Foto: LETA

Premjers Valdis Dombrovskis (V) pieļauj, ka Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (VSAA) varētu būt pamats aizstāvēt valsts kā mazākuma akcionāra intereses "Latvijas Kuģniecībā" (LK) un vērsties pret uzņēmumu tiesībaizsardzības iestādēs aizdomās par krāpšanu un izvairīšanos no nodokļu nomaksas, lai gan Valsts kancelejas juristi aģentūras sagatavoto pamatojumu vēl nav saņēmuši. Premjers arī uzskata, ka būtu jāvērtē pašas VSAA darbība uzņēmuma padomē iepriekšējos gados.

Premjers pirmdien žurnālistiem atzina, ka Valsts kancelejas juristi vēl nav analizējuši VSAA pamatojumu sūdzībai tiesā, jo iepriekš tos nebija saņēmuši, taču tuvākajā laikā to izdarīs. "Ja VSAA analīze liecina, ka tiek aizskartas Latvijas valsts kā mazākuma akcionāra tiesības, tad, protams, VSAA ir pamats uz to reaģēt," sacīja Dombrovskis.

Vienlaikus, viņaprāt, vajadzētu apkopot informāciju, cik Latvijas valsts kā LK mazākuma akcionārs kopš privatizācijas ir saņēmusi dividendēs un cik efektīvi VSAA kā valsts pārstāvis LK strādājusi ieriekšējos gados. Tāpat, premjeraprāt, būtu jāvērtē, vai iepriekšējos gados VSAA nodrošinājusi, ka valsts saņem ieņēmumus no sava ieguldījuma LK.

Jau ziņots, ka VSAA pārstāve LK padomē kopš nesena laika ir Olga Pētersone, ilggadēja "Ventspils Naftas" (VN) prezidente, kura gada sākumā zaudēja amatu LK padomē pēc tam, kad pārsvaru pār tā saukto "Lemberga nometni" guva starptautiskā koncerna "Vitol" pārstāvji. Taču drīz vien viņa atkal nonāca uzņēmuma padomē, šoreiz jau kā VSAA jeb valsts pārstāve. Šo pienākumu uzņemties viņu uzaicināja labklājības ministre Ilona Jurševska, kas pārstāv Zaļo un Zemnieku savienību (ZZS), kuras sadarbības partija ir Ventspils mēra Aivara Lemberga vadītā "Latvijai un Ventspilij".

VSAA pirmdien paziņoja, ka kā valstij piederošo LK 10% akciju pārvaldītāja vērsusies vairākās tiesībsargājošajās iestādēs ar lūgumu ierosināt kriminālprocesu par iespējamo krāpšanu un izvairīšanos no nodokļu nomaksas LK. VSAA uzskata, ka LK pašreizējo īpašnieku un vadības darbības rezultātā LK 2011.gadā, iespējams, ieplānoti apzināti zaudējumi gandrīz 11,5 miljonu ASV dolāru (5,5 miljonu latu) apmērā, tādējādi nodarot kaitējumu LK mazākuma akcionāru, tostarp Latvijas valsts, interesēm. VSAA pauž bažas, ka LK nākamgad plāno kuģus fraktēt par krietni zemāku cenu nekā tirgū un ka LK piederošo kuģu frakts cena ir mākslīgi samazināta par aptuveni 2000 ASV dolāru dienā.

LM atgādina, ka LK lielākais akcionārs patlaban ir VN, kuras lielākais akcionārs savukārt ir ar uzņēmumu "Vitol" saistītā Kipras kompānija "Euromin Holdings (Cyprus) Limited". Šīs kompānijas virzītie pārstāvji šobrīd ieņem vadošos amatus LK.

"Līdz ar šo personu nonākšanu LK vadībā tās padomē vietu atguvis arī Oļegs Stepanovs, kurš tajā darbojās 2003.-2005.gadā un šo amatu zaudēja, kad atklājās daudzmiljonu izkrāpšanas shēmas no uzņēmuma tieši iepriekšminētajā kuģu frakts likmju mākslīgas pazemināšanas ceļā," klāsta VSAA pārstāve, norādot, ka Latvijā šajā sakarā ierosināts vērienīgs kriminālprocess, bet Lielbritānijā risinās apjomīgs tiesvedības process.

Portāls "Delfi" jau vēstīja, ka līdz 9.maijam Lembergam uzlikts par pienākumu ar zvērestu Anglijas un Velsas Augstākajai tiesai (The High Court of Justice) atklāt visus savus aktīvus visā pasaulē, kuru vērtība pārsniedz 10 tūkstošus mārciņu.

Lembergam uzdots atklāt savus īpašumus, "vienalga, vai tie ir uz viņa vārda, vai nē, un vai tie ir viņam individuāli piederoši vai kopīpašumā", teikts 13.aprīlī pieņemtajā prasības nodrošinājuma lēmumā jeb britu juridiskajā terminoloģijā "iesaldēšanas rīkojumā".

Šis lēmums ir pieņemts tiesas procesā "Antonio Gramsci Shipping" un citas pret "Recoletos Ltd. un citiem", kurš plašākai Latvijas publikai kļuva zināms pagājušā gada vasarā, kad no tā materiāliem noplūda liecības par to, kā Andris Šķēle un Aivars Lembergs savulaik "pie galda" vienojušies par "Latvijas kuģniecības" (LK) privatizāciju.

Latvijas publiskajā telpā daudz apskatīto "Ventspils ekonomisko karu" terminoloģijā šo Anglijā notiekošo tiesvedību vienkāršiem vārdiem var nosaukt par LK holdingu pārņēmušā "Vitol" tiesāšanos ar personām, kuras, viņuprāt, holdingu iztukšojušas, kā rezultātā "Vitol" savulaik investējis "tukšā čaulā".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!