Foto: Shutterstock

Rīgas pašvaldība iesniegusi Saeimā priekšlikumus grozījumiem Ceļu satiksmes likumā (CSL), ko parlaments plāno skatīt otrajā lasījumā. Priekšlikumu galvenais mērķis ir panākt, lai pašvaldībai būtu tiesības regulēt un uzraudzīt elektroskrejriteņu lietojumu pilsētā. Tas ievērojami veicinātu lietotāju un pārējo iedzīvotāju drošību, kā arī uzlabotu mikromobilitātes rīku lietošanas kārtību, "Delfi" informēja pašvaldībā.

Attiecībā uz elektroskrejriteņiem, kas paredzēti komercpakalpojumu sniegšanai, priekšlikumi paredz pašvaldības tiesības noteikt to izvietošanas un lietošanas aizlieguma zonas. Pašvaldība būtu arī tiesīga noteikt kārtību licenču izsniegšanai, anulēšanai vai apturēšanai uz laiku privātpersonām, kuras nodrošina koplietošanas elektroskrejriteņu komercpakalpojumus.

Likuma grozījumi paredz elektroskrejriteņu ātruma kontroli, kā arī nosaka, ka tā vadītājam jābūt jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām, tostarp velosipēda vadītāja apliecībai. Tādējādi tiktu nodrošināts, ka satiksmē piedalās personas, kuras ir apguvušas ceļu satiksmes noteikumus, kā arī būtu iespējams veikt ceļu satiksmes dalībnieku kontroli.

Ņemot vērā citu valstu pieredzi, likuma grozījumi arī paredz, ka elektroskrejriteņus jāaprīko ar valsts reģistrācijas numurzīmi, kas piestiprināma pie to konstrukcijas, un to reģistrācija būtu obligāta.

"Rīgā, tāpat kā citās Eiropas metropolēs, elektroskrejriteņu un dažādu citu mikromobilitātes rīku lietotāju skaits pēdējos gados ir būtiski palielinājies. Vienlaikus ir izgaismojušās problēmas, piemēram, drošības aspekts. Eksperti ir vienisprātis, ka atslēga veiksmīgai elektroskrejriteņu lietotāju integrēšanai ikdienas satiksmē ir sadarbība starp valdību, pašvaldībām, nozares pārstāvjiem un pilsonisko sabiedrību, bet visu satiksmes dalībnieku savstarpējā cieņa, ceļu satiksmes noteikumu un mikromobilitātes rīku vadīšanas apgūšana jau skolas vecumā padarītu to izmantošanu drošāku un ievērojami novērstu traumatismu," uzskata Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Vilnis Ķirsis (JV).

Jau ziņots, ka Valsts policija kopā ar Iekšlietu ministriju ir sagatavojusi priekšlikumus palielināt sodus elektroskrejriteņu vadītājiem par atsevišķiem pārkāpumiem.

Biežākie pārkāpumi no elektroskrejriteņu vadītāju puses ir pasažieru pārvadāšana un braukšana reibumā.

Situāciju var uzlabot, ja paši elektroskūteru vadītāji mainīs attieksmi pret drošību, sāks apzināties, kā viņu rīcība uz ceļa ietekmē kopējo satiksmes drošību, ka traumas krītot no šī transportlīdzekļa var būt ļoti smagas, norāda policijā.

2022. gadā pirmajos sešos mēnešos ievainojumus elektroskrejriteņu negadījumos guvuši 116 cilvēki. 2021. gadā šādā laika posmā ievainojumus guva 57 cilvēki.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!