Foto: AFI

Valsts kontroles izstrādātos 14 ieteikumus nepilnību novēršanai pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" darbībā uzņēmuma vadība apņēmusies ieviest noteiktajā laikā - līdz 2015.gada janvārim. Lielākoties ieteikumi esot saistīti ar iekšējo normatīvo aktu pilnveidošanu, pastāstīja "Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens.

Uzņēmuma vadītājs pauda viedokli, ka nevienā sadaļā neesot konstatēti pārkāpumi ne ārējo, ne iekšējo normatīvu pārkāpšanā, līdz ar to "nav diskusiju par lielām lietām", taču "Rīgas satiksme" nepiekrīt atsevišķiem traktējumiem un viedokļiem. Vienlaikus Bemhens uzsvēra - pat ņemot vērā VK ieteikumus par pasažieru skaita aprēķiniem un pozīcijām, kurās konstatēti iespējami nelietderīgi tēriņi, šīs summas kopējā budžetā neveido pat procentu desmitdaļas, līdz ar to, pat neņemot vērā viedokļu atšķirības par šīm pozīcijām, kopējie aprēķini par viena brauciena pašizmaksu tik un tā paliekot nemainīgi - 1,20 eiro.

"VK paudusi dažādas domas, kā pareizāk būtu prognozēt pasažieru skaitu, bet vienlaikus pati arī atzīst, ka nav vienotas metodikas, kā to darīt, līdz ar to mēs balstāmies uz savu ilggadējo pieredzi, un tā mūs nav pievīlusi. Esam ņēmuši vērā VK viedokli un modelējuši izmaksas tā, kā viņi to redz - ar svētku dienām, bērniem līdz skolas vecumam un policijas darbiniekiem, un jebkurā gadījumā rezultāts ir tāds, ka nevienā gadījumā tarifs nav zem 1,20 eiro," stāstīja Bemhens.

Jautāts par 67 "glaunajiem auto", kuru līzings, uzturēšana un ekspluatēšana jāsedz sabiedriskā transporta pasažieriem, Bemhens, pirmkārt, apšaubīja pašu apzīmējumu, ka automašīnas būtu "glaunas vai ekskluzīvas": "Ja paskatāmies "Rīgas satiksmes" autoparku - "Volkswagen", "Toyota", "Volvo" vai "Ford" - nezinu, ar ko tās atšķiras no autoparka jebkurā citā uzņēmumā - nekā ekskluzīva."

Bemhens skaidroja, ka tikai daļa transportlīdzekļu esot attiecināta uz sabiedriskā transporta izmaksām, un tas, ka šīs automašīnas darbiniekiem ir nodotas personīgā lietošanā, nenozīmē, ka tās varot lietot, kā grib. "Cilvēks ir atbildīgs par automašīnas uzturēšanu, tehniskā stāvokļa saglabāšanu utt., veicot līdzmaksājumus atbilstoši likumdošanai," norādīja uzņēmuma vadītājs.

Automašīnas darbinieki izmanto, lai nokļūtu no mājām uz darbavietu un atpakaļ. "Pie mūsu specifikas, strādājot 24 stundas dienā, 7 dienas nedēļā, tas ir ļoti būtiski, jo "Rīgas satiksmes" objekti ir izvietoti pa visu Rīgas pilsētu. Izmantojot sabiedrisko transportu, mēs savas funkcijas nevarētu nodrošināt," norādīja Bemhens. Atskaišu trūkums esot tikai VK pieņēmums - to, kā automašīna tiek izmantota, var konstatēt gan pēc GPS koordinātēm, gan pēc nobraukuma.

VK revīzijas ziņojumā norādīts, ka par automašīnām, kas nodotas darbiniekiem personīgajā lietošanā, līzinga maksājumi sasnieguši 190 000 eiro, kurus "Rīgas satiksme" attiecinājusi uz sabiedriskā transporta pakalpojumu izmaksām. Saskaņā ar revidentu aplēsēm tikai automašīnu līzinga maksājumi vien bez automašīnu apdrošināšanas, remonta, tehniskās apkopes, degvielas un riepu iegādes izdevumiem mēnesī "Rīgas satiksmē" var sasniegt 815 eiro, kas par gandrīz 100 eiro pārsniedz ministram, īpašu uzdevumu ministram, Ministru prezidenta biedram noteikto maksimālo automobiļa nomas maksu mēnesī - 718 eiro, kas ietver arī tehniskās apkopes, rezerves daļu un riepu iegādes un nomaiņas izdevumus, apdrošināšanas un nodokļu, kā arī citus maksājumus. Bemhens gan uzsvēra, ka "Rīgas satiksme" automašīnas iegādājusies iepirkuma konkursa kārtībā, izvēloties saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu.

Bemhens pauda, ka pārmetums par izvairīšanos no iepirkuma procedūru organizēšanas, degvielas iegādi organizējot ar uzņēmumam piederošas kapitālsabiedrības starpniecību, ir novecojis, jo šāds iepirkums noticis pirms četriem vai pieciem gadiem. Iepirkumu "Rīgas satiksmes" uzdevumā veikusi cita juridiska persona - uzņēmumam 100% piederošā meitaskompānija "Degvielas apgāds", kas ir likvidēta, "Rīgas satiksmei" to pilnībā pārņemot. Slēdzot iepirkuma līgumus par degvielas iegādi, noteikti dažādi kritēriji, kā kontrolēt, vai cena atbilst tirgum. Ja piedāvātā cena no tirgus cenas atšķiras vairāk nekā par 5% robežu, "Rīgas satiksmei" esot tiesības līgumu izbeigt, taču šāda situācija ne reizi nav bijusi. Nākamgad uzņēmums plāno izsludināt jaunu degvielas iepirkumu, kura rīkošanā netiks piesaistīti starpnieki un tiks izmantotas Latvijas likumdošanā paredzētās procedūras, piebilda Bemhens.

"Rīgas satiksme" arī nepiekrīt, ka, neplānoti un steigā ieviešot "Rīdzinieka kartes", nav veicināta racionāla resursu apsaimniekošana līdz aptuveni 270 350 eiro. "E-taloni tika mainīti pret cita dizaina e-talonu, kas tika pārdēvēts par "Rīdzinieka kartēm". Lielākajai daļai e-talonu darbības laiks beidzas, sākot no šā gada janvāra līdz gada beigām. Ieviešot "Rīdzinieka kartes", mēs vienkārši uzsākām nomaiņu divus mēnešus ātrāk, un šie izdevumi februārī, aprīlī būtu bijuši tik un tā. Ieviešot "Rīdzinieka kartes" novembrī un decembrī, izmaksas un rindas vienkārši tika daļēji pārnestas uz iepriekšējo gadu," uzskata Bemhens.

Savukārt, atbildot uz pārmetumu, ka radušies ar sabiedrisko transportu nesaistīti izdevumi, lai ar šo pašu "Rīdzinieka karti" varētu norēķināties arī par "Rīgas satiksmes" autostāvvietām, Bemhens skaidroja, ka, pārrēķinot procentuālo sadaļu par operācijām un kopējās Klientu apkalpošanas centru izmaksas, sanāk, ka uz auotstāvvietām attiecināmās izmaksas ir aptuveni 20 000 eiro gadā, kam nav jūtamas ietekmes uz gala izmaksām.

"Ja runājam par VK ieteikumiem, tad praktiski neiebilstam un VK ieteikumus mēģinām ieviest tādā apjomā, kā tas nepieciešams - visi pārsvarā vērsti uz iekšējo normatīvo aktu precizēšanu un pilnveidošanu," rezumēja Bemhens.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!