Speciālisti priekšlikumu aizliegt Latvijā izmantot vecas un jaudīgas automašīnas vērtē kā pārsteidzīgu.
Autožurnālists, raidījuma "Zebra" veidotājs Pauls Timrots, izdzirdot par šo ieceri, nosauca to par absurdu.

"Labs fašisms," ironizēja žurnālists, norādot, ka arī fašisti savulaik uzskatījuši, ka veci cilvēki nav derīgi. "Tādā gadījumā var arī vecākus cilvēkus vest uz mežu, jo domājam, ka viņi drīz nomirs. Varbūt arī nenomirs, bet labāk aizvedīsim," sacīja Timrots.

Viņš uzsvēra, ka pagaidām nav pierādīts, ka tieši vecas un jaudīgas automašīnas ir tās, kas izraisa avārijas. Gluži pretēji - pēc statistikas visbiežāk avārijas uz 1000 automašīnām izraisot jauni "Lexus" un "Toyota" markas auto. "Tad jau tās arī jāaizliedz," sacīja žurnālists.

Pēc Timrota teiktā, aizliedzot izmantot vecas automašīnas, 80% auto īpašnieku vairs nevarētu braukt. Arī priekšlikumu palielināt tām nodokļu slogu žurnālists neuzskata par pareizu. "Priekš kam papildus apgrūtināt cilvēkus, kas jau tāpat nevar atļauties nopirkt jaunu automašīnu," neizpratni pauda speciālists.

Pēc Timrota domām, satiksmes drošībai ar automašīnu vecumu nav nekāda sakara. Tādēļ esot tehniskās apskates, kuras var iziet prasībām atbilstošas automašīnas.

Arī Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) direktora vietnieks Ģirts Rorbaks aģentūrai LETA sacīja, ka tikai no šā gada 1.jūlija iespējams reāli iegūt informāciju, kas palīdzēs veikt analīzi un izvērtēt, kuras automašīnas visbiežāk izraisa avārijas - vecas un jaudīgas, pārgalvīgu braucēju vadītās vai kādas citas.

Viņš sacīja, ka galvenais ir automašīnas tehniskā kārtība, un pieļāva, ka prasības varētu pastiprināt, piemēram, attiecībā uz vides jautājumiem. Tāpat Rorbaks neizslēdza, ka būtu iespējams noteikt lielākus nodokļus, piemēram, ceļu nodokli, tomēr tas būtu jāizvērtē. CSDD pārstāvis piebilda, ka dažās valstīs šādi nodokļi ir noteikti.

Līdzīgu viedokli pauda arī Latvijas Automobiļu federācijas prezidents Dainars Dambergs, norādot, ka aizliegt neko nevajadzētu. Pēc viņa domām, prasības varētu pastiprināt vai papildu nodokļus varētu noteikt tad, ja tas būtu argumentēti.

Arī viņš sacīja, ka automašīnu vecumam nav saistības ar satiksmes drošību, jo pastāv prasības, kurām automašīnām jāatbilst. "Ja atbilst normatīviem, kādas problēmas sagādā? Kāpēc pastiprināt normatīvus? Jāievēro tie, kas ir noteikti," pauda Dambergs.

Runājot par premjera Induļa Emša (ZZS) pausto viedokli, ka būtu jāiegādājas automātiskās fotografēšanas iekārtas, žurnālists Timrots atzina, ka tas varētu palīdzēt, tomēr norādīja, ka vairāk palīdzētu netrafarētu automašīnu izmantošana. Pēc viņa teiktā, pārvietojoties iespējams redzēt vairāk, nekā "sēžot krūmos".

Savukārt Rorbaks sacīja, ka šī iecere viennozīmīgi jārealizē, jo tā būtiski varētu uzlabot situāciju satiksmes drošības jomā sevišķi bīstamās vietās un krustojumos. Ja autovadītājs zinās, ka tiek novērots un par pārkāpumu tiks sodīts, satiksmes negadījumu skaits samazināsies, skaidroja CSDD pārstāvis, piebilstot, ka "bumbiņa šobrīd ir policijas lauciņā".

Viņš piekrita, ka skolās jāievieš obligāts apmācības kurss par uzvedību ceļu satiksmē. Savukārt Timrots uzsvēra, ka vajadzētu ieviest ne tikai ceļu satiksmes noteikumu apmācību, bet obligātu drošības mācību, kas attiektos uz drošību ne tikai uz ceļa, bet arī mājās un citur.

Runājot par automašīnu vadīšanas iemaņu apgūšanas iespējām vidusskolās, pēc Rorbaka domām, ideāli būtu, ja, beidzot šādu kursu skolā, būtu iespējams izsniegt apliecinājumu, ka cilvēks ir gatavs kārtot eksāmenu autovadītāja apliecības iegūšanai.

Pēc viņa domām, apmācot jauniešus garākā procesā, nekā tas notiek autoskolās, labāk var iemācīt attieksmi pret satiksmes drošību.

Timrots gan bija noskaņots skeptiskāk, norādot, ka šis jautājums ir pakārtots. "Kāpēc jābūt autovadītāja apmācībai, ja nav gājēju apmācības?" jautāja žurnālists, piebilstot, ka vispirms "vajag ķerties pie pirmā soļa". Tāpat, pēc viņa domām, būtu jāuzlabo kvalitāte autoskolās.

Timrots arī norādīja, ka amatpersonas pēdējā laikā nāk klajā ar nepārdomātiem lēmumiem.

CSDD aģentūru LETA informēja, ka daudzās skolās jau tiek piedāvāta iespēja iegūt velosipēda vadītāja apliecību. Tas esot atkarīgs no katras skolas iniciatīvas.

Kā ziņots, Emsis piektdien pēc tikšanās ar policijas un CSDD vadību žurnālistiem atzina, ka viens no iespējamajiem risinājumiem ceļu satiksmes drošības uzlabošanā varētu būt aizliegums Latvijā ievest vecas un jaudīgas automašīnas, bet esošās - apgrūtināt ar nodokļu slogu.

Premjers norādīja, ka šāda ideja izteikta jau iepriekš. Šādas - vecas un jaudīgas - automašīnas varētu aizliegt ievest Latvijā vai uzlikt tām papildu nodokļu slogu.

"Nekas nav kaitīgāks par vecu un jaudīgu automašīnu, kas noved jauniešus līdz zārkam. Nav ko braukt ar lidojošiem zārkiem," sacīja Emsis.

Sarunas dalībnieki pagaidām vienojušies, ka jau tuvākajā laikā Satiksmes ministrijai jāuzsāk diskusija ar sabiedrību un jāizvērtē priekšlikums palielināt automašīnu ievedmuitas nodokli vecajām un vienlaikus arī jaudīgajām automašīnām ar dzinēju virs diviem litriem, aģentūru LETA informēja Valsts kancelejas Komunikācijas departamentā.

Tiks izvērtēti arī potenciālie grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot iespēju konfiscēt pārkāpuma līdzekli par būtisku ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšanu, līdzīgi kā tiek konfiscētas akcīzes preces kontrabandas gadījumā vai neatļauti medību vai zvejniecības līdzekļi.

Ministru prezidents arī ierosina ieviest Satiksmes ministrijā īpašu tālruņa līniju, lai ikviens autovadītājs varētu ziņot par agresīviem braucējiem vai par vadītājiem, kuri rupji pārkāpj satiksmes noteikumus. Balstoties uz šādu informāciju, šos autovadītājus varētu aizturēt policija.

Timrots, komentējot šo priekšlikumu, apšaubīja, vai policija spēs apkopot šo informāciju, jo patlaban tā nespēj savlaicīgi atbraukt pat uz negadījuma vietu. Žurnālists pastāstīja, ka līdzīga sistēma darbojas Igaunijā un, pēc viņa domām, Latvijā to varētu ieviest pēc kāda laika.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!