Foto: Shutterstock

Aizvadītajā gadā Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Patērētāju strīdu risināšanas komisijā (komisija) patērētāji iesnieguši 176 iesniegumus, iebilstot pret iegādāto preču vai pakalpojumu kvalitāti, kas ir par 58 iesniegumiem vairāk nekā 2018. gadā, portāls "Delfi" uzzināja PTAC.

Komisija ir ārpustiesas strīdu risināšanas mehānisms, kas izveidots, lai patērētājiem būtu iespēja savu strīdu ar pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju risināt bez maksas, ātrāk, efektīvāk salīdzinājumā strīda izskatīšanu tiesā. Kaut arī komisijas lēmumiem ir tikai rekomendējošs raksturs, ja komersanti lēmumu neizpilda 30 dienu laikā, tie tiek ievietoti PTAC mājaslapā publicētajā "melnajā sarakstā".

2019. gadā komisija tika sasaukta tādās jomās kā mobilie telefoni, datortehnika, distances līgumi, apavi, tekstilizstrādājumi, auto tirdzniecība un autoremonts, avio pakalpojumi, tūrisms, telekomunikācijas, elektroniskie sakari, kokapstrāde un mēbeles, optika un optometrija, koferi, somas, kažokādas (tai skaitā šūšana un labošana), logi un durvis (tai skaitā montāža), būvizstrādājumi un jumiķa pakalpojumi, finanšu pakalpojumi, sadzīves tehnika, būvniecības pakalpojumi, dažāda dārza tehnika, juridiskie pakalpojumi un kokrūpniecības produkti.

PTAC norāda, ka 2019. gadā komisija saņēmusi 94 pretenzijas par preces atbilstību līguma noteikumiem, 10 – par neatbilstošiem pakalpojumiem, 47 pretenzijas bijušas saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 30. pantu, kas dod patērētājam tiesības sūdzēties par laikā nepiegādātu preci vai nesaņemtu pakalpojumu, divas par avio pakalpojumiem. Tāpat saņemtas arī cita veida sūdzības.

No komisijā saņemtajiem 176 iesniegumiem 14 gadījumos strīdi tika atrisināti pirms komisijas sēdes sasaukšanas, proti, komersants izpildīja patērētāja prasību vai piedāvāja alternatīvu risinājumu, kam patērētājs piekrita.

Savukārt 139 gadījumos tika organizētas komisijas sēdes no kurām 115 gadījumos komisija nolēma apmierināt patērētāju prasības pret komersantiem, 16 gadījumos patērētāju prasības tika noraidītas un astoņos gadījumos strīdu izskatīšana tika izbeigta pierādījumu trūkuma dēļ.

Risinot strīdus komisijā, patērētāji un komersanti arvien aktīvāk izmanto iespēju iesniegt pierādījumus sava viedokļa pamatošanai. 2019. gadā komisijā iesniegti videomateriāli, fotogrāfijas, rakstveida speciālistu atzinumi un ekspertīzes slēdzieni.

PTAC norāda, ka patērētāji arī izmanto iespēju uzrādīt preces komisijai – tai uzrādīti trimmeri zāles pļaušanai, apavi, mētelis, zīda naktsveļas komplekts, ādas maks, ādas siksna, mobilie tālruņi, tējkanna, austiņas, koferis, fotokamera. Preces uzrādīšana ļauj komisijas locekļiem apskatīt preci, izvērtēt defektu un sniegt viedokli, vai tas ir ražošanas defekts vai nē.

No 2019. gadā pieņemtajiem lēmumiem komersanti ir izpildījuši 45 lēmumus, bet 63 lēmums nav izpildīts.

Komisijas lēmumus nav izpildījuši gan tādi komersanti, kas rīkojušies negodprātīgi attiecībā pret patērētājiem, neizpildot savas saistības, un nu ir izbeiguši savu darbību, gan arī tādi komersanti, kas joprojām veic aktīvu saimniecisko darbību, piemēram, SIA "AB Modeks" (veikals MAX&CO), SIA "ALB"(veikals "Optimus"), SIA "AM Workshop" ("AM Workshop Latvia" sociālā tīkla "Facebook" lapa, vietne www.amworkshop.lv), SIA "Stabiņš un Ko" (tirdzniecības vieta Maskavas ielā 418), atzīmē PTAC.

TAC ir Ekonomikas ministrijas pārraudzības iestāde, kuras galvenās funkcijas ir tirgus uzraudzība un kontrole nepārtikas preču tirdzniecībā un pakalpojumu jomā, par patērētāju tiesību pārkāpumiem saņemto patērētāju iesniegumu izskatīšana, patērētāju konsultēšana par viņu tiesībām un patērētāju tiesību ievērošanas uzraudzība līgumu projektos un līgumos, ko patērētāji slēdz ar ražotājiem, pārdevējiem vai pakalpojuma sniedzējiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!