Tiesības atlaist Covid-19 sertifikātu neieguvušu darbinieku atbilst Satversmei, secina TM
Foto: DELFI

Tiesības atlaist darbinieku, kuram nav sadarbspējīga Covid-19 sertifikāta, atbilst Satversmei un citiem tiesību aktiem, secinājuši Tieslietu ministrijas (TM) eksperti.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Ekspertu viedoklis iekļauts Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma grozījumu anotācijā, ko trešdien, 14. jūlijā, skata Ministru kabinets.

Eksperti skaidrojuši, ka Satversmes 93. pants noteic, ka ikviena tiesības uz dzīvību aizsargā likums. Tiesības uz dzīvību uzliek valstij pienākumu veikt pasākumus dzīvības saglabāšanai un aizsardzībai, tostarp epidēmiju laikā.

Arī ANO Starptautiskā pakta par pilsoniskajām un politiskajām tiesībām 6. pantā un Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 2. pantā ir noteiktas personas tiesības uz dzīvību, savukārt no pakta 17. panta un Konvencijas 8. panta valstīm izriet pozitīvie pienākumi rīkoties, lai aizsargātu cilvēku dzīvību un citu sabiedrības veselību.

Arī Satversmes 111. pants paredz, ka valsts aizsargā cilvēku veselību un garantē ikvienam medicīniskās palīdzības minimumu. Tādējādi sabiedrības veselība ir viena no Satversmē ietvertajām konstitucionālajām vērtībām, kuras aizsardzībai valsts var ierobežot citu personu tiesības.

No Satversmes 111. pantā nostiprinātajām tiesībām uz veselību izriet arī valsts pozitīvs pienākums veikt pasākumus, kas nepieciešami cilvēku veselības aizsargāšanai, skaidrots anotācijā.

Tāpat norādīts, ka saskaņā ar Satversmes 96. pantā paredzētajām tiesībām uz privātās dzīves neaizskaramību, personai ir tiesības lemt par savu ķermeni, pieņemt lēmumus, kas skar personas dzīvi un plašas iespējas to vadīt un veidot pēc saviem ieskatiem. Tomēr, saskaņā ar Satversmes 116. pantu, Satversmes 96. pantā noteiktās tiesības var ierobežot likumā paredzētajos gadījumos, lai aizsargātu citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību.

Savukārt Satversmes 99. pantā paredzētas tiesības uz domas, apziņas un reliģiskās pārliecības brīvību. Personai ir tiesības formēt savu viedokli attiecībā uz vakcināciju no tai pieejamās informācijas un tās uztveres īpatnībām, kā arī savas ticības vai pārliecības. Satversmes 116. pants pieļauj ierobežot vienīgi reliģiskās pārliecības paušanu, taču reliģiskās pārliecības iekšējās izpausmes nav ierobežojamas.

Anotācijā uzsvērts, ka nav paredzēta obligāta vakcinācija. "Neviena persona nedrīkst tikt pakļauta piespiedu vakcinācijai pretēji tās gribai neatkarīgi no iemesliem, kas veido šādu gribu," skaidrots grozījumu anotācijā.

Kontekstā ar Satversmes 106. pantu, kas paredz tiesības brīvi izvēlēties nodarbošanos, TM eksperti skaidro, ka tas tieši negarantē tiesības uz darbu, bet gan tiesības brīvi izvēlēties nodarbošanos un darbavietu, tostarp arī tiesības saglabāt esošo nodarbošanos un darbavietu.

Attiecīgi Satversmes 106. panta pirmajā teikumā nostiprinātās pamattiesības aizsargā personu pret visām valsts darbībām, kas ierobežo personas brīvību izvēlēties nodarbošanos. Taču Satversmes tiesa iepriekš atzinusi, ka likumdevējam ir rīcības brīvība izvirzīt prasības attiecībā uz konkrētu profesionālo darbību, ciktāl tas nepieciešams sabiedrības interesēs.

Tiesības brīvi izvēlēties nodarbošanos, tostarp tiesības saglabāt esošo nodarbošanos, var ierobežot, taču attiecīgajam ierobežojumam ir jābūt noteiktam ar pienācīgā kārtībā pieņemtu likumu, tam jāatbilst kādam no Satversmes 116. pantā noteiktajiem leģitīmajiem mērķiem un jābūt samērīgam.

Eksperti norādījuši, ka likumprojektā paredzētais regulējums izstrādāts, lai aizsargātu citu cilvēku tiesības. Pandēmijas apstākļos, kad pastāv būtisks apdraudējums sabiedrības veselībai, valsts īstenotie pasākumi veselības aizsardzības jomā var tikt vērtēti arī kā tādi, kas nepieciešami sabiedrības drošības aizsardzībai. Tādējādi likumprojektā paredzētais regulējums izstrādāts tādu mērķu sasniegšanai, kas atbilst Satversmes 116. pantā noteiktajiem leģitīmajiem mērķiem.

Anotācijā arī aplūkoti iespējamie riski, kas var rasties no šiem grozījumiem, proti, atsevišķās iestādēs ir augsts vakanču skaits, piemēram, Ieslodzījumu vietu pārvaldē (IeVP), kurā arī ir salīdzinoši zems vakcinēto darbinieku skaits. Tas var radīt situāciju, kurā iestādēm var sākt trūkt darbinieku.

Jau vēstīts, ka sadarbspējīgā sertifikātā tiek norādīta vakcinācija pret Covid-19 vai slimības pārslimošana.

Seko "Delfi" arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Lai ierobežotu dezinformācijas kampaņu izplatību, portāls "Delfi" apturējis iespēju komentēt rakstus

Tags

Koronavīruss Covid-19 Vakcinācija pret Covid-19 Satversme Satversmes tiesa Tieslietu ministrija
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form