"Delfi" rīkotās #Storygram žurnālistikas skols dalībnieki, pētot "TikTok" dezinformācijas vadlīnijas, aprunājoties ar pašiem "tikTokeriem" un sociālo mediju eksperti Līvu Kalnaču, apkopojuši padomus, kas palīdzēs atpazīt dezinformāciju "TikTok".

Iepriekš skolas dalībnieki jau skiaidroja, ka 2016. gadā izveidotā aplikācija "TikTok" pēdējo piecu gadu laikā jauniešu vidū ir guvusi lielu popularitāti. Statistikas dati liecina, ka 2021. gada janvārī platformai visā pasaulē bija 689 miljoni aktīvo lietotāju mēnesī ("DataReportal", 2021).

Atceries klasiskos medijpratības jautājumus!

Uzdod sev jautājumus:

  • Kas šo ziņu publicē? (eksperts, organizācija, kāda konkrēta institūcija vai vienkārši anonīms lietotājs)

  • Kāds ir ziņas publikācijas mērķis? (vēlme pulcēt sekotājus, dalīšanās ar viedokli, aicināt uz kādu darbību – vai tas ir skaidri noprotams?)

  • Kāpēc es šo ziņu redzu? (vai kādreiz esmu komentējis, atzīmējis ar "like" līdzīga veida video, kas liek algoritmam domāt, ka esmu šīs ziņas mērķauditorija)

Pārbaudi komentāru sadaļu!

"Komentāri ir tā vieta, kur mēs kā lietotāji varam redzēt citu cilvēku reakciju un brīdināt apkārtējos par viltus saturu, lai citi ar to nedalītos," atgādina eksperte Līva Kalnača.

Pievērs uzmanību publikācijas laikam un kontekstam!

"Bieži arī novecojusi informācija tiek pasniegta kā šobrīd aktuāla. Pirms gada šāda informācija varēja būt patiesa, bet šobrīd tā vairs nav," komentē Kalnača.

Izpēti publicētāja profilu!

Vai šāda persona eksistē? Cik video dienā tiek ievietots? Cik sekotāju? Vai personas ievietotais video nav redzams kādā citā profilā?

Pārbaudi saturu!

Vai fakti ir precīzi? Iespējams, ziņa ir izrauta no konteksta. Vai ir kāda atsauce par to, kur iegūta informācija? Vai ir pieejama informācija oficiālajos tīklos, piemēram, ziņu portālā? Atceries, ka statistika, kurai nav norādīts avots, visticamāk, ir maldinoša!

Saglabā vēsu prātu!

Dažreiz iegūtā informācija var būt pārāk laba vai, tieši pretēji, pārāk dramatiska, lai būtu taisnība. Ievelc dziļi elpu, salīdzini ar uzticamiem avotiem un saglabā vēsu prātu.

Kā iepriekš skaidoja Kalnača, augot lietotnes popularitātei, tajā var novērot arī dezinformācijas palielināšanos, kas ir bīstama, ņemot vērā cilvēku neuzmanību un vēlmi dalīties ar nedzirdētu informāciju: ""TikTok" mēs varam saņemt visu veidu pamācības, trendu sērijas, "life hacks", kas tiešām var noderēt sabiedrībai, bet ir arī tā otrā daļa, kur var redzēt pārgalvīgus trikus, dezinformāciju par vakcīnām un vīrusu. Pateicoties platformas uzbūvei, tieši šādi videoklipi ļoti strauji kļūst populāri."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!