Foto: F64

Finanšu ministra Jāņa Reira ( V) bijusī saistība ar konsultantu "Prudentia", kura ieteikto Vācijas uzņēmēju valdība otrdien apstiprināja par Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" finanšu investoru, izraisa ļoti lielas pārdomas par šīs sabiedrības atklātību un darbību, jo tas ir sava veida interešu konflikts, trešdien Latvijas Televīzijas raidījumā "Panorāma" sacīja politoloģe Rīgas Stradiņa Universitātes profesore Ilga Kreituse.

Kreituses apgalvojumam par finanšu ministra interešu konfliktu nav nekāda pamata, jo otrdien Reirs veselības stāvokļa dēļ nav piedalījies valdības sēdes slēgtajā daļā, kur kopā ar citiem jautājumiem tika skatīts arī jautājums par lidsabiedrības investoru, un nav lēmis par "airBaltic", portālam "Delfi" uzsvēra Finanšu ministrijas (FM) komunikācijas departamenta direktors Aleksis Jarockis.

"Ja Reira kungs ir strādājis par direktoru pie "Prudentia", tad valdībai ir jādemisionē kopumā, jo tas ir vistiešākais lobisms, kas ir noticis, jo vienīgais cilvēks, kurš teica ka no "Prudentia" ir jāatsakās bija satiksmes ministrs Anrijs Matīss ( V)," kura demisiju trešdien pieprasījusi premjerministre Laimdota Straujuma ( V), teica Kreituse.

Viņa sacīja, ka šis lēmums pieprasīt Matīsa demisiju, liecina, ka "nakts laikā uz premjeri ir izdarīts noteikts spiediens, es nezinu no kā, jo ir noticis tas, kas nekad nav noticis (..) Latvijas Republikā - šāds paziņojums, ka par kopējo valdības lēmumu atbild viens ministrs, lai gan par kopējo lēmumu atbild premjerministre," sacīja Kreituse.

"Ja šis lēmums bija nepareizs, tad Straujumai bija jānoliek uz galda atlūgums un jādemisionē visai valdībai, kas šo lēmumu pieņēma, nevis šādā veidā jāuzstājas," sacīja politoloģe, atzīstot: viņu nepārsteigtu, ja šādi savā laikā būtu rīkojies premjers Andris Šķēle.

"Ir žēl, ka vienīgais lēmums, ko ir pieņēmusi pati Straujuma (..) ir šāds primitīvs diemžēl un rupjš spiediens uz vienu cilvēku" un viņa padarīšanu par grēkāzi, teica Kreituse.

Turklāt šoreiz Straujuma lēmumu pieņēmusi vienpersoniski, ne "Vienotības" valde, ne koalīcijas partneri par to nav zinājuši.

Kreituse retoriski vaicāja: interesanti, kas vairāk apdraud Latvijas drošību - Krievijas lidmašīnas netālu no valsts robežām, vai Krievijā strādājošs biznesmens, kas nodarbojas ar apšaubāmiem finanšu darījumiem un kam tagad aiziet Latvijas nacionālā kompānija.

Turklāt neviens no valdības puses bez Matīsa šaubas par drošību nav paudis, savukārt tas, ko teikušas drošības iestādes, plašākai sabiedrībai paliks nezināms, jo šī informācija ir slepena.

Jau vēstīts, ka Straujuma pieprasījusi satiksmes ministra Matīsa demisiju. Viņa vietā pagaidām satiksmes ministra pienākumus pildīs Reirs.

Iemesls demisijas pieprasīšanai esot ministra novilcinātās darbības, laicīgi neiepazīstinot valdību ar nepieciešamajām rīcībām valsts nacionālās aviokompānijas "airBaltic" attīstībai, kā arī uzraudzības trūkums par aviokompānijas stratēģisko virzību, tādējādi, iespējams, neizmantojot visas potenciālās iespējas.

"Ministrs ir zaudējis manu uzticību. Uzskatu, ka "airBaltic" uzraudzība ir veikta neapmierinoši," pauž Straujuma.

Kā ziņots, valdība atbalstīja "Prudentia" atrasto nacionālās aviokompānijas "airBaltic" finanšu investoru, Vācijas uzņēmēju Ralfu Dīteru Montāgu-Girmesu, kurš par 52 miljonu eiro ieguldījumu iegūs 20% "airBaltic" akciju Savukārt valsts aviosabiedrībā ieguldīs 80 miljonus eiro.

Iepriekš Matīss bija paudis viedokli, ka nacionālās drošības apsvērumu dēļ nebūtu vēlams izvēlēties šo konsultanta "Prudentia" atrasto "airBaltic" investoru.

Matīss paziņojis, ka viņš demisionēt negrasās.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!