Finanšu ministrijā (FM) top alkoholisko dzērienu aprites likuma projekts, kas atšķirībā no pašreizējās kārtības paredz aizliegt jebkāda veida alkoholisko dzērienu reklāmu visos masu informācijas līdzekļos, ieskaitot presi. Projektā alkoholiskajiem dzērieniem pieskaitīts arī alus, tātad ierobežojumi attiektos arī uz to, šodien vēsta laikraksts "Diena".

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
Šādas izmaiņas varētu pasliktināt preses izdevumu kvalitāti, kā arī vairot mediju finansiālo atkarību, prognozē nozares eksperti.

"Nevienā Eiropas Savienības valstī vai kandidātvalstī nav nekā līdzīga, ja nu vienīgi kādā musulmaņu valstī," laikrakstam teica Latvijas Reklāmas asociācijas (LRA) prezidents Ainars Ščipčinskis, likumprojektu vērtējot kā klaji populistisku. LRA plāno šīs nedēļas laikā sagatavot priekšlikumus, kā projektu grozīt. "Likumprojekts ir zemākajā izstrādes stadijā, visas tā normas vēl iespējams mainīt," sacīja FM preses sekretāre Baiba Melnace, plašākus komentārus nesniedzot.

Pašreizējā likumdošana paredz alkohola reklāmas ierobežojumus radio un TV - tajos atļauts reklamēt tikai vīnu un alu. "Dienas" rīcībā esošajā topošā likuma projektā esot norādīts, ka alkoholiskos dzērienus, pie kuriem pieskaitāms arī alus, nedrīkst reklamēt presē un citos masu informācijas līdzekļos.

Dokuments nepieļauj alkohola reklāmu arī kultūras un sporta pasākumos, izglītības iestādēs un uz to ēkām, kā arī uz Latvijas pasta sūtījumiem. Priekšlikums aizliegt alkohola reklāmu medijos ietverts arī topošajā alkohola patēriņa samazināšanas un alkoholisma ierobežošanas programmā, ar ko sabiedrību plānots iepazīstināt novembrī, pastāstīja narkoloģe Astrīda Stirna.

Jaunā likuma projektu tehniski sagatavojusi Valsts ieņēmumu dienesta (VID) akcīzes preču pārvalde, informēja VID pārstāve Dita Kļaviņa-Lauberte. "VID iekšienē izvērtēšanai cirkulē likumprojekta versija, par kuru vēl tiks diskutēts un kuru koriģēs tepat VID. Kādā no versijām figurē arī alkoholisko dzērienu reklāmas ierobežojumi, bet, ņemot vērā, ka galīgā versija vēl nav nemaz izstrādāta, ir pāragri runāt par konkrētām normām, kuras tiks vai netiks iekļautas jaunajā likumprojektā," norādīja Kļaviņa-Lauberte.

Pieņemot likumprojektu šādā redakcijā, varētu tikt ietekmēta vārda brīvība Latvijā, jo daļu preses peļņas veido ieņēmumi no alkohola reklāmas, teica Ščipčinskis. Jo mazāk ienākumu, jo lielāka iespēja izdevumus ietekmēt. Iespējams, šādā situācijā ciestu arī laikrakstu un žurnālu kvalitāte vai samazinātos to skaits, jo izdevējiem būtu jāmeklē iespēja kompensēt trūkstošos līdzekļus. "Tā būtu milzīga muļķība," piekrīt izdevniecības "Žurnāls "Santa"" prezidents Ivars Zariņš. Patlaban galvenokārt žurnālos redzama stipro alkoholisko dzērienu reklāma. Savukārt LTV direktors Uldis Grava ar preses sekretāres Ingrīdas Šmites starpniecību pauda, ka likums būs jāievēro, lai vai kāds arī tas nebūtu, taču svarīgi, lai drukātajai presei un elektroniskajiem medijiem būtu vienādi noteikumi.

"Piekrītu, ka vajadzīga regulācija, bet tāpēc jau ir reklāmas likums," bilda Ščipčinskis. Viņaprāt, drīzāk derētu precīzāki ierobežojumi, lai alkohola reklāma netiktu mērķēta uz bērniem un pusaudžiem, jo pieaugušo izvēli tā ietekmējot maz. Reklāma pati par sevi neveicina dzeršanu, taču to stimulē korķīšu loterijas, kas no nākamā gada būs aizliegtas, apgalvoja LRA prezidents. Pēc viņa aplēsēm, patlaban alkohola reklāma aizņem aptuveni desmito daļu kopējā tirgus.

Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form