Skudra: Matīsa demisijas pieprasījums ir norišu komplekts; 'airBaltic' bija pēdējais piliens
Foto: F64

Satiksmes ministra Anrija Matīsa (V) demisijas pieprasījums ir vairāku norišu komplekts, savukārt nacionālās aviokompānijas "airBaltic" problemātika bija pēdējais piliens, uzskata Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes asociētais profesors Ojārs Skudra.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Viņš norādīja, ka ir maz ticams, ka demisijas pieprasījums saistāms tikai ar aktuālajiem notikumiem "airBaltic".

Tas, kādā veidā tika atrisināta "airBaltic" situācija, liecina par to, ka risinājuma gaita zināmā mērā bija strupceļa situācijā, kurā Matīss piespieda valdību izvēlēties to investoru, kas bijis izvēlēts jau pirms tam, pauda Skudra, piebilstot, ka te jādomā arī par "Prudentia" lomu.

Norišu komplektā ir arī problēmas ar uzņēmuma "Pasažieru vilciens" vilcienu iepirkumu, kā arī skandālu par šī uzņēmuma bijušo valdes priekšsēdētāju Uģi Magoni. Tāpat situāciju varētu nokaitēt arī Latvijas ostu apgrozījuma kritums. Skudra skaidroja, ka, saliekot lietas kopā, varētu domāt, ka Matīss netiek galā ar saviem pienākumiem un "airBaltic" kalpoja par pēdējais piliens.

Viņš uzsvēra, ka patiesi dīvaini ir prasīt Matīsa demisiju pēc otrdien valdībā pieņemtā lēmuma saistībā ar "airBaltic", īpaši to motivējot ar sliktu uzraudzību. Visticamāk, pirmdien valdībā Matīss "airBaltic" jautājumu spējis risināt tā, ka Ministru prezidente Laimdota Straujuma (V) bija nostādīta strupceļa situācijā, norādīja Skudra.

"Pēc lēmuma pieņemšanas prasīt demisiju ir augstākā mērā dīvaini - saprotu, ja tas notiktu, piemēram, pirms mēneša. Arguments ir uzraudzība, un tas jau bija novērojams ilgākā laika periodā," uzsvēra Skudra.

Patlaban gan ir grūti spriest, vai un kā "Vienotība" vienosies par jaunu kandidātu satiksmes ministra amatam. Skudra pauda, ka, spriežot pēc valdības un Saeimas darba, secināms, ka Zaļo un zemnieku savienība (ZZS) aktīvi virza "savus spēles noteikumus", turklāt vēl aizvien nevar izslēgt ZZS vēlmi Straujumu nomainīt pret jaunu premjerministru. "Vai jauna ministra atrašana var novest pie valdības krīzes? Tas ir ļoti negatīvs un nevēlams scenārijs, īpaši jau tamdēļ, ka tiek apspriests budžets," uzsvēra Skudra.

"Neizslēdzu, ka ZZS vēlas nevis Matīsa nomaiņu, bet gan lomu maiņu valdības koalīcijā," pauda eksperts, uzsverot, ka tieši ZZS aktuālajā situācijā varētu būt "galvenais neapmierinātais". Visas pazīmes liecinot par to, ka ZZS ir ieinteresēta noteikt dienaskārtību, ko, kā liecina aptaujas, jau labu laiku nenosaka "Vienotība".

Matīsa nomaiņai būtu jānotiek ātri, tomēr tas nebūt nenozīmē, ka problēmas valdībā tiks atrisinātas, pauda Skudra.

Kā ziņots, Straujuma pieprasījusi Matīsa demisiju, pavēstīja premjerministres preses sekretāre Aiva Rozenberga. Straujuma par to Matīsu trešdien jau mutiski informējusi.

Iemesls demisijas pieprasīšanai esot ministra novilcinātās darbības, laicīgi neiepazīstinot valdību ar nepieciešamo rīcību valsts nacionālās aviokompānijas "airBaltic" attīstībai, kā arī uzraudzības trūkums par aviokompānijas stratēģisko virzību, tādējādi, iespējams, neizmantojot visas potenciālās iespējas.

"Ministrs ir zaudējis manu uzticību. Uzskatu, ka "airBaltic" uzraudzība ir veikta neapmierinoši," pauž Straujuma.

Kā ziņots, valdība pirmdien atbalstīja "Prudentia" atrasto nacionālās aviokompānijas "airBaltic" finanšu investoru, Vācijas uzņēmēju Ralfu Dīteru Montāgu-Girmesu, kurš par 52 miljonu eiro ieguldījumu iegūs 20% "airBaltic" akciju, savukārt valsts aviosabiedrībā ieguldīs 80 miljonus eiro.

Iepriekš Matīss bija paudis viedokli, ka nacionālās drošības apsvērumu dēļ nebūtu vēlams izvēlēties šo konsultanta "Prudentia" atrasto "airBaltic" investoru.

Pašlaik plānots, ka "airBaltic" jaunas lidmašīnas iegādāsies no Kanādas lidmašīnu ražotāja "Bombardier". 2012. gada decembrī "airBaltic" noslēdza sākotnējo pasūtījuma līgumu ar "Bombardier" par desmit "CSeries 300" lidmašīnu iegādi ar iespēju iegādāties vēl desmit lidmašīnas. Savukārt 2014. gada jūlijā "airBaltic" izziņoja vēl trīs lidmašīnu iegādi.

Intervijā Latvijas Televīzijai Matīss atzina, ka alternatīva pirmdienas valdības lēmumam piesaistīt finanšu investoru Montāgu-Girmesu būtu atteikties no minētā līguma un lidot ar vecām lidmašīnām.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

airBaltic Anrijs Matīss Laimdota Straujuma
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form