Komisija neatbalstīja Satiksmes ministrijas piedāvājumu Autopārvadājumu likumā iekļaut regulējumu neregulāro autopārvadājumu jomā. Deputātu vairākums norādīja, ka šādā veidā smagi ciestu mazie autopārvadātāji, kuri tiktu izslēgti no tirgus.
"Problēmas autopārvadājumu jomā ir daudz dziļākas nekā to patlaban piedāvā risināt Satiksmes ministrija. Izveidota sistēma, kas nopietni kropļo konkurenci, faktiski lielajiem autopārvadātājiem noteiktos reģionos dodot monopola tiesības un vienā katlā saliekot rentablos un nerentablos maršrutus," raksturo komisijas priekšsēdētājs Vjačeslavs Dombrovskis (ZRP).
"Valstij jāveido sistēma, kas negrauj konkurenci rentablajos maršrutos, bet ar dotācijām jāatbalsta maršruti, kuru uzturēšana objektīvu iemeslu dēļ uzņēmējiem nav peļņu nesoša," norādīja komisijas priekšsēdētājs. "Šādai sistēmai jāveicina veselīga konkurence un mazo autopārvadātāju brīva pieeja tirgum, vienlaikus nodrošinot sabiedriskā transporta pakalpojumus arī visattālākajos Latvijas nostūros."
Komisija ar atbildīgo ministriju vienojās tuvākajā laikā vēlreiz diskutēt par pasažieru autopārvadājumu sistēmu, meklējot risinājumus sistēmas pilnveidošanai.
Jau ziņots, ka novembra beigās valdība atbalstīja SM ieceri noteikt ierobežojumus neregulārajiem pasažieru pārvadājumiem, lai cīnītos ar "nelegālajiem" pasažieru pārvadātājiem, kas nodara zaudējumus regulārajiem sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējiem.
SM izstrādātie grozījumi "Autopārvadājumu likumā" paredz, ka pasažieru neregulāros pārvadājumus jāveic pēc iepriekšēja pieteikuma, tāpat iepriekš jānokomplektē pasažieru grupa un jānorāda brauciena mērķis (tas nevar būt sabiedriskā transporta pakalpojums). Pasažieru grupu nedrīkstēs papildināt vai veidot no jauna autoostās vai pieturvietās, kas paredzētas regulārajiem pasažieru pārvadātājiem.
Šādi ierobežojumi nepieciešami, jo neregulārie pasažieru pārvadātāji saņēmuši licences komercpārvadājumu veikšanai, taču, tā kā nav noslēgts sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgums un saņemta sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas atļauja, tiem nav tiesību veikt regulāros pasažieru pārvadājumus. Tomēr atsevišķos gadījumos pārvadāji nosaka maršrutu, piemēram, Rīga – Bauska, Rīga – Liepāja, Rīga - Kalnciems u.c. un autoostās piedāvā pasažieru regulāros pārvadājumus, tādējādi atņemot ienākumus sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējiem un radot zaudējumus valsts budžetā, skaidroja ministrija.
Saeima šogad pavasarī neatbalstīja SM atkārtoti iniciētos priekšlikumus, kuri vērsti uz neregulāro pasažieru pārvadājumu ierobežošanu.