Sastrēgumu apkarošanai ierīkotais pirmais 'park&ride' - neveiksme
Foto: LETA

Rīgā, Ulbrokas ielā 13, pirms gada atklātā "park&ride" autostāvvieta gada laikā izmantota mazāk nekā 300 reižu, informē pašvaldības SIA "Rīgas satiksme".

Uzņēmuma preses sekretārs Viktors Zaķis atzina, ka Ulbrokas ielas stāvvietas iecere nav izvērtusies par "veiksmes stāstu", tomēr jāņem vērā, ka tā nebija īpaši šim mērķim radīta autostāvvieta, bet gan jau esošs laukums ar gatavu infrastruktūru, kurā papildu ieguldījumi nebija nepieciešami, līdz ar to arī netika gaidīts, ka pieprasījums pēc šī pakalpojuma būs ļoti liels.

"Esam sapratuši, ka no elektroniskās sistēmas viedokļa viss darbojas un esam gatavi turpināt," sacīja Zaķis. "Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens gan esot atzinis, ka uzņēmumam pagaidām nav plānu šajā virzienā kaut ko darīt un attīstīt papildus.

Pirmā "park&ride" autostāvvieta darbu uzsākusi 2012.gada nogalē, tā izveidota pašvaldības SIA "Rīgas pilsētbūvnieks" pašvaldības dzīvojamo māju kompleksa būvniecības laikā - dzīvojamo māju celtniecībai paredzētā teritorija bija ierobežota, un tika pieņemts lēmums būvēt daudzstāvu autostāvvietu ar 676 vietām. Autostāvvieta ir labiekārtota un apsargāta, taču tā ir noslogota tikai par vienu trešo daļu, tāpēc nolemts brīvās vietas atvēlēt "park&ride" vajadzībām.

Tajā Rīgas viesi un tās iedzīvotāji savas automašīnas var novietot apsargājamā autostāvvietā un tālāk doties ar sabiedrisko transportu. 2013.gada laikā reģistrēti nepilni 300 gadījumi, kad autovadītāji šo iespēju izmantojuši.

Stāvvietas izmantošana ir bez maksas, ja sabiedriskajā transportā ar e-talonu dienas laikā tiek veiktas vismaz divas braucienu reģistrācijas.

Stāvvieta Ulbrokas ielā atrodas tieši līdzās sabiedriskā transporta maršrutiem. "Mēs rūpīgi pētīsim situāciju un, ja būs liela interese par šo pakalpojumu, norīkosim papildu autobusus," atklājot Ulbrokas ielas stāvvietu, 2012.gada decembrī sacīja pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens.

Rīgas dome iepriekš norādīja, ka šis ir tikai pirmais solis un tiek plānots, ka līdzīga autostāvvieta tiks izbūvēta pie tirdzniecības centra "Dole". Pašvaldības mērķis, ieviešot "park&ride" stāvvietas, ir mazināt sastrēgumus pilsētā un sabiedrisko transportu padarīt par prioritāru.

Kā liecina Iepirkumu uzraudzības biroja informācija, pagājušā gada 6.decembrī noslēdzies Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments izsludinātais iepirkuma konkurss par autostāvvietu politikas un attīstības koncepcijas izstrādi, lai noskaidrotu, kā ieviest videi draudzīgu, drošu, ērtu un izdevīgu stāvvietu sistēmu, kas nodrošinātu Rīgas un Rīgas aglomerācijas iedzīvotāju mobilitātes vajadzības, samazinātu vieglā autotransporta satiksmes intensitāti un gaisa piesārņojuma līmeni.

Stāvparku sistēmas sadaļas attīstības plānu par 81 104 eiro izstrādās SIA "E.Daniševska birojs". Līguma izpildes termiņš ir pieci mēneši no līguma slēgšanas brīža, līdz ar to plāns varētu tapt līdz aprīļa vidum.
Pasūtījuma izpildītāju uzdevums ir gan izstrādāt stāvvietu attīstības plānu turpmākajiem 12 gadiem un aprēķināt to izbūves iespējamās izmaksas, gan arī apskatīt scenāriju, ja 12 gadu periodā stāvparki netiek ieviesti, prognozējot, kā mainītos gaisa kvalitāte pilsētas centrā un ielu noslogojums.

Plānots, ka projekta izstrādes gaitā tiks aprēķināta prognozētā satiksmes intensitāte pēc 12 gadiem uz ievedceļiem Rīgā, pie kuriem nepieciešams izvietot stāvparkus, kā arī tiks definēti stāvparka efektivitātes kritēriji, kas liktu vadītājiem izvēlēties izmantot stāvparku.

Stāvparkiem pie Rīgas robežas būtu jābūt ar paaugstinātu stāvparka ietilpību, un tie galvenokārt būtu paredzēti Rīgas aglomerācijas autovadītāju apkalpošanai, savukārt stāvparkiem pilsētas centra tuvumā gan kreisajā, gan labajā krastā būtu ierobežota ietilpība, jo tie galvenokārt būtu paredzēti pilsētas transporta infrastruktūras lietotājiem, rīdziniekiem.

Lai mudinātu autovadītājus izvēlēties stāvparkus, stratēģijas autoriem būs jāpiedāvā teritoriāli piesaistīti priekšlikumi, kā izmainīt pilsētas centrā esošo stāvvietu pieejamību un tarifus, piemēram, samazināt autostāvvietu skaitu un paaugstināt tarifus. Kopā ar Rīgas domes izveidoto darba grupu un pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" speciālistiem darba gaitā būs jāizvērtē arī jaunu sabiedriskā transporta maršrutu nepieciešamība pie potenciālajiem stāvparkiem, priekšroku dodot elektrificētajam transportam.

Plāna izstrādātājiem būs jāizvērtē stāvvietu sistēmas "Park&ride" ieviešanai rezervēto zemesgabalu izmatošanas iespējas un jāsagatavo jauns saraksts ar potenciālajiem stāvparkiem nepieciešamajiem zemesgabaliem Rīgā, kā arī jāizveido stāvparku ieviešanas laika grafiks turpmākajiem 12 gadiem ar secību, kādā tie būtu jārealizē. Katram stāvparkam paredzēts aprēķināt nepieciešamo efektīvo transporta līdzekļu ietilpību un stāvlaukuma veidu - vienlīmeņa, vairāklīmeņu, pazemes stāvvieta - paredzot speciālas novietnes velotransportam. Projekta autoriem būs arī jāaprēķina katra stāvparka ieviešanas aptuvenās izmaksas un jāsniedz ierosinājumi par finansējuma avotiem.

Autostāvvietu attīstības plāna izstrādātājiem būs arī jāizpēta esošā situācija, jāizskaidro stāvparku nepieciešamība, pamatojoties uz gaisa un trokšņu piesārņojumu, kā arī ielu tīkla pārslodzi pilsētas centrā. Paredzēts izvērtēt Ulbrokas ielas stāvparku, noteikt pozitīvās īpašības un trūkumus, kā arī izvērtēt vairāku Rīgas un Rīgas reģiona mērogam līdzvērtīgu pilsētu piemērus, kurās ir izstrādāts stāvparku plāns un tiek realizēts, vērtējot transporta sistēmas ieguvumu, riskus un problēmas, vidējā brauciena ilguma izmaiņas, vides kvalitātes rādītājus pilsētā, kā arī ieviešanas izmaksas un termiņus.

Plāna tapšanas gaitā paredzēts apkopot jaunākos satiksmes intensitātes datus par ievedceļiem Rīgā, pie kuriem nepieciešams izvietot stāvparkus. Tāpat plāna izstrādātājiem būs jānoskaidro pašreizējo autostāvvietu skaits un pieprasījums pēc autostāvvietām pilsētas centra apkaimē, aptaujājot vismaz 1000 rīdziniekus un ne mazāk kā 6000 iedzīvotāju izpētes teritorijā ārpus Rīgas, kuri regulāri apmeklē Rīgu ar personīgo automašīnu, noskaidrojot ikdienas braukšanas mērķus, biežumu, pavadīto laiku Rīgā un stāvvietu izmantošanas paradumus, tostarp, vai autovadītāji izmantotu maksas stāvvietas, ja tarifs par stāvēšanu tiktu dubultots, vai izmantotu stāvparku ar ērtu sabiedrisko transportu, ja tāds būtu maršrutā.

Tags

Rīgas pilsētbūvnieks Rīgas satiksme
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form