Foto: LETA

Rīgas domes (RD) Pilsētas attīstības komitejas deputāti pirmdien, 12. novembrī, atbalstīja 9,1 miljonu eiro līdzfinansējumu Torņakalna multimodālā sabiedriskā transporta mezgla projektam, ko izvērtēšanai paredzēts iesniegt Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā.

Multimodālais mezgls ir sistēma, kas sastāv no privātā transporta, sabiedriskā transporta un citiem pakalpojumu tīkliem ar vienkopus nodrošinātām iespējām mainīt transporta tīkla veidu, paskaidroja RD. Tas atvieglos transportmijas funkcijas dažādu transporta veidu pasažieriem, kas Rīgā ierodas galvenokārt no Kurzemes un Zemgales.

RD skaidro, ka Torņakalna mezgls veicinās videi draudzīga transporta izmantošanu un mazinās piesārņojumu, jo tā tuvumā būs "Noliec un brauc" (Park and ride) sistēma. Mezgla būvniecība ir RD mēģinājums atslogot Rīgas vēsturisko centru no pārlieku lielās transportlīdzekļu satiksmes.

Projekta aktivitātēs plānots izbūvēt transporta mezgla infrastruktūru, tostarp reģionālā sabiedriskā transporta pārsēšanās punktu un stāvparku, izbūvēt un pārbūvēt ielas, pārbūvēt Vienības gatves pārbūvi no Vilkaines ielas līdz Jelgavas ielai, gājēju un velosipēdistu ceļa un tilta izbūvi pāri Kīleveina grāvim Dēļu ielas trasē, tādējādi attīstot savienojumu ar Mūkusalas ielu.

Projekta kopējās provizoriskās izmaksas plānotas 16,4 miljonu eiro apmērā, ko veido septiņu miljonu eiro finansējums no Eiropas Savienības fonda un deviņu miljonu eiro finansējums no pašvaldības.

Projektu plānots īstenot no 2019. gada maija līdz 2023. gada izskaņai.

Jau šā gada maijā Pilsētas attīstības departamenta Pilsētvides attīstības pārvaldes vadītāja Ilze Purmale skaidroja, ka savulaik izskanējusī ideja par Rīgas starptautiskās autoostas pārcelšanos uz Torņakalnu ir atmesta. "Mezgla pilnvērtīgā izskatā nebūs. Varbūt būs pagaidu platformas, kur piestāt sabiedriskajam transportam. Līdz ar to autoosta varēs paredzēt tur kādu pieturvietu," maijā domē stāstīja Purmale.

Rīgas ilgtspējīgās attīstības stratēģijā līdz 2030. gadam ierakstīts, ka nozīmīgāko sabiedriskā transporta funkciju pildīs Centrālā dzelzceļa stacija, taču tām talkā nāks reģionālie transportmiju punkti Torņakalnā un Pētersalā.

Projekta ideja ir apstiprināta Torņakalna teritorijas attīstības realizācijas un vadības darba grupās. Līdzfinansējuma piešķiršana vēl jāapstiprina Finanšu un administrācijas lietu komitejas sēdē, bet pēc tam RD kārtējā sēdē.

RD Pilsētas attīstības departamenta Projektu vadības pārvaldes Projektu nodaļas vadītāja, pārvaldes vadītāja vietniece Jana Grīnhofa skaidroja, ka turpinās Torņakalna mezgla būvprojekta izstrāde.

"Vietas izvēli pamato Latvijas Universitātes akadēmiskā centra būvniecība, tāpēc pilsētai jādomā par šo teritoriju. Tur šobrīd nav nekas. Arī "Rail Baltica" projekts ir svarīgs. Pagaidām gan vēl ar šī projekta ieviesējiem nevaram saskaņot aktivitātes," mezgla izveidi tieši Torņakalnā pamatoja Grīnhofa.

Torņakalna nākotni ietekmēs arī "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas būvniecība. "RB Rail" reģionālais vadītājs Ģirts Bramans iepriekš portālam "Delfi" paskaidroja, ka Torņakalna tunelis ir viens no lielākajiem "Rail Baltica" izaicinājumiem, jo tā būvniecība nedrīkst pārtraukt pašreizējās infrastruktūras darbu, kā arī tam jāiekļaujas pilsētvidē. Nākamā gada sākumā sāksies būvprojektēšana, kas arīdzan ļaus konkrētāk spriest par tuneli.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!