Foto: Valsts policija

Ceļu satiksmes un drošības direkcija (CSDD) ir sašutusi par atsevišķu "satiksmes drošības ekspertu" izteikumiem medijos pāris stundas pēc traģiskās avārijas Garkalnē. Nenoskaidrojot faktus un apstākļus, bet balstoties tikai aculiecinieku foto un video liecībās, kā arī pirmajos komentāros, viņi izteikuši savu verdiktu: "Vainīga ir Rīgas Riteņbraucēju skola!".

"Mēs esam lepni par Latvijas sportistu sasniegumiem: valsts augstākās amatpersonas publiski sveic sportistus, emocionālākie cilvēki notrauš prieka asaru, kad ar Latvijas karogu ap pleciem pēc sūri grūti padarīta darba uz goda pjedestāla kāpj kārtējais mūsu sportists. Šādos brīžos mēs visi izjūtam lepnumu par savu valsti. Bet vienlaikus sabiedrība, balstoties uz dažu "ekspertu" teiktā, pēc traģiskas un līdz šim Latvijā nebijušas avārijas, nesagaidot pirmo ekspertīžu rezultātus, ir gatava traģēdijas vainu uzvelt trenerim un velo apmācības sistēmai," publiskā paziņojumā paudusi CSDD.

Tā saucamo ekspertu atzinumi par riteņbraucēju un viņu trenera vainu traģiskajā negadījumā, pēc CSDD domām, ir "nežēlīgi un netaisni pret bērniem, viņu vecākiem, treneriem", kā arī pret visu velosipēdistu kustību kopumā. Savu sašutumu Satiksmes drošības direkcija skaidro ar to, ka velo kolonna ievērojusi visas drošības prasības, kādas viņiem tajā "saulainajā dienā un labi pārredzamajā ceļa posmā" bija jāievēro.

"Gribētos jautāt visu zinošajiem ekspertiem: "Ja kravas auto ietriektos pirms gājēju pārejas stāvošā transportlīdzeklī, kurš inerces dzīts nobrauktu māti ar bērniem, kas tajā brīdī šķērsoja brauktuvi, vainīgi būtu gājēji?" Šīs situācijas ir analogas. Traģiskais gājēju stāsts kalpo par sižetu Eiropā godalgotajos satiksmes drošības videoklipos un tikai laimīgas sagadīšanās dēļ pirms pāris dienām šāda avārija nenotika Rīgā," norādot uz portāla "Delfi Aculiecinieks" nofilmēto video materiālu, savu uzskatu pauž CSDD.

Līdz ar to CSDD norāda, ka nupat piedzīvotās Garkalnes avārijas lietā tiekot aizmirsta kravas transportlīdzekļa vadītāja rīcība. Tā vietā tiekot meklētas "utis" tā jau cietušā trenera rīcībā un velo apmācības sistēmā kopumā.

"Divu bākuguņu vietā vajadzēja uzstādīt četras, velobraucējiem vajadzēja apkarināties ar gaismu atstarojošiem elementiem, viņiem vajadzēja braukt pa ceļa nomali, velo apmācībai jānotiek pa šaurākiem ceļiem un tā tālāk," atzīmē CSDD. Turklāt, kā norādījusi direkcija, traģēdijas cēloņi - kravas transportlīdzekļa distances neievērošana un ātrums – "ekspertu" komentāros tiekot pieminēti tikai "garām ejot".

Tādējādi arī sabiedrība pieņemot "plaši tiražēto aksiomu: "Vainīgi ir velosipēdisti!"". Kā uzsver CSDD, tikai dažiem radies jautājums, ko tad velosipēdisti šajā gadījumā ceļa satiksmē izdarījuši nepareizi.

CSDD neapgalvojot, ka velo apmācība Latvijā ir ideāla, norādot, ka jomā "ir daudz kas uzlabojams". Tomēr Garkalnes avārijas gadījumā primāri esot jārunā par kravas transportlīdzekļa vadītāja braukšanas stilu.

"Satiksmes drošības ziņā vadošajās Skandināvijas valstīs, kur uz miljons iedzīvotājiem iet bojā četras reizes mazāk cilvēku, neviens šādus komentārus neatļautos izteikt. Avāriju vietās pat vairākas diennaktis darbojas ekspertu grupa, kas pēta, analizē, noskaidro apstākļus un tikai tad publiski pauž faktoloģiski pamatotus secinājumus un sniedz konkrētus ierosinājums, kas satiksmes drošības jomā jāuzlabo. Bet mums jau to visu nevajag; mums ir pāris "gudrinieku", kuram pēc pirmā teikuma viss ir skaidrs un vainīgais atrasts. Varbūt turpmāk, ekonomējot naudas līdzekļus, tā arī jādara – pēc pāris fotogrāfijām un neliela apraksta paziņojam traģēdijas cēloņus!?" publiski pauž CSDD.

CSDD atvainojas bērniem, ģimenēm, treneriem un velo sabiedrībai kopumā par atsevišķu indivīdu rīcību - nekorektas informācijas sniegšanu un tās popularizēšanu medijos un sociālajos tīklos. Tāpat CSDD aicina nespekulēt ar nepārbaudītiem faktiem un vēl skolēniem sekmīgu atveseļošanos.

Pēc avārijas medijos parādījušies viedokļi par abu iesaistīto pušu iespējamo vainu. Piemēram, portāls "nra.lv" norādījis, ka tiesu eksperts autotehniķis, auto un drošības eksperts Oskars Irbītis pārliecināts, ka "primārais avārijas iemesls ir kravinieka rīcība, taču jāvērtē arī sekundārie faktori – no pieaugušo puses ne viss bija izdarīts, lai jauniešu riteņbraucēju grupas pārvietošanās pa Vidzemes šoseju notiktu droši".

Savukārt satiksmes eksperts Pauls Timrots aģentūrai LETA avāriju komentējis: "Ja uz intensīvas satiksmes ceļa pārvietojas satiksmes dalībnieki, kuriem ir būtiska ātruma starpība - auto un velosipēdistu grupa -, tad vienmēr pastāvēs iespējas sadursmei, tāpēc pavadošajam auto vajadzētu būt labi redzamam un aprīkotam ar atpazīšanas zīmēm."

Jau ziņots, ka pirmdien, 26. okotbrī, Garkalnes novadā kravas automašīna ietriekusies sporta riteņbraucēju grupā un aizķērusi arī tās pavadošo automašīnu. Negadījumā cietuši 13 cilvēki, bet slimnīcās ar smagām un vidēji smagām traumām tika nogādāti seši bērni.

Pēc sadursmes velobraucēju pavadošā automašīna iebraukusi grāvī.

Bērnu slimnīcā nogādāti četri nepilngadīgie, bet Austrumu slimnīcā divi 18 gadus veci jaunieši, portālam "Delfi" iepriekš sacīja Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta pārstāve Inga Vītola.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!