Lai pilnveidotu centralizēto eksāmenu sistēmu, Tautas partijas (TP) frakcijas deputāti aicinās izglītības un zinātnes ministri Tatjanu Koķi (ZZS) jau tuvākajā laikā ieviest uzlabojumus, lai skolu beidzēji gan centralizēto eksāmenu sertifikātu, gan atestātu saņemtu izlaiduma dienā, kā arī būtu jāvērtē iespējas samazināt eksāmenu skaitu.
TP frakcijā informē, ka deputāti aicina ministri diskutēt par iespējām samazināt eksāmenu skaitu, palielināt finansējumu eksāmenu vērtētājiem, kā arī padziļināti analizēt eksāmenu rezultātus.


Frakcijas deputāti, tiekoties ar skolotājiem, skolu direktoriem un izglītības pārvalžu darbiniekiem no visas Latvijas, ir diskutējuši par centralizēto eksāmenu sistēmas pilnveidošanas iespējām. Deputāti uzskata, ka Latvijā ieviestā skolēnu eksaminācijas sistēma ir progresīva un atbalstāma, taču eksaminācijas procesā gan skolēni, gan skolotāji saskaras ar virkni problēmām, kuras būtu novēršamas.


Deputāti uzskata, ka samazinot eksāmenu skaitu, kā arī uzlabojot eksāmenu vērtēšanas procesu, skolu absolventi centralizēto eksāmenu sertifikātus varēs saņemt ātrāk. Līdz ar to, skolēniem un viņu vecākiem atkal būs iespēja svinēt izlaidumu, saņemot visus nepieciešamos izglītības dokumentus jau izlaidumā. Jāuzsver, ka līdzšinējā sistēma liedz sekmīgi iestāties augstskolās tiem absolventiem, kas eksāmenu rezultātus apstrīd apelācijas kārtībā.


Problēmas rada arī zemais atalgojums un darba apstākļi eksāmenu vērtētājiem un novērotājiem, kā rezultātā ir grūti atrast kvalificētus speciālistus, uzskata TP deputāti.


Tiekoties ar Izglītības satura un eksaminācijas centra vadību, frakcijas deputāti nerada pārliecību, ka tiek meklēti risinājumi, lai situāciju uzlabotu. Deputāti bija nepatīkami pārsteigti, ka iegūtie eksāmenu un valsts pārbaudes darbu rezultāti netiek padziļināti analizēti un tādejādi netiek izdarīti secinājumi, kas kalpotu par pamatu turpmākai izglītības satura un procesa kopumā uzlabošanai. ISEC pārstāvji arī nespēja piedāvāt mūsdienīgus risinājumus, kas mazinātu eksāmenu satura noplūdes risku. Tā vietā, lai izmantotu 21. gadsimta tehnoloģiju iespējas, tiek runāts par centralizēto eksāmenu pielīdzināšanu valsts noslēpumam. TP deputātu aptaujātie izglītības darbinieki reģionos ir neizpratnē par šādu iespējamo risinājumu, jo tas vēl vairāk sarežģīs eksāmenu kārtošanas procesu.






Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!