Saeima ceturtdien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus likumā "Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām", kas cita starpā reglamentē tā dēvēto trešo personu aģitāciju, liedzot tām pirms vēlēšanām aģitācijai tērēt vairāk nekā 2700 latus.
Grozījumi nosaka, ka trešās personas ir ar politiskajām partijām un to apvienībām nesaistītas fiziskas vai juridiskas personas, kas savā vārdā veic aģitāciju. Šie cilvēki aģitācijai varēs tērēt ne vairāk kā 15 minimālās mēnešalgas, kas patlaban ir 2700 lati.

Likumā noteikts, ka aģitācija vienu dienu pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām, kā arī vēlēšanu dienā būs aizliegta. Partijas šajā laikā nedrīkstēs aģitēt ne radio, ne televīzijā, ne valsts un pašvaldību iestādēs, kā arī publiskās vietās un preses izdevumos.

Publiskās vietās izvietotajos aģitācijas materiālos būs jānorāda, kura partija vai kurš deputāta kandidāts konkrēto priekšvēlēšanu aģitāciju apmaksājis.

Raidorganizācijas līgumus par aģitācijas raidlaika piešķiršanu ar partijām vai to pilnvarotām personām varēs slēgt tikai tieši un nepastarpināti. Tāpat raidorganizācijām un preses izdevumiem būs jāinformē Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) par to, kā partijas plāno organizēt priekšvēlēšanu aģitāciju.

Grozījumi arī paredz, ka KNAB, konstatējot pārkāpumus kādas partijas reklāmas kampaņā, būs tiesības to pārtraukt. Lai lemtu par aģitācijas aizliegumu, būs jāuzklausa attiecīgā medija viedoklis un jāizvērtē konkrētā situācija. KNAB lēmumu partijas varēs pārsūdzēt administratīvajā rajona tiesā, taču lēmuma izpilde tādēļ netiks apturēta.

Raidorganizācijām un preses izdevumiem līgumi par priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanu būs jāslēdz tieši un nepastarpināti ar politiskajām organizācijām, to apvienībām, atsevišķiem deputātu kandidātiem vai to pilnvarotām personām un priekšvēlēšanu aģitācijas gaitā būs jānorāda, kura politiskā organizācija vai to apvienība vai kurš deputāta kandidāts šo priekšvēlēšanu aģitāciju ir apmaksājuši.

Priekšvēlēšanu aģitācijas periods ir laika posms no 120.dienas pirms vēlēšanām līdz vēlēšanu dienai.

Ja Saeima tiek atlaista, priekšvēlēšanu aģitācijas periods ir laika posms no vēlēšanu izsludināšanas dienas līdz vēlēšanu dienai.

Veikt priekšvēlēšanu aģitāciju aizliegts kapitālsabiedrībām, kurās vairāk nekā 1% kapitāla daļu pieder valstij, pašvaldībām vai citām publiskām personām.

Vēlēšanu dienā līdz plkst.22 raidorganizāciju raidījumos aizliegts iekļaut sabiedriskās domas aptaujas rezultātus par politisko organizāciju, politisko organizāciju apvienību vai atsevišķu deputātu kandidātu popularitāti.

 

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!