Foto: F64
Satiksmes ministrija (SM) vēlas pilnībā saglabāt valsts autoceļu ikdienas uzturēšanu valsts pārziņā, tādējādi nodrošinot vienas valsts kapitālsabiedrības - AS "Latvijas autoceļu uzturētājs" (LAU) - dominējošo stāvokli tirgū un mazinot konkurenci, kas neveicina pakalpojumu cenu samazināšanos, revīzijā secināja Valsts kontrole.

Valsts pārvaldes iekārtas likums paredz nosacījumus, kādos publiska persona var dibināt kapitālsabiedrību komercdarbībai, tostarp, ja tirgus nav spējīgs nodrošināt sabiedrības interešu īstenošanu attiecīgajā jomā un ja tā ir stratēģiski svarīga nozare.

VK revīzijā neguva pārliecību par LAU dibināšanas pamatojumu, bet konstatēja, ka SM atteikuma par LAU nodošanu privatizācijai pamatojumā ir izmantojusi tieši šos divus argumentus.

Ne nozares politikas plānošanas dokumentos, ne normatīvajos aktos nav noteikta LAU kompetence valsts autoceļu uzturēšanā, kas norādītu uz to, ka LAU īsteno kādu īpašu politiku, sniedzot autoceļu uzturēšanas pakalpojumus, ko nenodrošina vai nevarētu nodrošināt citi tirgus dalībnieki. VK revīzijā pārliecinājās, ka tādus pašus pakalpojumus tirgū sniedz arī vairāki komersanti ar pilnīgi privātu vai daļēji privātu kapitālu.

LAU kā vienīgā konkursa pretendente ir ieguvusi valsts pasūtījumu par valsts autoceļu komplekso ikdienas uzturēšanu laika posmā no 01.10.2007. līdz 30.09.2014. par kopējo summu 278,44 miljoni latu (bez PVN). Turklāt šī summa par 45,27 miljoniem latu pārsniedz plānoto iepirkuma summu.

"Tādējādi LAU faktiski darbojas kā komersants brīvā tirgus apstākļos un piedalās publiskajos iepirkumos par autoceļu ikdienas uzturēšanas pakalpojumu sniegšanu, bet tai pašā laikā, ņemot vērā LAU dominējošo lomu valsts autoceļu uzturēšanas tirgū, citiem komersantiem ir tikai teorētiska iespēja pretendēt uz valsts autoceļu uzturēšanu nākamajā konkursā, kas tiks organizēts 2014.gadā. Tas noteikti neveicina pakalpojumu izmaksu samazināšanos, kā tas būtu konkurences apstākļos," norāda valsts kontroliere.

VK revidenti ir konstatējuši būtiskas cenu atšķirības salīdzināmiem pakalpojumiem par valsts autoceļu un pašvaldības autoceļu ikdienas uzturēšanu – par vienu un to pašu darbu veikšanu līgumos par pašvaldību autoceļu uzturēšanu ir gan būtiski zemākas, gan arī būtiski augstākas cenas nekā līgumos par valsts autoceļu uzturēšanu.

Lai nodrošinātu skaidras un uz rezultātu orientētu autoceļu ikdienas uzturēšanu, VK ir aicinājusi SM izvērtēt LAU īpašuma formu un valsts iesaistes komercdarbībā nepieciešamību, novēršot tirgus deformēšanas risku.

VK ir arī sniegusi vairākus ieteikumus LAU, lai nodrošinātu pakalpojumu izmaksu uzskaiti, piemērotu vienotus principus cenu noteikšanā, kā arī novērstu konstatētās nepilnības personāla politikas īstenošanā, iepirkumu uzraudzībā un investīciju finansēšanā.

Revīzija notika par laika posmu no 2009.gada sākuma līdz šī gada jūlija beigām. LAU pakalpojumu tarifu aprēķinu izvērtēšanai tika izmantota informācija par laika posmu, sākot no 2007.gada.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!