Foto: LETA

Neskatoties uz līdz šim panākto SIA "Rīgas satiksme" pārvaldības uzlabošanā, lielākais uzņēmuma izaicinājums šogad ir izmaksas – kā sabalansēt izdevumus ar ieņēmumiem –, kā arī klientu apmierinātības veicināšana, preses konferencē par pērn paveikto sacīja Rīgas pilsētas izpilddirektors Jānis Lange.

Izmaksu mazināšanas kontekstā preses konferencē tika akcentēti vairāki potenciālie risinājumi – to vidū minēta gan papildu pašvaldības dotācija, gan arī biļešu cenas celšana.

Uzņēmuma valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa žurnālistiem atklāja, ka jau pērn likās, ka 2020. gads bijis īpaši izaicinošs gan no pakalpojumu sniegšanas viedokļa, gan arī no vēsturisko izaicinājumu perspektīva. Tas, savukārt, esot licis cerēt, ka pagājušais gads būs "kā atspēriena punkts, lai strādātu, kā parasti", taču pandēmijas ietekme nemazinājās, tika piedzīvoti stingru ierobežojumu periodi, un tādējādi cerības nepiepildījās.

Kopumā uzņēmums pērn pārvadāja 72 miljonus pasažieru, kas ir puse no 2019. gada apjoma.

Pandēmijas ēnā pavadītais gads esot bijis līdz šim vissarežģītākais, jo Covid-19 atstāja ietekmi ne tikai uz pasažieru pārvadājumiem, bet arī darbiniekiem. Par nepieciešamību pielāgoties šādiem apstākļiem liecinot arī fakts, ka pērn transporta saraksti tika mainīti kopumā 16 reizes.

"Līdz ar to visos šajos apstākļos mums bija jānodrošina regulāra sabiedriskā transporta kustība. Lai to izdarītu, mēs mainījām sarakstus 16 reizes. Mēs ļoti ceram, ka tas vairs neatkārtosies. Tas ir bijis pats sarežģītākais un izaicinošākais posms," izteicās Innusa, piebilstot, ka tik un tā uzņēmums gadu noslēdza ar peļņu.

Covid-19 negatīvā ietekme uz uzņēmuma finanšu rādītājiem pieminēta arī "Rīgas satiksmes" 2021. gada Ilgtspējas pārskatā. Tajā skaidrots, ka pērn finanšu rādītāji sarukuši, mazinoties sabiedriskā transporta pasažieru skaitam un braukšanas intensitātei.

Tomēr, neraugoties uz ārējiem apstākļiem, "Rīgas satiksme" sasniegusi pozitīvu saimnieciskās darbības rezultātu un spējusi turpināt veikt investīcijas sabiedriskā transporta attīstībā, skaidrots pārskatā.

Šogad "Rīgas satiksme" prognozē rādītāju uzlabošanos, saistot to ar pandēmijas ietekmes mazināšanos, kā arī valsts un pašvaldības darbu pie "mobilitātes risinājumu attīstības, sekmējot sabiedrības iespējas privātā autotransporta vietā izvēlēties sabiedrisko transportu". Tas gan nozīmējot, ka būtu nepieciešamas būtiskas investīcijas sabiedriskā transporta ritošā sastāva un infrastruktūras attīstībā.

Cita starpā pērn arī modernizēti uzņēmuma pakalpojumi, piemēram, ieviestas QR koda biļetes. Vēl kā vienu no būtiskākajiem pērnā gada veikumiem uzņēmuma vadītāja minēja biļešu sistēmas uzturēšanas pārņemšanu.

Pērn uzņēmums pirmo gadu arī izstrādāja Ilgtspējas pārskatu un Korporatīvās pārvaldības pārskatu, kuru uzņēmuma vadītāja saredz kā atspēriena punktu nākotnē.

Svarīgāko pagājušā gada prioritāšu vidū, pēc Innusas paustā, ir arī darbs pie korupcijas risku mazināšanas, energoresursu pārvaldības, videi draudzīgu transportlīdzekļu un risinājumu ieviešanas, maršrutu tīklu pārvaldības, klientu drošības, kā arī darbinieku veselības un darba apstākļu uzlabošanas.

Saskaņā ar "Rīgas satiksme" ilgtspējas pārskatu par 2021. gadu, pērn uzņēmuma apgrozījums bija 161,1 miljons eiro, kas ir par 12,4 miljoniem eiro mazāk nekā gadu iepriekš. Uzņēmums strādājis ar 3 miljonu eiro peļņu, kas ir aptuveni trīs reizes vairāk nekā 2020. gadā.

Galvenais finansējuma avots "Rīgas satiksme" ir pašvaldības finansējums – pērn tā apmērs bijis 116,4 miljoni eiro. Uzņēmuma valdes loceklis Gints Zeltiņš preses konferencē stāstīja, ka šāda tendence saskan ar citās Eiropas pilsētās notiekošo, kur aizvien vairāk sabiedriskais transports tiek finansēts no pašvaldības līdzekļiem.

Pērn par 13% kritušies no biļešu iegādes iegūtie līdzekļi, kopumā veidojot 27,6 miljonus eiro. Šajā sakarā Zeltiņš pauda redzējumu, ka vajadzētu mainīt sabiedrībā eksistējošo redzējumu pret bezbiļetniekiem, lai tādējādi pasažieri izdarītu lielāku spiedienu uz tiem, kuri par braucieniem nemaksā.

SIA "Rīgas satiksme" ir Rīgas pašvaldības sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas dibināta 2003. gada 20. februārī, apvienojot divus autobusu parkus un 2005. gadā pievienojot SIA "Tramvaju un trolejbusu pārvalde", SIA "Rīgas autostāvvietas" un SIA "Rīgas domes autobāze".

Patlaban Rīgas satiksmes pamatdarbība ir nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumus Rīgas pilsētas nozīmes maršrutu tīklā un apsaimniekot Rīgas pilsētas pašvaldības autostāvvietas. Rīgas satiksmei pieder kapitāla daļas šādos uzņēmumos: SIA "Rīgas karte" (51%) un SIA "Rīgas acs" (100%).

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!