Tā kā valsts budžeta un Eiropas Savienības fondu līdzekļu apjoms esot nepietiekams, lai sakārtotu valsts ceļus, Satiksmes ministrija (SM) eksperimentālā kārtā nolēmusi īstenot valsts un privātā sektora sadarbības projektu – ātrgaitas šosejas izveidi posmā Rīgas apvedceļš - Sēnīte. Projekta ietvaros privātuzņēmēji uzbūvēs un ilgtermiņā uzturēs šo ceļa posmu, bet valsts 20 gadus norēķināsies ar būvniekiem, pārmaksājot aptuveni 30 – 40% no kopējām izmaksām.
Uzņēmuma "Latvijas valsts ceļi" Valsts un privātās partnerības projektu vadītājs Zigmārs Krūmiņš portālam "Delfi" skaidroja, - projekts paredz, ka privātuzņēmējs par saviem līdzekļiem projektē, būvē un atbilstošā kvalitātē 20 gadus uztur 24,6 kilometru garu ātrgaitas ceļa posmu – Rīgas apvedceļs – Sēnīte. Ātrgaitas šosejas būvniecības izmaksas varētu būt aptuveni 130 miljoni, bet projekta kopējās izmaksas, ieskaitot ceļa posma uzturēšanas izdevumus 20 gadu laikā, aptuveni 240 miljonus latu.


"Valstij nav šādas naudas.. tas ir vienīgais veids, kā uzbūvēt šādu ceļu," pauda Krūmiņš. Viņš arī skaidroja, ka vienošanās paredzēs, ka būvniekiem būs jāuztur ceļš atbilstošā kvalitātē. Ja tas netiks darīts, tad arī maksa var tik samazināta. Aptuvenas aplēses liecina, ka valsts ceļa būvniekam gadā varētu maksāt ap 10 līdz 12 miljoniem latu, tādejādi kopumā pārmaksājot 30 līdz 40% no projekta kopīgajiem izdevumiem.


Patlaban izsludināts projekta pirmās kārtas konkurss, gan vietējo, gan ārvalstu uzņēmēju interese, pēc Krūmiņa teiktā, par projektu ir liela.


Atbilstoši SM stratēģijai laika posmam līdz 2013. gadam ir nolemts uzsākt darbu pie vēl divu projektu sagatavošanas, piemērojot līdzīgus principus, slēdzot ilgtermiņa pakalpojumu līgumus un piesaistot privāto investoru finansējumu arī autoceļam E67 posms A4 Rīgas apvedceļš (Baltezers - Saulkalne), autoceļam E67 Ķekavas apvedceļš.


Savukārt pēc 2013. gada līdzīgi paredzēts realizēt autoceļa E22 posma Priedaine - Sloka atjaunošanu; autoceļa E77 posms Rīga - Jelgava atjaunošanu, kā arī autoceļa E22 posms Rīgas apvedceļš – Koknese atjaunošanu un uzturēšanu.


Šobrīd vēl nav pieņemts lēmums par Rīgas Ziemeļu šķērsojuma 4. posma realizāciju un finansēšanas modeli.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!