Foto: F64

Ekonomikas ministrija (EM) iecerējusi veikt grozījumus likumā, kas īpašniekiem par pienākumu uzliks reizi piecos gados pārbaudīt tilta tehnisko izturību un nestspēju, žurnālistiem atklāja ministrijas valsts sekretāra vietnieks Edmunds Valantis.

Ja pārbaudē konstatēs, ka tilta tehniskais stāvoklis nav atbilstošs, īpašniekiem nekavējoties būs jāveic remontdarbi. Pēc būvdarbu beigšanas īpašniekam būs 60 dienas laika tiltu nodot ekspluatācijā. Īpašniekam arīdzan būs jāparaksta pieņemšanas un nodošanas akts, lai varētu sākt laika atskaiti līdz nākamajai pārbaudei.

EM šādas izmaiņas rosinājusi pēc Vanšu tilta kāpņu sabrukšanas. EM uzdevumā Būvniecības valsts kontroles birojs (BVKB) 6. martā pārbaudīja Vanšu tiltu. Birojs konstatēja, ka rūsēt sākušas Vanšu tilta nesošās konstrukcijas, turklāt tām virsū tek ūdens no bojātām lietusūdens novades sistēmām. Dažviet konstrukcijām trūkst būvskrūvju.

Līdzīgus bojājumus BVKB pamanījis arī Vanšu tilta kāpnēm, secinot, ka tie ietekmē nestspēju.

BVKB apšauba Rīgas domes versiju, ka kāpņu konstrukcijas nobrukušas temperatūras svārstību dēļ, portālam "Delfi" pauda biroja direktore Svetlana Mjakuškina. Proti, temperatūras svārstības ir katru gadu. Birojs uzskata, ka nobrukšanas iemesls ir sliktais tilta kāpņu tehniskais stāvoklis.

Atklājumus un ieteikumus BVKB 8. martā nosūtījis Rīgas pilsētas būvvaldei, rosinot norobežot bīstamās zonas, aizliegt kāpņu ekspluatāciju, kā arī izdarīt padziļinātu izpēti.

BVKB veica arī Jorģa Zemitāna tilta pārbaudi. Arī šim tiltam konstatēti dažādi nesošo konstrukciju bojājumi, piemēram, konstrukcijām vairāku gadu garumā izveidojies izsalums. Arī Zemitāna tiltam BVKB rosina norobežot bīstamās zonas, tostarp virs dzelzceļa infrastruktūras. Birojs uzskata, ka aizsargājošas konstrukcijas jāuzstāda arī kāpnēm, kas iedzīvotājus ved uz tiltu.

Vēstīts, ka 5. marta pēcpusdienā no Vanšu tilta kāpnēm atdalījās un nokrita kāpņu margu sānu nosedzošais dzelzsbetona bloks. Rīga domes Satiksmes departamenta ieskatā mezgls bija sarūsējis, bet straujas gaisa temperatūras izmaiņu dēļ zaudēja noturību un lielā svara dēļ atdalījās no kāpņu konstrukcijas.

Rīgas domes Satiksmes departaments tilta inspekcijas veikšanu uzticēja SIA "Inženierbūve". Eksperti konstatēja, ka margu konstrukcijas ir sarūsējušas, kas savukārt veicinājis to deformēšanos un nobrukšanu. Tās remontēt nav lietderīgi – margas ir jādemontē. Savukārt kāpņu nestspēja ir pietiekama.

Trešdien, 21. martā, Satiksmes departaments piedāvās Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejai Vanšu tilta brūkošo kāpņu pārbūves scenāriju, kas paredz pilnībā atjaunot un izlīmeņot kāpņu segas konstrukciju, novērst ūdens atvades problēmas, izbūvēt jaunas margas no cinkota tērauda, kuru enkurus varēs izmantot tilta perspektīvās pārbūves gaitā.

Projektēšanas termiņš varētu ilgt četrus līdz sešus mēnešus, un arī būvniecības termiņš varētu būt četri līdz seši mēneši. Kā portālam "Delfi" pastāstīja Satiksmes departamenta pārstāve Una Ahuna-Ozola, būvdarbi varētu sākties šā gada rudenī, bet noslēgties – nākamā gada pavasarī vai nedaudz ātrāk. Remontdarbu izmaksas būs aptuveni 100 tūkstoši eiro.

Līdz tam tilta kāpnes Daugavas labajā krastā paliks slēgtas, kā arī gājēju plūsma zem tilta 11. novembra krastmalā būs daļēji ierobežota.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!