Foto: PantherMedia/Scanpix
Satiksmes ministrija noraida Valsts kontroles pārmetumus par nepamatotiem avansa maksājumiem ES fondu līdzfinansētajiem projektiem, skaidrojot, ka izmaksātie avansi veikti atbilstoši noteikumu prasībām un valdības lēmumiem un tie bija svarīgi projektu uzsākšanai, informēja SM.

Avansa maksājumu mērķis ir palīdzēt finansējuma saņēmējiem uzsākt projektu īstenošanu, nodrošinot sākotnējo finansējumu darbu uzsākšanai, tajā skaitā, lai izmaksātu avansu tālāk darbu veicējiem, kas noteikti iepirkuma procedūras rezultātā. Līdz ar to ES fondu projektu īstenotāji ātrāk var uzsākt iepirkumus un reālus darbus projektu īstenošanā, norāda ministrija.

Avansu maksājumi finansējuma saņēmējiem ES fondu projektos tiek veikti neatkarīgi no kalendārā gada mēneša, un tos nevar uzskatīt par gada beigās pārnestiem turpmāko gadu maksājumiem, skaidro SM.

Turklāt attiecībā uz izmaksātajiem avansiem finansējuma saņēmējiem līgumos par projektu īstenošanu ir iekļautas konkrētas saistības. Finansējuma saņēmējam sešu mēnešu laikā ir jāveic izdevumi projekta ietvaros saņemtā avansa apmērā, komercdarbības atbalsta projektu gadījumā gada laikā. Savukārt komercdarbības projektos finansējuma saņēmējiem jāiesniedz garantija saņemtā avansa apmērā.

Satiksmes ministrija 2010.gada laikā aktīvi veica ES fondu projektu atlasi, noslēdzot līgumus ar projektu īstenotājiem par vairāk kā 90% no tai pieejamā ES fondu finansējuma jeb 763,83 miljoniem latu, liela daļa no projektiem tika apstiprināti 2010.gada otrajā pusē. Tā kā citas ministrijas neapguva ES fondu projektu finansēšanai pieejamos valsts budžeta līdzekļus, tie tika pārdalīti SM, un radās iespēja izmaksāt avansus vairākiem finansējuma saņēmējiem, kuru projekti apstiprināti 2010.gadā un uzsākti iepirkumi vai to sagatavošana.

Viens no veiktajiem avansa maksājumiem bija AS "Pasažieru vilciens" realizētajam projektam "Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizācija un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošana", kura kopējais attiecināmo izmaksu apjoms ir 144 miljoni latu. Šī projekta īstenošanai 2010.gada vidū uzsākts iepirkums un, saskaņā ar sākotnējo laika grafiku, to bija paredzēts noslēgt 2011.gada februārī. Līdz ar to AS "'Pasažieru vilciens" šā gada sākumā būtu nepieciešams izmaksāt avansu darbu izpildītājam, lai varētu uzsākt pilotvagona izstrādi, kas prasa būtiskus ieguldījumus.

SM atzīst, ka šis iepirkuma konkurss ir tehniski sarežģīts un piedāvājumu iesniegšanas termiņš tiek pagarināts, grozot iepirkuma nolikumu, lai nodrošinātu iepirkuma likumīgu norisi.

Atkarībā no iepirkuma procedūras tālākās norises arī būs skaidrs, vai finansējuma saņēmējs var nodrošināt projekta īstenošanu plānotajā apmērā, tajā skaitā veikt izdevumus avansa apmērā. Ja tas nebūs iespējams, atbilstoši līguma nosacījumiem avanss tiks atmaksāts valsts kasē.

SM skaidro, ka ir samaksāti avansi 18 pašvaldību projektiem, lai varētu uzsākt tranzītielu rekonstrukciju un ostas pievadceļu rekonstrukciju. Praktiski visas pašvaldības jau ir veikušas iepirkumus un arī izdevumus projektos saņemtā avansa apmērā - līdz ar to šajā būvsezonā var sākties rekonstrukcijas darbi. Tas, iespējams, nebūtu realizējams bez avansa naudas plūsmas pieejamības, norāda SM.

Tika izmaksāts arī avanss Rīgas brīvostas projektam "Infrastruktūras attīstība Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra", kur šobrīd tiek vērtēti iepirkuma ietvaros saņemtie piedāvājumi, un Rīgas Brīvostas pārvalde iesniedza bankas garantiju saņemtā avansa apmērā, jo šis ir komercdarbības atbalsta projekts. Avansi tika izmaksāti arī vairāku VAS "Latvijas dzelzceļš" realizēto projektu uzsākšanai un, noslēdzoties sešu mēnešu periodam, tiks vērtēta to izlietošana.

Jau vēstīts, ka Valsts kontrole (VK) revīzija secinājusi - Satiksmes ministrija (SM) pagājušā gada pēdējos mēnešos bez pietiekama pamatojuma pārskaitījusi avansus 50 miljonu latu apmērā ES fondu projektiem.

VK secināja, ka ES fondu apguve ir īstenota ar avansa maksājumu pārskaitīšanu no valsts budžeta kontiem. Satiksmes nozares projektos bez pietiekama pamatojuma avansa maksājumos gada pēdējos mēnešos tika pārskaitīti kopā 50,15 miljonus latu, turklāt arī projektiem, kuros pastāv saņemto avansu apguves risks. Piemēram, a/s "Pasažieru vilciens" Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizācijai decembrī tika pārskaitīts avanss 22,27 miljonu latu apmērā, lai gan vēl nebija noslēgusies iepirkuma procedūra.

Tomēr ar avansa maksājumiem ES fondu apguves mērķis pēc būtības netika sasniegts, secina VK, jo līdz pat šī gada 31.martam projektu īstenotāju kontos Valsts kasē un komercbankās saņemto avansu atlikums bija 49,64 miljoni latu jeb 99 % no gada beigās pārskaitītās summas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!