Vienotas sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecības, rezervēšanas un uzskaites sistēmas (VBTS) ieviešana jau uzsākta un tai jau ir tērēta valsts un pārvadātāju nauda, tāpēc par spīti pašvaldību protestiem tās atlikšana nav iespējama un Satiksmes ministrijai uzdots ieviest sistēmu arī vietējas nozīmes maršrutos, teikts SM ziņojumā valdībai.

Lai gan sistēmai bija jāsāk darboties jau 2008.gada nogalē, tas aizvien nav noticis. Sistēma paredz aprīkot visus maršruta autobusus ar speciālo tehniku - kases aparātiem un GPS/GPRS ierīcēm, kas reģistrē gan autobusa atrašanas vietu, gan pārdoto biļešu skaitu. Tas ļauj valstij sekot līdzi reisu izmantošanai un secināt, cik reisi ir nepieciešami, un arī sekot līdzi pārvadātāju ieņēmumiem un iegūt objektīvas ziņas par to zaudējumiem un valsts maksājamo kompensāciju.

Savukārt pasažieriem sistēma ļautu iegūt ziņas par maršrutiem un reisiem un iegādāties biļetes elektroniski tiešsaistes režīmā.

Taču plānošanas reģioni atsakās parakstīt līgumu par vienotās biļešu tirdzniecības ieviešanu, kamēr netiks izvērtēta šīs sistēmas darbības lietderība reģionālajos starppilsētu maršrutos. Pašvaldības konstatēja, ka joprojām ir nopietnas problēmas šīs sistēmas ieviešanā reģionālajos starppilsētu maršrutos, nav izvērtēti finansiālie ieguvumi un ekonomiskais pamatojums.

Satiksmes ministrija ziņojumā valdībai norāda, ka VBTS ieviešana no pašvaldību puses tika kavēta, jo ar 2009.gada 1.jūliju bija jānoslēdzas reģionālajai reformai, pēc kuras maršrutu plānošanas funkcijas bija paredzēts pakāpeniski nodot plānošanas reģioniem.

Septembrī Autotransporta direkcija ir noslēgusi līgumus ar visiem reģionālo starppilsētas nozīmes autobusu maršrutu pārvadātājiem par VBTS lietošanu. Taču pārvadātāji joprojām pilnā apmērā nav nodrošinājuši autobusos tehniku - kases aparātus vai GPS/GPRS ierīces - un to datu apmaiņu ar VBTS datu bāzi, jo informācija no transportlīdzekļiem daudzos gadījumos VBTS datubāzē nonāk kļūdaina vai nenonāk vispār.

SM skaidro, ka pārvadātāji un to personāls bieži vien tehnikas vai autovadītāju kļūmēs vaino pašu VBTS datubāzi. Ļoti bieži kases aparātu vai GPS/GPRS ierīču apkalpojošie dienesti konstatē šo ierīču vai to savstarpējā savienojuma mehāniskus bojājumus, programmatūras neatbilstību. Lai risinātu šo problēmu, direkcija sadarbībā ar kases aparātu un GPS/GPRS ierīču apkalpojošajiem uzņēmumiem ir jau uzsākusi pārbaudes uzņēmumos.

SM uzskata, ka pašlaik VBTS datu bāzes līmenī ir izstrādāta un spēj darboties, taču problēmas rada sistēmas lietotāju – informācijas par biļešu tirdzniecību sūtītāju – darbība un tehnikas izmantošana reālajā vidē, kā arī reģionālo vietējās nozīmes maršrutu pasūtītāju nevēlēšanās ieviest VBTS.

Taču par nepieciešamajiem izdevumiem VBTS ieviešanā, kas saistīti ar GPS/GPRS ierīču iegādi, pārvadātāji bija informēti jau kopš 2007.gada, turklāt ar VBTS ieviešanu saistītās izmaksas pārvadātājiem kompensētas, norāda ministrija.

Līdz 1.aprīlim vairāki vietējo un starppilsētu maršrutu operatori jau iegādājušies un uzstādījuši savos autobusos kopumā 873 no nepieciešamajiem 1100 VBTS ierīcēm.

Tā kā VBTS ieviešana atbilstoši Satiksmes ministrijas stratēģijas un politikas pamatnostādnēm jau ir uzsākta un lielākā daļa finanšu ieguldījumi jau veikti, sistēmas ieviešanu nav iespējams atlikt. Turklāt VBTS ieviešanas kavēšana rada zaudējumus gan direkcijai, gan pārvadātājiem, kas jau ieguldījuši līdzekļus GPS/GPRS ierīču iegādē un uzstādīšanā, skaidro SM.

Kopējie finanšu ieguldījumi VBTS izveidošanā un ieviešanā pašlaik ir apmēram 300 000 latu, vēl nepieciešami aptuveni 43 000 latu GPS/GPRS ierīču iegādei tiem pārvadātājiem, kuri to nav izdarījuši. SM atzīst, ka sistēmas uzturēšanā, pilnveidošanā un attīstīšanā, piemēram, savietošana ar dzelzceļa biļešu sistēmu un Rīgas pilsētas e-talona sistēmu, vienota elektroniska braukšanas dokumenta ieviešana, prasīs līdzekļus arī turpmāk.

Pašlaik VBTS sevī ietver Autotransporta direkcijas datu bāzi, kurā ir uzkrāta visa apstiprinātā pamatinformācija par sabiedrisko pakalpojumu starppilsētu maršrutos plānoto apjomu un maksu. Datu bāzē nav informācijas par reģionālajiem vietējās nozīmes maršrutiem, tāpēc nav iespējams izmantot datubāzes iespējas pilnā apjomā, norāda SM.

Autoostu un citu biļešu tirdzniecības vietu pieslēgšana VBTS datubāzei ir nelietderīga un radīs papildu izmaksas autoostām līdz brīdim, kamēr VBTS datubāzē nebūs pastāvīgi pieejama informācija par reģionālo vietējās nozīmes maršrutu tīklu.

Pēc pašvaldību sūdzībām, Satiksmes ministrijai uzdots izveidot darba grupu VBTS ietvaros nepieciešamās pārvadātāju tehnikas darbības kvalitātes novērtēšanai un sistēmas tiesiskā regulējuma uzlabošanai un ieviest VBTS datubāzes lietošanu reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!