Foto: LETA
"Volvo Truck Latvija" darbinieki piedāvā iegādāties sistēmas, kas ļauj apiet tahogrāfa – ierīces, kas fiksē kravas šoferu ceļā pavadīto laiku – rādījumus, pirmdien vēstī Latvijas Televīzijas raidījums "Aizliegtais paņēmiens".

Piedāvātās sistēmas ļaujot šoferiem apiet laika ierobežojumus. Savukārt tas palielina risku, ka viņi kravu pārvadāšanas laikā var iemigt un izraisīt avārijas, atklājuma nozīmīgumu pamato raidījums.

Pēc "Aizliegtā Paņēmiena" sniegtās informācijas autovadītāju aizmigšana esot viens no galvenajiem riskiem. To esot atzinusi gan Ceļu satiksmes drošības direkcija, gan Valsts policija. Noteiktā šoferu atpūšanās kārtība paredz, ka smagās automašīnas šoferis drīkst braukt deviņas stundas dienā ik pēc četrām ar pusi stundām atpūšoties vismaz 45 minūtes. Nobraucot deviņas stundas, šoferim jāatpūšas vismaz 11 nākamās stundas, paredz normatīvie akti.

Raidījums skaidro, ka nereti daudzi šoferi cenšas apiet tahogrāfa rādījumus. Kā liecina "Aizliegtā paņēmiena" veiktā izpēte, viens no paņēmieniem ir lietot magnētus, kas "aptur" uzskaitīto laiku, bet otrs pielietot īpašas sistēmas. Turklāt abi paņēmieni tiekot plaši lietotas, informē raidījums.

Izpētes laikā atklājies, ka šādas sistēmas piedāvā arī Latvijā viens no lielākajiem kravu automašīnu izplatītājiem "Volvo Truck Latvija". Kāds uzņēmuma darbinieks, domājot, ka žurnālists ir potenciālais klients, piedāvājis šādu sistēmu ierīkot par 1500 eiro. Darbinieks skaidrojis, ka to neatklāšot arī policija.

"Mašīnā ir parasti vadi un ir tādas kanālu līnijas, pa kurām iet daudzi signāli. Neiet tikai plusi vai mīnusi. Jaunajās mašīnās ir tādas kanālu līnijas, un viņš pa tām kanālu līnijām strādā. Un viņš tur "apčakarē" tos signālus. Tahogrāfs domā, ka viņš brauc, tā mašīna brauc, bet viņš sūta signālu, ka mašīna stāv uz vietas," izskaidrojis "Volvo Truck Latvija" darbinieks.

Raidījums atklājis, ka iespēju manipulēt tahorgāfa rādījumus piedāvājis arī cits, ar pirmo nesaistīts, šī paša centra darbinieks. Darbinieka telefona numuru raidījumam iedeva pašā centrā, kad tā žurnālists veicis diagnostiku smagajai kravas automašīnai.

Otrs darbinieks līdzīgu sistēmu piedāvājis par 800 eiro. "Mēs principā divatā strādājam. Es strādāju "Volvo", čalis strādā neoficiāli. Teiksim tā, garāžiņā," raidījumam norādījis darbinieks.

"Aizliegtais paņēmiens" skaidro, ka patlaban Latvijas krimināllikums par šādu ierīču pārdošanu kriminālatbildību neparedz. Tāpēc Valsts policija atteikusies līdzdarboties "Aizliegtā paņēmiena" operācijā un aizturēt šādu pakalpojumu sniedzējus, norādot, ka viņus nav, par ko sodīt. Vienlaikus raidījums norāda, ka šoferiem un pārvadātāju kompānijām paredzēta administratīvā atbildība par tahorgāfa rādījumu viltošanu vai par manipulēšanas iekārtu atrašanu. Taču Valsts policija atzīstot, ka sarežģītās sistēmas pārbaužu laikā uz ceļa praktiski uziet nav iespējams.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!