Foto: LETA
Viens no iespējamiem cēloņiem traģiskajai lidmašīnas avārijai Krimuldā pērn oktobrī varētu būt pasažiera netīša iejaukšanās gaisa kuģa vadībā.

Tā nesen pabeigtajā izmeklēšanā secinājis Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs.

Pērn 15.oktobrī Krimuldā avarēja privātā pasažieru lidmašīna. Lidmašīna sadega, pirms notikuma vietā paspēja ierasties glābēji. Avārijā gājis bojā lidmašīnas pilots un pasažieris. Lidmašīnas pilots bija autotirgotāja "Amserv Motors" līdzīpašnieks Gundars Vectirāns, kuram bija vairākus gadus ilga pilota pieredze.

Biroja mājaslapā publicētajā ziņojumā teikts, ka aviācijas nelaimes iespējamie cēloņi ir gaisa kuģa ražotāja uzlidošanas maksimālās masas ierobežojumu pārsniegšana, veicot manevru, un pasažiera netīša iejaukšanās gaisa kuģa vadībā pārslodzes spēku iedarbības dēļ, pilotam veicot manevru.

Kā aviācijas nelaimes gadījumu veicinošais cēlonis izmeklēšanā minēta manevra veikšana ar pasažieri uz gaisa kuģa ar nedemontētu vadības rokturi, neņemot vērā ražotāja rekomendāciju, un nepietiekams augstums lidmašīnas izvešanai no grīstes, kas ir lidmašīnas laišanās stāvus lejup pa spirālveida līniju.

Izmeklēšanā secināts, ka manevra izpildes laikā varēja izveidoties gaisa kuģa negatīva pārslodze, kādēļ, iespējams, pasažieris varēja instinktīvi satvert lidmašīnas vadības rokturi, kas atrodas pasažiera sēdvietas priekšā, ar ko izraisīja gaisa kuģa iekrišanu grīstē nelielā lidojuma augstumā.

Ja pasažieris instinktīvi satvēra viņam priekšā esošo lidmašīnas vadības rokturi un līdz ar to nobloķēja pilota vadības rokturi, tas neļāva pilotam veikt darbības lidmašīnas izvešanai no grīstes, tādējādi izraisot situāciju, kura, iespējams, kļuva par iemeslu aviācijas nelaimes gadījumam.

Birojs secinājis, ka pilotam bija derīga Lietuvas ultravieglo gaisa kuģu pilota licence, taču viņam nebija speciālās atļaujas jeb pilota apliecības atzīšanas sertifikāta.

Speciālā apliecība par derīgumu lidojumiem gaisa kuģim bija izsniegta formāli, pirms gaisa kuģis bija samontēts un sagatavots lidojumiem. Lidmašīnas faktiskā pacelšanās masa pārsniedza ražotāja tehniskajā dokumentācijā noteikto maksimāli pieļaujamo masu. Tāpat vadības rokturis pasažiera vietā, veicot lidojumu ar pasažieri, nebija demontēts atbilstoši gaisa kuģa ražotāja rekomendācijai.

Gaisa kuģa pilots veicis manevru nelielā augstumā, kas nav droši.

Dzinēja izpētes laikā atklātie tehniskie trūkumi gan nevarēja kļūt par gaisa kuģa dzinēja apstāšanās cēloni, un netika konstatēti pierādījumi, kas liecinātu par to, ka lidmašīnas vadības mehānismi būtu neapmierinošā tehniskajā stāvoklī, kas varētu nelabvēlīgi ietekmēt lidojuma drošību.

Biroja veiktā izmeklēšana nav saistīta ar personas vainas vai atbildības noteikšanu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!