Turpmāk centralizēto eksāmenu vērtējumu izteiks tikai procentos
Foto: PantherMedia/Scanpix

Turpmāk skolēnu sasniegumus centralizētajos eksāmenos vērtēs procentos un atteiksies no līdzšinēja sešu līmeņu vērtējuma, paredz valdības otrdien atbalstītas izmaiņas noteikumos par izglītības standartiem.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Centralizētajā eksāmenā latviešu valodā mazākumtautību izglītības programmās joprojām papildus tiks norādīts valsts valodas prasmes līmenis un pakāpe. Savukārt svešvalodu centralizētajos eksāmenos papildus tiks norādīts valodas prasmes līmenis B1, B2 vai C2, kas nodrošinās atbilstību vidējās izglītības standartā noteiktajām prasībām par valodas prasmes līmeņiem un Eiropas kopīgajām pamatnostādnēm valodu apguvei.
Pašlaik kopumā 12 centralizētajos eksāmenos – vienā par vispārējās pamatizglītības iegūšanu un 11 par vispārējās izglītības iegūšanu – sasniegumus vērtē līmeņos A, B, C, D, E, F (kur A – augstākais līmenis, F – zemākais līmenis). Iegūto vērtējumu ieraksta vispārējās vidējās izglītības sertifikātā, norādot iegūto līmeni, kopējo procentuālo novērtējumu darbā un procentuālo novērtējumu katrā eksāmena daļā.

Centralizētajos eksāmenos visu izglītojamo sasniegumi jeb iegūtie punkti ar statistikas programmu pēc vienota principa tiek sadalīti sešos līmeņos. Pēc IZM domām, šī vērtējuma izteikšanas metodoloģija nenodrošina vērtējumu salīdzināmību.

Atšķirība starp divu līmeņu augstāko un zemāko robežu ir tikai 0,1%, tāpēc esošā sistēma pieļauj, ka, piemēram, eksāmena procentuālais novērtējums ir 84%, kas atbilst B līmenim, savukārt procentuālais novērtējums 85% - A līmenim.

Pēc IZM ierosinājuma turpmāk sasniegumus eksāmenos izteiks procentuālajā novērtējumā, vispārējās vidējās izglītības sertifikātā norādot kopējo procentuālo novērtējumu un procentuālo novērtējumu katrai eksāmena daļai.

Savukārt svešvalodu centralizēto eksāmenu rezultātus izteiks B1, B2 vai C1 valodas prasmes līmenī, kas atbildīs Eiropas kopīgajām pamatnostādnēm valodu apguvei. IZM skaidro, ka A1 un A2 valodas prasmes līmeņus apgūst pamatizglītības pakāpē, bet C2 līmeni saskaņā ar Eiropas kopīgajām pamatnostādnēm valodu apguvei vidējās izglītības posmā neapgūst. Izglītojamajiem, kas nesasniegs B1, B2 vai C1 valodas prasmes līmeņus vērtējumu izteikts procentuālā novērtējumā.

Valsts izglītības satura centra vadītājs Guntis Vasiļevskis preses konferencē otrdien sacīja, ka jau šobrīd centralizēto eksāmenu sertifikātā tiek norādīts gan skolēna snieguma vērtējums līmeņos, gan procentos. No 2012./2013.mācību gada sertifikātā centralizēto eksāmenu vērtējums parādīsies vien procentos.

Vasiļevskis atzīmēja, ka skolēnu zināšanu līmenis, kuri centralizētajā eksāmenā iegūst, piemēram, 75,01% un 74,89%, īpaši neatšķiras, taču pirmais iegūst attiecīgi "A" novērtējumu, bet otrs – "B". Centra vadītājs atzīmēja, ka ir augstskolas, piemēram, Latvijas Universitāte, kas potenciālo studētgribētāju zināšanas vērtē procentos, taču ir arī tādas, kas zināšanas vērtē vien līmeņos.

"Tas daudz godīgāk un precīzāk parādīs skolēnu zināšanas," teica Vasiļevskis, piebilstot, ka iecerētās izmaiņas ļaus sertifikātā ieviest jaunu aili ierakstam, kur varēs atzīmēt skolas beidzēja angļu valodas prasmju līmeni atbilstoši Eiropas standartiem.

Vasiļevskis piebilda, ka darba devēji, vērtējot potenciālā darba ņēmēja angļu valodas prasmes, bieži vien raugās uz zināšanu novērtējumu atbilstoši Eiropā noteiktajiem standartiem. "Šobrīd tas nekur neparādās," teica centra vadītājs un piebilda: ja šāda sistēma tiktu ieviesta, saglabājot pašreizējo centralizēto eksāmenu līmeņu vērtējumu, tad tas varētu radīt zināmu apjukumu, jo abos gadījumos tiek izmantoti burti.

IZM arī atgādina, ka kopš 2004.gada centralizēto eksāmenu rezultātus izmanto uzņemšanai pamatstudijās Latvijas augstskolās. Pašreizējā reflektantu atlases prakse liecina, ka augstskolās pastāv ļoti atšķirīga un necaurspīdīga centralizēto eksāmenu rezultātu datu izmantošana. Bet, piemēram, Latvijas Universitāte, Rīgas Ekonomikas augstskola un Vidzemes Augstskola jau vairākus gadus savā uzņemšanas metodikā līmeņus neizmanto.

Atsakoties no vērtējuma izteikšanas līmeņos no A līdz F un izsakot skolēnu sniegumu centralizētajā eksāmenā tikai procentuālā novērtējumā, varēs nodrošināt objektīvāku un saprotamāku reflektantu atlasi Latvijas augstskolās, uzskata IZM.

Seko "Delfi" arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Lai ierobežotu dezinformācijas kampaņu izplatību, portāls "Delfi" apturējis iespēju komentēt rakstus
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form