Foto: F64
Vienotā biļešu tirdzniecības sistēma (VBTS) reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos pārvadātājiem būs jāsāk lietot no 2012.gada 1.janvāra, otrdien nolēma valdība.

Lai varētu ieviest VBTS, līdz 2011.gada 15.janvārim plānošanas reģioniem būs jānoslēdz līgumi ar VSIA "Autotransporta direkcija" (AD) par sistēmas lietošanu, savukārt līdz nākamā gada 1. jūnijam tiem jānodrošina nepieciešamās informācijas ievade VBTS datubāzē, paredz valdības lēmums.

Iecerēts, ka līdz 2013.gada 31.decembrim VBTS lietos visi pārvadātāji reģionālo starppilsētu un reģionālo vietējo maršrutu tīklā, autoostas un citas iesaistītās puses, informē Satiksmes ministrija.

Lai nodrošinātu VBTS darbību, pārvadātājiem ieteicams pāriet uz jaunākas paaudzes kases aparātu lietošanu, kas atbalsta norēķinu par darījumiem saņemšanu elektroniskā formā (maksājumu kartes, e-taloniem analogi maksāšanas līdzekļi u.c.). Tas praktiski izslēgtu mehānisko un cilvēcisko kļūdu iespēju sistēmas darbībā, norāda SM.

Ministrija uzsver, ka VBTS ieviešanai ir vairāki ieguvumi: precīzs un pamatots dotāciju aprēķins un plānošana, precīza pasažieru, arī to, kuriem ir tiesības izmantot braukšanas maksas atvieglojumus, plūsmas uzskaite, sistēmas caurspīdīgums un samazinātas iespējas krāpšanai un citi.

VBTS datu bāzes līmenī ir izstrādāta un jau tagad spēj nodrošināt visas nepieciešamās darbības. ATD jau 2009. gadā ir noslēgusi līgumus ar visiem reģionālo starppilsētu nozīmes autobusu maršrutu pārvadātājiem par VBTS lietošanu šo maršrutu transportlīdzekļos. Tomēr pārvadātāji joprojām pilnā apmērā nav nodrošinājuši autobusā esošās tehnikas un to datu apmaiņas veida savietojamību ar VBTS datu bāzi, pausts valdības izskatītajā informatīvajā ziņojumā par sistēmas ieviešanu.

Arī plānošanas reģioni, kas ir atbildīgi par sabiedriskā transporta pārzināšanas funkcijas izpildi reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos, nav uzsākuši VBTS datubāzes lietošanu. Līdz brīdim, kamēr VBTS datubāzē nebūs pastāvīgi pieejama pasūtītāju (plānošanas reģionu) apstiprinātā informācija par reģionālo vietējās nozīmes maršrutu tīklu, nav iespējams veikt autoostu un citu biļešu tirdzniecības vietu pieslēgšanu VBTS. Savukārt bez autoostu un citu biļešu tirdzniecības vietu informācijas par pārdotajām biļetēm VBTS datubāzes informācija starppilsētu maršrutos ir nepilnīga.

Jau vēstīts, ka VBTS bija jāsāk darboties jau 2008.gada nogalē. Sistēma paredz aprīkot visus maršruta autobusus ar speciālo tehniku - kases aparātiem un GPS/GPRS ierīcēm, kas reģistrē gan autobusa atrašanas vietu, gan pārdoto biļešu skaitu. Tas ļauj valstij sekot līdzi reisu izmantošanai un secināt, cik reisi ir nepieciešami, un arī sekot līdzi pārvadātāju ieņēmumiem un iegūt objektīvas ziņas par to zaudējumiem un valsts maksājamo kompensāciju.

Savukārt pasažieriem sistēma ļautu iegūt ziņas par maršrutiem un reisiem un iegādāties biļetes elektroniski tiešsaistes režīmā.

Taču plānošanas reģioni atteicās parakstīt līgumu par vienotās biļešu tirdzniecības ieviešanu, kamēr netiks izvērtēta šīs sistēmas darbības lietderība reģionālajos starppilsētu maršrutos. Pašvaldības uzskat;ija, ka joprojām ir nopietnas problēmas šīs sistēmas ieviešanā reģionālajos starppilsētu maršrutos, nav izvērtēti finansiālie ieguvumi un ekonomiskais pamatojums.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!