Foto: LETA

Reaģējot uz lielo mācību stundu kavētāju skaitu profesionālajās vidusskolās, Izglītības kvalitātes valsts dienests (IKVD) uzskata, ka valsts līmenī būtu jāievieš regulārs mācību stundu kavējumu uzskaites un novēršanas procesa monitorings.

Ar šāda monitoringa palīdzību varētu apkopot informāciju par tiem profesionālās vidusskolas izglītojamajiem, kuri kavē vairāk nekā 20 mācību stundas semestrī un kuri nebija snieguši informāciju par neierašanās iemeslu vai iemesls nebija uzskatāms par attaisnojošu. Tāpat tas sniegs atbalstu pašvaldībām un izglītības iestādēm mācību stundu kavējumu uzskaitē un novēršanā.

Pašlaik izglītības iestādēm nav mehānisma, kā rīkoties, ja neattaisnoti mācību stundas kavē pilngadīgs izglītojamais. Ņemot vērā, ka profesionālās izglītības ieguve tiek finansēta no valsts budžeta līdzekļiem, aktuāls ir jautājums par efektīvu izglītībai piešķirtā finansējuma izlietojumu. Izglītības iestādes kavējumi ietekmē arī izglītības kvalitāti, jo Latvijā veiktā "OECD PISA 2012" pētījuma rezultāti norādīja, ka pastāv sakarība starp "intensīvu" kavēšanu un atpalicību mācību sasniegumos.

Tāpat būtu nepieciešams precizēt gadījumus, kad izglītības iestādei jāinformē pašvaldība par izglītojamo kavējumiem, kā arī noteikt, ka, ja izglītojamais vairāk nekā 20 mācību stundas semestrī nav apmeklējis profesionālās izglītības iestādi un nav izdevies iegūt informāciju, kādu iemeslu dēļ izglītojamais tā dara, tad izglītības iestādei rakstiski jāinformē pašvaldība, kura iesaistās problēmas risināšanā.

IKVD rosina aktualizēt Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādātos ieteikumus "Ieteikumi kārtības, kādā izglītības iestāde informē izglītojamo vecākus, pašvaldības vai valsts iestādes, ja izglītojamais bez attaisnojoša iemesla neapmeklē izglītības iestādi, piemērošanai", tostarp apkopojot labu praksi un izglītības iestāžu pieredzi neattaisnotu mācību stundu kavējumu uzskaitē un novēršanā.

Ņemot vērā, ka izglītojamo finansiālās problēmas ir būtiskākā izglītības iestāžu problēma neattaisnotu kavējumu uzskaites un novēršanas procesā, kā arī to, ka stipendijas ir nozīmīgs mācību stundu un nodarbību apmeklējumu motivējošs apstāklis, būtu jāizvērtē iespēja pastiprināt valsts atbalsta mehānismu profesionālās izglītības iestāžu izglītojamajiem ar ierobežotām finansiālām iespējām (no maznodrošinātām, sociāli nelabvēlīgām ģimenēm).

Jau ziņots, ka vismaz vienu mācību stundu nedēļā neattaisnoti kavē katrs trešais profesionālās izglītības iestādes izglītojamais.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!