Līdz šim izplatītā informācija par Igaunijas praksi saistībā ar uzņēmuma auto nodokli bijusi visai neprecīza un nepilnīga, kas radījusi vispārējo sabiedrības sašutumu un nepareizu izpratni par plānoto nodokli. Pats svarīgakais, kas līdz šim nav pieminēts - Igaunijā katram uzņēmumam ir iespēja samazināt šī konkrētā nodokļa maksājumu, kas ir tikai normāla prakse uzņēmumos, kuri transportlīdzekļus tiešām iegādājas darba vajadzībām.

Igaunijas prakse nosaka, ja uzņēmumam ir iespēja uzrādīt Igaunijas Valsts ieņēmuma dienestam auto dienasgrāmatu jeb ceļazīmi par veiktajiem braucieniem ar darba auto, tad iespējams nodokļa maksājumu samazināt.

Ja autodienasgrāmata netiek uzturēta, tad uzņēmumam Igaunijā par katru darba mašīnu jāmaksā nodoklis no 4000 EEK, kas noteikta kā augšējā robeža (līdzīgi kā noteiktie 150,00 LVL Latvijā, no kuriem plānots nākotnē iekasēt nodokli).

Lielākā atšķirība ir tā - ja Igaunijas uzņēmuma darbinieks ārpus darba braucieniem veic, piemēram, 300 km mēnesī, tad nodoķlus uzņēmums maksā no 1200 EEK (par pamatu ņemot 4 EEK/km). Tas gan iespējams tikai gadījumā, ja uzņēmums attiecīgajai mašīnai uztur auto dienasgrāmatu un uzrāda kuri no braucieniem ir darba braucieni un kuri privātie.

Tikko aprakstītais piemērs parāda, ka Igaunijas uzņēmumiem, sagatavojot atskaites par darba auto izmantošanu, ir iespēja katru mēnesi ietaupīt ievērojamus naudas
līdzekļus.

Valdība pašreiz tur uzņēmumus un Latvijas strādājošo sabiedrības daļu neziņā par to, vai nodoklis tiks ieviests pašreiz izteiktajā nodokļa projekta redakcijā - nodokļu maksājums no Finanšu ministrijas noteiktas fiksētas summas 150,00 LVL vai tiek plānotas kādas izmaiņas, kas ļautu uzņēmējiem, izejot no reālās transportlīdzekļa izmantošanas, tomēr veikt saprātīgus nodokļu maksājumus.

SIA GSM Apsardze ir Baltijas valstīs viens no lielākajiem automonitoringa pakalpojumu piedāvātajiem un mūsu Igaunijas prakse liecina, ka šāda nodokļa ieviešana disciplinē pašus uzņēmumus un ļauj valstij iekasēt papildus nodokļus, bet tai pašā laikā nepieciešams izstrādāt saprātīgu nodokļa administrēšanas sistēmu, kas ir pamatota, izejot no reālā darba auto izmantošanas ārpusdarba vajadzībām, nevis salikt visus uzņēmumus vienā katlā, kad jāmaksā nodoklis neatkarīgi no tā vai mašīna tiek vai netiek izmantota privātajām vajadzībām. Ar šo vēlos teikt, ka arī ministra Edgara Zalāna piedāvājums par 15,00 LVL maksājumu šķiet tāda spēlēšanās ar cipariem, kas ļautu sevi pacelt sabiedrības acīs, jo joprojām visi tiek salikti vienā katlā un netiek radīti piemēroti apstākļi uzņēmumiem, kuri savas darba mašīnas tiešām izmanto tikai un vienīgi darba vajadzībām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!