Foto: F64
Taksometru firmas "Elite Taxi" darbinieki apkrāpj pasažierus, no viņiem prasot lielākas naudas summas nekā vajadzētu, eksperimentā noskaidroja raidījums "Nekā Personīga".

Par šīs taksometru firmas darbības metodēm jau piecus gadus sūdzējās viesnīcas un paši apkrāptie tūristi.

"Nekā Personīga" veiktajā eksperimentā piedalījās Latvijā dzīvojošs Jaunzēlandes žurnālists, kas brīvi runā latviešu un krievu valodā. Viņa uzdevums bija tēlot amerikāni, kas atbraucis uz Rīgu atpūsties.

Parasti taksometri no lidostas līdz centram atbrauc 20 minūtēs un, ja vien skaitītājs nav uzlabots, maksa nepārsniedz 8 latus. Taču Džeradu taksists atved 11 minūtēs un paziņo, ka jāmaksā 18 lati.

Likums paredz, ka kvītī jābūt norādītam nobrauktajam laikam, kilometru skaitam un rēķinam kopā ar PVN. "Nekā Personīga" pārbaudītais taksists vienkārši uz lapiņas ar neeksistējošas firmas zīmogu ar pildspalvu uzrakstīja rēķinu 18 lati un paskaidrojumu: "Airport – Centr."

Firma "Elite Taxi", viņa arī "Taxi Rīga", viņa arī apvienība "Taxi" lidostā dala rindu ar Rīgas taksometru parka sarkanajiem miniveniem. Atsevišķa rinda ir Bertolda Flika dibinātajai kompānijai "Baltic Taxi", kurai tagad mainījies īpašnieks. Katra firma lidostai maksā 8000 latus mēnesī.

Par melno takšu praksi apkrāpt klientus lidostai, policijai un Mārupes pagastam regulāri ziņojušas gan viesnīcas, gan paši braucēji. "Nekā Personīga" rīcībā ir čeki par 25, 35 un arī 56 latiem par braucienu no lidostas līdz centram. Tomēr līdz šim nekas nemainījās. Lidosta ik gadu līgumu ar firmu pagarināja. Nesen policija aizturēja četrus taksistus, kurus pieķēra izmantojam skaitītāja paātrinātājus. Tik un tā lidosta līgumu ar "Elite taxi" vēlreiz pagarināja.

Lidostas līgums ar taksistiem ļauj to lauzt un taksistus izmest, ja tie pārkāpj likumu. Šīs tiesības nekad nav izmantotas. Lidosta cer, ka negodīgajiem taksistiem licenci atņems Mārupes novads. Novads gaida no Valsts ieņēmumu dienesta instrukcijas, kā rīkoties, Valsts ieņēmumu dienests par notikušo ziņo policijai, policija ziņo Mārupes pagastam.

"Mēs šīs sūdzības pārsūtam uz licencēšanas komisiju. Cik mēs esam šīs sūdzības pārsūtījuši divu gadu laikā, atbilde nav bijusi neviena," teica lidostas "Rīga" valdes priekšsēdētājs (ZZS) Arnis Luhse

Mārtiņš Bojārs, Mārupes novada domes priekšsēdētājs (Vienotība): "Par čeka izsniegšanu un saturu atbild Valsts ieņēmumu dienests. Mēs esam nosūtījuši viņiem šos dokumentus, jo viņiem ir tiesības izvērtēt jautājumus, kas saistīti ar finanšu pārkāpumu taksometram."

Tikmēr Rīgas kriminālpolicijas pārstāve uzsvēra, ka "tieši ar Rīgas lidostu par šo gadījumu mēs ar informāciju neapmaināmies, bet mēs vienkārši zinām, ka lidosta ir tas stratēģiskais objekts, kuru izmanto gan Rīgas ciemiņi, lai izmantotu taksometru pakalpojumus. Iebraucējs jau nezina, kāda ir samaksa braucienā no lidostas līdz noteiktajam mērķim."

Firmas īpašnieks un direktors Genādijs Aksjonovs krāpniecību nenoliedz, taču visu vainu uzveļ taksistiem, viņam ar to neesot nekāda sakara. Pēdējo trīs gadu laikā viņš no darba esot atlaidis 500 šoferu, bet tie, kas darbā kā krāpās, tā turpina krāpties.

"Viss, ko mēs varam izdarīt, ir atlaist vadītāju, kas mēģināja vai arī apzaga pasažieri. Mēs to darām patstāvīgi. Bet problēma ir tur, ka, atlaižot viņu šodien, es viņu rīt ar tādām pašām sekmēm satieku jaunajā kompānijā, kuru Rīgā ir pietiekami daudz un visu sodu es saņemu pats. Vadītājam nav nekādas, ne mazākās atbildības," skaidroja Genādijs Aksjonovs.

Tomēr izrādās, ka Aksjonovs krāpniecību apkaro tikai vārdos. Firmas "Elite Taxi" darbiniekiem nav citas izejas kā vien paātrināt skaitītāju, ja vien tie vēlas saglabāt darbu. Aksjonova taksistiem, kas strādā lidostā, firmai ik dienas jānodod 50 lati. Kā tos dabūt, tā jau ir viņa problēma. Bijušais Elite taxi šoferis apliecina, ka, strādājot godīgi, šādu summu nopelnīt nav iespējams.

"Vidēji dažādos gada periodos ir atšķirīgs braucienu skaits. Ja vasarā ir 8 – 9 braucieni, tad pārējā laikā ir 4 – 5," skaidroja bijušais "Elite taxi" šoferis. "Lai nodotu 50 latus plus astoņus, plus vēl jāielej benzīns, jānomazgā, gribētos arī paēst un kaut ko mājās atnest. Variantu braukt, nepalielinot braukšanas maksu, praktiski nav."

Direktors apgalvo, ka viņa taksisti bieži dauza mašīnas un pa ielām nesās kā traki, tādēļ viņš ir spiests iekasēt tik daudz, lai segtu remonta un fotoradaru izdevumus.

Rezultātā sanāk apburtais loks. Lai paspētu sapelnīt sev un firmai naudu, taksisti pārkāpj noteikumus un izraisa avārijas. Tā rezultātā firma prasa vairāk naudas, kuru taksisti savukārt iekasē, apkrāpjot klientus.

Ar krāpnieciskajiem taksometriem gadiem ilgi vārdos cīnās lidosta, valsts ieņēmumu dienests, Mārupes pašvaldība un policija. Rezultātu pagaidām nav nekādu. Iespējamais izskaidrojums ir gana triviāls. Katru vakaru lidostā no melnajiem un pelēkajiem taksometriem tiek savākts pa astoņiem latiem. It kā juridisku jautājumu sakārtošanai un attiecību sakārtošanai ar lidostu. Divreiz nedēļā naudu savāc brigadieris Igors Olins, bet piecreiz nedēļā brigadieris Slaviks.

Naudas vākšana notiek turpat lidostā, kamēr takši gaida rindu pēc pasažieriem. Vienu dienu Slaviks, citu dienu Igors pienāk pie katras mašīnas, šoferis norēķinās. "Nekā Personīga" izdevās arī nofiksēt brīdi, kad brigadieris Igors savākto nodeva saviem kolēģiem, kas bija atbraukuši ar busiņu. Kolēģi ar visu naudu pazuda lidostas ēkā.

Katram naudas vācējam skaidrojums bija cits. Brigadieris Igors noliedza naudas vākšanu, bet Vjačeslavs izteicās, ka nauda esot "kopējai lietošanai".

Paši taksisti ne par kādu pašpalīdzību nav lietas kursā. Viņi pieļauj, ka naudu vāc, lai lidosta uz viņu pārkāpumiem pievērtu acis. Priekšniecība liek, viņi maksā.

Savukārt firmas direktors noliedz, ka būtu licis vākt naudu. Viņš esot dzirdējis baumas, ka naudu vācot, arī noskaidrot patiesību negrasās, jo tā neesot viņa darīšana: "Varbūt ir kaut kas savstarpējs, kaut kādu savu jautājumu kārtošana – avārijām, mašīnu uzturēšanai. Kad Petrovs sadomāja nepastrādāt, bet mašīna tik un tā stāvēja vai vēl kaut kas tāds. Bet tā visdrīzāk ir pašu autovadītāju darīšana."

Astoņu latu vākšana no taksistiem ir pārsteigums lidostas vadītājam Arnim Luhsem. Viņš par tādu neesot dzirdējis un noliedz, ka kaut santīms no nelikumīgi savāktās summas nonāktu lidostas vai administrācijas rokās.

"Pirmo reizi dzirdu par tādu maksājumu. Taksometru firmas, kas strādā lidostā, maksā oficiālu maksājumu. Domāju," teica Luhse. "Tieslietu jautājums un lai meklē, mēs sadarbojamies. Pirmo reizi par tādiem jautājumiem vispār dzirdu."

Ar "Nekā Personīga" tikās arī lidostas drošības pārvaldnieks Raimonds Lazdiņš. Atšķirībā no Luhses baumas par naudas vākšanu viņš jau esot dzirdējis pirms pusgada, dzirdējis arī, ka nauda domāta viņam. Šīs baumas Lazdiņš kategoriski noliedza.

Taču uzzinājis, ka naudu vāc lidostas teritorijā, viņa drošības dienesta darbinieku degungalā, Lazdiņa attieksme mainījās zibenīgi. Šāda nelikumīgu maksāju vākšana apdraudot lidostas prestižu un radot nepamatotas aizdomas. Lazdiņš saniknojās un, nesaskaņojot ar direktoru Luhsi liek savam padotajam melno takšu firmu no lidostas izsviest.

Piektdienas pēcpusdienā Lazdiņš esot stundas laikā atsaucis uz lidostu visus valdes locekļus, kas pēc viņa gribas nolēma no melno "Elite taxi" pakalpojumiem atbrīvoties, pamatojoties uz "Nekā personīga" sniegtajām ziņām par nelikumīgu maksājumu iekasēšanu no taksistiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!