Foto: LETA

Kopumā šī brīža situācija ar sabiedriskā transporta pieturvietu nojumēm galvaspilsētā ir "tuvu kritiskai", portālam "Delfi" vērtē biedrības "Pilsēta cilvēkiem" valdes loceklis Rūdolfs Golubovs. To trūkst ne tikai apkaimēs, bet arī pieturvietās, kur apgrozās liels cilvēku skaits. Vienlaikus, lai arī dažās vietās ir parādījušās jaunas, platākas nojumes, tam nav būtiska ietekme uz kopējo ainu.

Pēc viņa paustā, pērnā gada pirmajā pusē tika demontētas aptuveni 95 nojumes. Tas esot noticis tādēļ, ka bija beidzies reklāmas līgums, savukārt pašvaldība neesot bijusi gatava turpināt maksāt pēc līguma beigām. Šīs pieturvietas, kas iepriekš tika demontētas, neatradās tikai kādā vienā konkrētā apkaimē, bet gan pamatā visā galvaspilsētas teritorijā. Tas bijis viens no iemesliem, kas novedis līdz šī brīža situācijai, kad nojumes trūkstot vairākos pilsētas rajonos.

Piemēram, Imantas un Zolitūdes apkaimēs biedrība “Riga Annenhof” izveidojusi sarakstu ar pieturvietām, kur nojumju patlaban nav, bet biedrība saredz vēlmi pēc tām. Kopumā šajā sarakstā ir ap 76 pieturām, turklāt daļai no tām – 26 – biedrība piešķir augstu prioritāti. Tomēr cerības, ka apkaimēs tuvākajā laikā parādīsies nojumes, nav īpaši lielas, atzīst Golubovs.

Turklāt biedrības pārstāvis norāda, ka pēdējā gada laikā Imantā un Zolitūdē nav uzstādīta neviena jauna nojume. Kopumā pēc "Pilsēta cilvēkiem" novērojumiem pilsētā nav uzstādītas aptuveni 100 jaunas pieturvietas, un organizācija šaubās, vai tas varētu tikt paveikts šī gada laikā.

"Jāatzīst, ka lielākā daļa nojumju teju pusotra gada laikā nav atgriezušās vietā," atzīmē Golubovs.

Kā portālam "Delfi" skaidro domē, šogad pašvaldība izsludinājusi divus iepirkumus par jauna dizaina pieturvietu prototipu projektēšanu un būvniecību, taču abi konkursi esot noslēgušies bez rezultāta.

Paralēli, saskaroties ar dažādu būvmateriālu cenu pieaugumu, pašvaldība lēmusi iepirkt jau gatavas pieturvietas. Tādēļ iecerēts organizēt jaunu iepirkumu, taču ņemot vērā, ka tas vēl nav izsludināts, konkrētas skaidrības par to, cik pieturvietu šādi nomainīs un kādā laika periodā, domē nav.

"Par uzstādāmo pieturvietu skaitu un laika periodu pirms jaunā iepirkuma izsludināšanas ir pāragri spriest, jo tieši iepirkuma gaita un tajā iesniegtie piedāvājumi noteiks turpmāko darbu virzību," skaidro domē.

Pašvaldībā arī norāda, ka pieturvietu nojumes tiks uzstādītas tikai šī, vēl neizsludinātā iepirkuma ietvaros. Savukārt uz jautājumiem par kārtību, kādā pieturvietas plānots uzstādīt, domē atbild, norādot, ka tas notiks "prioritārā secībā, sākumā ar tām aprīkojot "Rīgas satiksmes" realizētos projektus, piemēram, 7. tramvaja līniju un atjaunojot "JCDecaux" demontētās pieturas. Pēc tam, pakāpeniski tiks nomainītas arī citas pilsētā esošās pieturvietas."

Komentējot domes rīcību, Golubovs atzīst, ka iepriekš izsludinātais domes iepirkums nebija visai veiksmīgs, ņemot vērā, ka tas noslēdzās bez rezultāta, turklāt izskanējis, ka dizains bijis pārāk dārgs. Savukārt domes ieceri iepirkt tipveida pieturvietas biedrība uzskata par labāku risinājumu, jo darbs tādā gadījumā varētu noslēgties ātrāk un, iespējams, kvalitatīvāk.

"Tas pieturvietu konkurss bija, varētu teikt, ļoti sasteigts, un beigās tas dizains, kas bija ieplānots, sanāca ne īpaši kvalitatīvs vai veiksmīgs," komentē biedrības pārstāvis.

Vaicāts par tempu, kādā pašvaldība risina šo jautājumu, kā arī to, ka dome nespēj sniegt konkrētu laika periodu, kurā pieturvietas varētu parādīties, Golubovs sacīja, ka raugās uz to negatīvi. Kā iemeslus šādai nostājai viņš min procesa "vilkšanu garumā", turklāt, viņaprāt, rodas iespaids, ka pieturvietu sakārtošana nav pašvaldības prioritāte.

"Tīri vārdos sabiedriskais transports it kā ir prioritātē, bet realitātē darbi liecina par pretējo. Diemžēl, arī tempi ir tādi, kādi tie ir," izteicās biedrības pārstāvis, norādot, ka attiecīgajam domes departamentam visai slikti veicoties ar kandidātu atrašanu šādos, salīdzinoši mazos iepirkumos.

Negatīvi tas arī atbalsojoties uz pasažieriem, it īpaši ņemot vērā, ka sabiedriskā transporta pakalpojums, tostarp Covid-19 pandēmijas ietekmē, jau tā pēdējo gadu laikā, biedrības ieskatā, ir pasliktinājies.

"Reisu skaits nav atgriezies pirmspandēmijas līmenī, jo trūkst līdzekļu, un, ja tas iet kopā ar to, ka vēl nojumes, kur tās iepriekš ir bijušas, ilgstoši trūkst, tad nerodas labs priekšstats par domes darbību sabiedriskā transporta jomā. Faktiski notiek degradācija," izteicās biedrības pārstāvis, papildinot, ka nojumju trūkums arī kopumā ietekmē iedzīvotāju uztveri par Rīgas sabiedriskā transporta kvalitāti.

Cita starpā arī sociālajos tīklos kāds iedzīvotājs nesen paudis neizpratni par Rīgas sabiedriskā transporta pieturvietu Mežciema ielā, uz kuras nav atrodami transporta saraksti. Atbildot uz šo, "Rīgas satiksme" pauda, ka "pēdējā pieturvietā pirms galapunkta ierasts kustības sarakstus neizvieto", aicinot šo informāciju meklēt uzņēmuma mājaslapā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!