksēšanā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!