RD izglītības speciālisti neredz jēgu skandalozajai bērnu grāmatai
Foto: Publicitātes foto

Latvijas bērnudārzos arī meitenes spēlē futbolu un zēni iesaistās kopīgās sižeta un lomu rotaļās "leļļu stūrī", tāpēc Latvijā dzimumu diskriminācija šādā aspektā nepastāv un nav saprotams, kādēļ būtu nepieciešams aktualizēt pirmsskolas vecuma bērniem tēmu par dzimuma identitātes maiņu, uzskata Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta speciālisti.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Pēc Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta komitejas ierosinājuma departamenta Izglītības pārvaldes Pirmsskolu nodaļas speciālisti ir iepazinušies ar metodiskā līdzekļa "Pirmskolas, kurās ir vieta Pepijprinčiem un Pirātprincesēm" un grāmatu "Diena, kad Kārlis bija Karlīna" un "Diena, kad Rūta bija Rihards" saturu par vienādu iespēju veicināšanu zēniem un meitenēm. Labklājības ministrijas izveidotajā darba grupā dāņu grāmatas adaptācijai latviešu valodā Rīgas domes speciālisti nav bijuši pieaicināti.

Departamenta speciālisti uzskata, ka mācību līdzekļi dzimumu līdztiesības jautājumu aktualizēšanai Latvijā ir nepieciešami, tomēr Latvijā dzimumu diskriminācija šādā aspektā nepastāv un nav saprotams, kādēļ aktualizēt pirmsskolas vecuma bērniem tēmu par dzimuma identitātes maiņu, tādēļ tulkotā mācību līdzekļa izdošana ir izsaukusi tik plašu rezonansi sabiedrībā.

Departamenta direktors Guntis Helmanis ceturtdien Izglītības, kultūras un sporta komitejas sēdē norādīja, ka sarunas par dzimumiem un to lomām notiek arī pirmsskolas izglītības iestādēs, skaidrojot bērnu uzdotos jautājumus vai skolotājam aktualizējot šo tēmu atbilstošā brīdī un formā, lai tā ir saprotama pirmsskolas vecuma bērnam.

Rīgas pašvaldības izglītības iestādes, kuras īsteno pirmsskolas izglītības programmas, ne metodiskos līdzekļus, ne grāmatas, kas popularizē dāņu pieredzi, nav saņēmušas. Ja grāmatas tiks nogādātas arī Rīgas pašvaldības izglītības iestādēm, tad departaments rosinās pedagogus rūpīgi iepazīties ar saņemto materiālu un izvērtēt tā izmantošanas iespējas un lietderību.

Departaments uzskata, ka ikvienu mācību līdzekli vispirms vajadzētu recenzēt, aprobēt, apspriest un tikai pēc Izglītības un zinātnes ministrijas pozitīva atzinuma saņemšanas izplatīt izglītības iestādēs, tāpēc pašvaldības speciālisti rosina ministriju atbilstoši savai kompetencei pirms izglītojošu materiālu vai grāmatu izdošanas sniegt atzinumu par to izmantošanas atbilstību izglītības saturam.

Deputāts Jānis Šmits (GKR) savukārt aicināja paust skaidru attieksmi pret literatūru, kas ir pretrunā ar valsts pamatlikumā ierakstīto un pretrunā ar valsts likumdošanu, jo tā, viņaprāt, ir pretvalstiska darbība. Šmits uzskata, ka par nodokļu maksātāju naudu bērniem tiek uzspiesta sveša ideoloģija, taču valstī ir jāsaglabā nevis uz ateisma, bet uz kristietību balstīta ideoloģija, tāpēc grāmatu vajadzētu ja ne aizliegt, tad vismaz ieteikt neizmantot.

Helmanis norādīja, ka, viņaprāt, šis vienkārši ir ne sevišķi veiksmīgs projekts. "Man simpatizē Dānijas izglītības sistēma, bet tur ir liels imigrantu skaits, kam ir dažādas tautības, ticības un tradīcijas ģimenē, tāpēc viņiem šis jautājums varētu būt aktuālāks, jo islāma pasaulē vīriešu un sieviešu lomas ir strikti nodalītas. Mūsu izglītības iestādēs šādā formātā šis jautājums nav aktuāls," uzskata speciālists.

Deputāts Vadims Faļkovs (SC) pauda viedokli, ka tēmu par dzimumu vienlīdzību var parādīt arī citā veidā, neakcentējot to, ka ir jālako nagi vai jāstaigā citādos zābakos.
Izglītības, kultūras un sporta komitejas priekšsēdētāja Eiženija Aldermane (GKR) norādīja, ka pedagogiem būtu iepriekš jāpārdomā par grāmatas izmantošanu.

Vienlaikus viņa rosināja vērsties Valsts Izglītības satura un eksaminācijas centrā, vēršot uzmanību gan uz 54 nevalstisko organizāciju, gan Kristīgo draudžu kolēģijas pausto viedokli, rosinot nākotnē izglītojošu materiālu izplatīšanu pieļaut tikai ar Izglītības un zinātnes ministrijas akceptu vai vismaz pozitīvu viedokli.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form